
«Mitt liv, mitt ansvar» vant Digitaliseringsprisen 2025: – Viser hvor viktig digitalisering er
Akershus universitetssykehus og 10 kommuner deler prisen for sin digitalisering av oppfølging for kronisk syke pasienter.
Samarbeidsprosjektet mellom 10 kommuner og Akershus universitetetssykehus, «Mitt liv, mitt ansvar», er vinner av Digitaliseringsprisen for 2025.
– Dette oppfølgingsprogrammet viser hvor viktig digitalisering er, sier juryleder Olav Skarsbø om vinneren, og fortsetter:
– Ikke bare for effektivisering av offentlige ressurser i en tid der knapphet er et stikkord, men for at pasienten skal kunne føle en økt mestringsfølelse.
– En viktig anerkjennelse
Vinnerprosjektet skal gi kronisk syke mennesker økt trygghet og redusere behovet for fysiske helsetjenester, skriver Digitaliseringsdirektoratet i en pressemelding.
– Å vinne digitaliseringsprisen er en viktig anerkjennelse av vårt arbeid for bedre og mer bærekraftige helsetjenester, sier prosjektleder Nina Mickelson Weldingh.
Hun forklarer at de har utviklet tekniske løsninger i et tett samarbeid mellom sykehus, kommuner, fastleger og teknologileverandører. Resultatet er en helsetjeneste som skal bidra til økt egenmestring og mer sammenhengende helsetjenester for personer med kronisk sykdom.
Det er rimelig å anta at dette er som musikk i ørene til Riksrevisjonen. De leverte i går en rapport som slo fast at de sammenhengende tjenestene de hadde undersøkt var «ikke tilfredsstillende».
Har ført til færre innleggelser
Juryleder Skarsbø sier prosjektet en solid vinner av Digitaliseringsprisen, og peker på prosjektet som svært godt anvendt digitalisering i offentlig sektor.
- Vinneren ble kåret av deltakerne på Digitaliseringskonferansen, blant juryens tre favoritter. Alle tre ble omtalt som «sterke og verdige finalister».
- I tillegg til Akershus universitetssykehus (Ahus), har kommunene Ullensaker, Gjerdrum, Nes, Eidsvoll, Hurdal, Nannestad, Aurskog-Høland, Nordre Follo, Frogn, Nesodden vært med på prosjektet.
- I prosjektet får pasienten selv mulighet til å gjøre registreringer som helsepersonell måtte gjøre tidligere, og blir fulgt opp over tid for å se til at de får rett oppfølging. Dette frigir ressurser og har redusert antall innleggelser.
– Vi har gjort kvalitative og kvantitative resultatmålinger som viser at vi har lykkes med å etablere en tjeneste som gir bedre opplevd kvalitet for pasientene og helsepersonellet, har bedre helseeffekt og er mer kostnadseffektiv, sier Weldingh.