Kritikken hagler mot Arkivverkets nye nettside
Arkivverkets sider fokuserer nå på en chatbot og kunstig intelligens: – Kan dere være så snill å få tilbake mennesker?
Det hagler i kommentarfeltet på Facebook og Reddit etter at Arkivverket lanserte nye nettsider:
- Dette er det minst effektive brukergrensesnittet jeg kan huske å ha sett. Sorry.
- Kan dere vær så snill å få tilbake mennesker i førstelinje?
- Som bruker kommer jeg ikke til nettsiden først og fremst for å få hjelp fra kunstig intelligens.
Det første man møter når man går inn på den nye nettsiden som ble lansert for noen dager siden, er nemlig en chatbot der man kan stille spørsmål og få svar.
– Hvorfor ønsker dere ikke menneskeskapt innhold på førstesiden?
– Vi liker menneskeskapt innhold, og har mye av det hos oss. Likevel tror vi at KI kan gi brukerne best mulig hjelp til raskt å finne det de leter etter eller få løst det de ønsker å gjøre, sier avdelingsdirektør for tjenesteutvikling i Arkivverket, Ivar Holm, til kode24.
– Tar oss ikke nær
Stiller man spørsmål blir man henvist til nye lenker som skal være relevante til det man har spurt om.
Arkivverket sier det er en måte å modernisere seg på.
– Vi tar oss ikke nær av kritikken, men lytter og vurderer hele tiden hva vi kan forbedre slik at nettsidene blir enda bedre, sier Holm i Arkivverket.
– Det har vi trent KI-en til å svare på, er at brukeren skal få vite hvor de bør gå for å finne informasjonen de søker.
Han er ansvarlig for de nye sidene som er utviklet.
Testet modeller
Nettsiden deres så slik ut før de lanserte ny i november 2025:
Det var altså en helt ordinær nettside.
Holm sier at de har ønsket å skape best mulig brukeropplevelse med KI. Gjennom arbeidet, så har de testet ulike LLM-modeller og valgt ut den som leverer den beste kombinasjonen av kvalitet på svarene og responstid.
– Vi har også brukt tid på å instruere KI-en slik at den i størst mulig grad svarer på det vi faktisk kan si noe om, og gjør det så riktig som mulig.