Faser ut konsulenter og satser på in-house: - Viktig med egen kompetanse fremover

Eplehuset velger nå i større grad SaaS-løsninger, forteller Magnus Buseth, CTO i Eplehuset.

Eplehuset har det siste året fått på plass de viktigste prosessene og dataflytene i Workato, som de kan gjenbruke på tvers av integrasjonene selskapet bygger, sier Magnus Buseth. 📸: Eplehuset
Eplehuset har det siste året fått på plass de viktigste prosessene og dataflytene i Workato, som de kan gjenbruke på tvers av integrasjonene selskapet bygger, sier Magnus Buseth. 📸: Eplehuset Vis mer

- Integrasjoner kan bli en flaskehals for innovasjon, sier Magnus Buseth, CTO i Eplehuset, til kode24.

Ifølge Buseth velger selskapet nå i større grad SaaS-løsninger, helst med åpne og dokumenterte API-er, til å dekke selskapets behov.

Dette gjør at selskapet klarer seg med færre konsulenter.

Gradvis skifte

Buseth sier at ved innføringen av nye systemer, så har ofte integrasjoner vært den mest tidkrevende og kostbare delen av prosjektet.

- I tillegg er integrasjoner komplekst å vedlikeholde fordi uten god nok eller oppdatert dokumentasjon, forteller Buseth.

Han legger til at med flere ulike systemer i systemlandskapet, blir den viktigste jobben å sy dette sammen og skape en "sømløs opplevelse" for kunder og ansatte.

- Integrasjon har blitt kjernevirksomhet for IT og er en kompetanse vi ser på som strategisk viktig å ha på huset.

«Etter hvert som det digitale blir en stadig viktigere del av virksomheten i mange bransjer, tror vi det vil være nødvendig å ha riktig kompetanse også in-house.»

Gradvis skifte

Ifølge Buseth skjer skiftet gradvis, og han forteller at Eplehuset har gått over til å ta i bruk Workato som integrasjonsplattform og bygge alle nye integrasjoner der.

- Vi har det siste året fått på plass de viktigste prosessene og dataflytene i Workato, som vi da kan gjenbruke på tvers av integrasjonene vi bygger. Nå når dette fundamentet er på plass ser vi at det går veldig raskt å koble oss på nye systemer eller samarbeidspartnere, sier han.

Vil se mer in-house

Det er ikke den nåværende økonomiske situasjonen som har spilt inn på avgjørelsen, forteller Buseth.

- Det er en langsiktig avgjørelse på bakgrunn av at vi ser dette blir nødvendig for å kunne ha den endringstakten vi ønsker i årene fremover, sier han.

- Tror dere at vi kommer til å se mer in-house ekspertise i 2023?

- Ja, etter hvert som det digitale blir en stadig viktigere del av virksomheten i mange bransjer, tror vi det vil være nødvendig å ha riktig kompetanse også in-house for å kunne samarbeide effektivt med byråer og teknologipartnere, sier Buseth.