Boris lager kunst av nettsider og stiller det ut på Teknisk Museum

Pustet liv i gammel Firefox-utvidelse. - Jeg skrev litt kode, og så var vi i gang, sier Boris Kourtoukov.

Boris Kourtoukov er en av kunstnerne bak verket Site Vists, som vises frem på Teknisk Museum. 📸: Jørgen Jacobsen
Boris Kourtoukov er en av kunstnerne bak verket Site Vists, som vises frem på Teknisk Museum. 📸: Jørgen Jacobsen Vis mer

Torsdag 26. november avdukes kunstverket Site Visits på Teknisk Museum sitt kveldsåpne SENT-arrangement.

Kunstnerne og teknologene  Boris Kourtoukov og Amelie Dinh står bak verket, som bruker en gammel Firefox-utvidelse for å representere nettsider i 3D, spesifikt Wikipedia og YouTube.

På toppen av 3D-modellen har kunstnerne lagt ekstra innhold for å fremheve hva de ser for seg at nettsiden forteller, ut fra den genererte modellen. Utstillingen kan oppleves via et stort projektor-lerret eller med VR-briller.

Kourtoukov sier til kode24 at idéen kom til han da han plutselig husket den gamle Firefox-utvidelsen "tilt".

Bilde fra Firefox sine utviklernettsider av hvordan Tilt-funksjonaliteten virket. 📸: Mozilla
Bilde fra Firefox sine utviklernettsider av hvordan Tilt-funksjonaliteten virket. 📸: Mozilla Vis mer

Firefox-utvidelse

Det var under en av kunstnerduoens faste kunstsamlinger, at Kourtoukov plutselig kom til å tenke på den gamle Firefox-utividelsen "tilt".

Tilt-modellen tok en nettside og gjorde den om til en lang flat 3D-modell. Deretter, basert på hvor nøstet HTML-strukturen din var, ble modellen uthevet. Til slutt satt man igjen med et slags 3D-landskap formet av nettsiden selv. Utvidelsen ble fjernet i Firefox versjon 47, i 2016.

- Jeg skrev litt kode for å få ut 3D-modellen fra Firefox, og så var vi i gang, forklarer Kourtoukov.

Da Kourtoukov og Dihn så hvordan 3D-modellen av YouTube så ut, bestemte de seg for å utvide modellen for å illustrere algoritmen bak YouTube. 📸: Boris Kourtoukov / Amelie Dinh
Da Kourtoukov og Dihn så hvordan 3D-modellen av YouTube så ut, bestemte de seg for å utvide modellen for å illustrere algoritmen bak YouTube. 📸: Boris Kourtoukov / Amelie Dinh Vis mer

Youtube og Wikipedia

Det var da han testet modellen på de to store nettsidene Youtube.com og Wikipedia at han oppdaget potensialet i kunstprosjektet, sier han.

- Det vi oppdaget var at 3D-modellen fra YouTube hadde noe industrielt over seg, siden den er så automatisert og gjentagende. Den hadde ingen organisk flyt, på en måte. Vi følte det så ut som en fabrikk.

På Wikipedia var opplevelsen motsatt:

- Wikipedia sin modell ser mye mer organisk ut. Mye av forsiden er jo håndskrevet, og gjentar seg ikke.

Kourtoukov forteller at det eneste snevet av industrialisering på Wikipedia-siden var footeren.

Modellen av Wikipedia, som så organisk ut, ble gjort om til en grønn hage med gress, vann og sopp. 📸: Boris Kourtoukov og Amelie Dinh
Modellen av Wikipedia, som så organisk ut, ble gjort om til en grønn hage med gress, vann og sopp. 📸: Boris Kourtoukov og Amelie Dinh Vis mer

Algoritmer og grønne hager

Da de fikk se hvor forskjellig 3D-modellen til de to nettsidene så ut bestemte de seg for å forsterke opplevelsen.

Der Youtube sin 3D-modell utvidet seg for å vise utallige algoritme-baserte videoer, plasserte de små arbeidere, som glaner på store skjermer hvor YouTube-brukeren stirrer tilbake, og utrettelig prøver å justere visnings-algoritmen. Mens algoritmen-arbeiderne jobber, dukker det oppfordringer opp i himmelen om hvordan algoritmene bør forbedres.

Wikipedia sin organiske 3D-modell med skrevet innhold ble pyntet med grønt gress, sopp, og flytende vann på toppen. Rundt modellen bygde kunstnerne et vanningssystem, styrt av en fabrikk på toppen av det uthevede området i footer-en.

Kourtoukov forteller at de måtte lære 3D-programmet Blender underveis for å få til å lage grafikken og animere alt.

- Vi brukte noen måneder på å lære oss Blender, utforske muligheter og lage all grafikken.

WebGL-versjon

Utstillingen var egentlig ikke tiltenkt for Teknisk Museum. Kourtoukov forteller at de egentlig viste frem verket på to store 75-tommers skjermer i studioet hans i Oslo.

Det var en ren tilfeldighet at prosjektleder for Teknisk Museum sin data-utstilling I/O, Henrik Treimo, gikk forbi, så 3D-animasjonen, og spurte om kunstnerduoen ville stille ut.

Treimo forteller at han er engasjert i hva verket sier:

- I serien Site Visits tas vi inn i det teknologiske og åpner boksen - vi ser kun flate sider, men hva ligger bak algoritmen? Det blir en inngang til å reflektere over hva som ligger bak.

Serien Site Visits er en del av en en større kunstserie de to kunstnerne kaller "LOOOOP", hvor flere verk er på vei:

- Neste gang tror jeg ikke vi skal velge ut noe globalt, mer nisje, forklarer Kourtoukov.

Han sier han også eksperimenterer med en annen digital løsning:

- Jeg har en webGL-versjon. Og jeg har gjort noen forsøk, men jeg lurer på om jeg heller skal bruke det på et helt nytt kunstverk.

Kunstverket Site Visits kan sees i ni måneder fremover, fra 26. januar, på Teknisk Museum.