Amazon til Norge: - Blir veldig spennende

Skvulp: State of frontend 2020, Amazonorge continued, to bot or not på Facebook Messenger, den hemmelige iPoden og fortidens, nåtidens og fremtidens brukergrensesnitt. 🌊

Amazon-debatten durer videre. Sjelden (om noen gang?) har en utenlandsk retail-aktørs forestående ankomst vært møtt med like stor interesse.

Lidl i 2004 var barnemat i forhold. Nå snakker vi om et selskap som har minst 44 prosent av all netthandel i USA, verdens desidert største økonomi. Walmart er på andre plass, med 7 prosents andel …

NorgesGruppen mener Amazon vil endre nordmenns handlevaner. Jon Erik Ofstad i Subscrybe påpeker at Amazon Prime er selve motoren i Amazon-trusselen. Making Waves’ Lars Georg Teigen mener samarbeid kan være konkurransefortrinnet vårt i krigen mot Amazon. Amazon kan få lavere skatt enn norske bedrifter, advares det mot fra politisk hold.

Dette blir veldig spennende, og vi trenger debattens mange perspektiver.

Lidl lyktes aldri, og trakk seg til slutt ut av Norge. Men Lidl solgte vaskemidler vi ikke kjente igjen fra supermarkeder med underlig layout.

Amazon møter oss på Internet og kan selge oss hele verdens varelager, ikke minst de merkevarene vi er glade i fra før.

«Dette blir veldig spennende, og vi trenger debattens mange perspektiver.»

Relatert

10 favoritter denne uken

  1. Anbefalt denne uken: On monopolies, Apple, and Epic
  2. Og på samme tema: App stores, trust and anti-trust
  3. State of frontend 2020
  4. Orchestration in the omnichannel experience
  5. Accordion icons: Which signifiers work best?
  6. Leading-trim: The future of digital typesetting
  7. Airbnb: Closing the Experience Gap. 3 ways to use research to build more inclusive products
  8. Vipps Go legges ned
  9. Why do we interface? The past, present, & future of interfaces
  10. To bot or not? How to use Facebook Messenger bots for your business

Skvulp forsøker å dekke de viktigste nyhetene fra digital bransje globalt og i Norge, men av og til kan vi også koste på oss å være litt personlige: Daglig leder Kristine Bjørnstad i Making Waves forteller i et sommerintervju hos digi.no om hvordan det har vært å lede selskapet gjennom COVID-19, og dykker ned i viktige trender for oss akkurat nå.

Fint og morsomt