Disse utviklerne drikker mest kaffe

Frontend drikker mer enn backend, menn mer enn kvinner, bergensere mer enn trøndere. Det kan gi problemer.

Norske utviklere drikker i snitt 3,5 kopper med kaffe hver arbeidsdag. Mens kvinner drikker betraktelig mindre. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Norske utviklere drikker i snitt 3,5 kopper med kaffe hver arbeidsdag. Mens kvinner drikker betraktelig mindre. 📸: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

- Tallene her er ganske som forventa, sier ernæringsbiolog og Bramat.no-skribent Lise von Krogh.

Ernæringsbiolog Lise von Krogh mener blant annet at filterkaffe er den tryggeste kaffen. 📸: Alberto Palladino
Ernæringsbiolog Lise von Krogh mener blant annet at filterkaffe er den tryggeste kaffen. 📸: Alberto Palladino Vis mer

Hun har nettopp fått tallet 3,5 av kode24. Det er hvor mange kopper kaffe en gjennomsnittlig norsk utvikler drikker i løpet av en arbeidsdag, ifølge de 653 som har svart på vår Kodeløkka-undersøkelse.

- Samt at det alltid er noe med et høyere inntak, særlig blant menn, fortsetter hun.

For selv om norske utviklere ligger rundt snittet generelt sett, er det mange som oppgir å drikke mengder som kan være for mye av det gode.

Så mye kaffe drikker vi

Her er noen nøkkeltall fra undersøkelsen vår, blant annet hvor mye kaffe norske utviklere flest drikker, og hvilke utviklere som drikker mest:

For mye kaffe?

Som du ser av tallene er mengden kaffe relativt normalfordelt, med 4 kopper som det vanligste. Dette betyr også at mange drikker mye kaffe.

For eksempel drikker 17 prosent av norske utviklere seks kopper kaffe eller mer, over 9 prosent drikker 7 kopper eller mer - bare i løpet av arbeidsdagen.

- Hvor mye kaffe er for mye kaffe?

- Det er veldig individuelt hva man tåler av kaffe og koffein. De fleste stopper drikkingen for dagen når de kjenner uro, økt puls eller andre ubehagelige «speed»-effekter, forteller forskningssjef Helle Margrete Meltzer i Folkehelseinstituttet til kode24.

Hun er derfor er forsiktig med å gi noen konkrete svar på hvor mye kaffe som er for mye kaffe.

Professor Christian A. Drevon ved Universitetet i Oslo advarer mot bivirkninger, men understreker at det varierer stort hvor mye man tåler. 📸: Carina Knudsen / UiO
Professor Christian A. Drevon ved Universitetet i Oslo advarer mot bivirkninger, men understreker at det varierer stort hvor mye man tåler. 📸: Carina Knudsen / UiO Vis mer

Opptil 6 kopper trygt

Også professor emeritus Christian A. Drevon, ved Det medisinske fakultet på Universitetet i Oslo, påpeker at dette er høyst individuelt hvor mye kaffe man tåler.

- Men man kan få tidlige symptomer på akutt forgiftning allerede ved 500 til 600 milligram koffein per dag, tilsvarende 5 til 6 kopper kaffe, forteller Drevon til kode24.

Ernæringsbiologen Krogh påpeker også at det ikke går an å gi et fasitsvar, men sier at et moderat, trygt forbruk anses å ligge på mellom 4 og 6 kopper. Med mindre du er gravid, da 1 til 2 kopper skal være trygge. Kvinner generelt skal også tåle noe mindre koffein enn menn.

Med andre ord: 17 prosent av norske utviklere drikker mer kaffe enn det som av mange anses som uproblematisk, bare i løpet av arbeidsdagen.

Filterkaffe tryggest

Som ekspertene sier, regulerer du trolig kaffeinntaket greit selv. Og det skal mye til for å av kaffedrikking; mellom 60 og 100 kopper, ifølge Krogh, så vet du det. Men det er noen bivirkninger du bør være oppmerksom på.

- Koffein stimulerer sentralnervesystemet, som igjen påvirker mange funksjoner i kroppen, forklarer Meltzer i Folkehelseinstituttet.

Her er noen av effektene Meltzer, Krogh og Drevon nevner:

  • Økt puls og ujevn hjerterytme
  • Skjelvinger, uro, angst, rastløshet
  • Problemer med å sovne om kvelden
  • Økt urinproduksjon
  • Ubehag i magen, på grunn av økt syreproduksjon
  • Hodepine og kvalme
  • Magekramper
  • Nedsatt blodtrykk

Og ja; det kan spille noen rolle hva slags type kaffe du drikker, ikke bare koffeininnholdet. Kaffe inneholder nemlig fett, som kan øke kolesterolet ditt.

- Filterkaffe er den tryggeste, fordi filteret tar bort kolesteroløkende stoffer. Så dersom du drikker mye kaffe, så er dette absolutt et bedre valg enn presskanne, espressobasert og kokekaffe, tipser Krogh.

Drikker du mye kaffe, bør du drikke filterkaffe, mener ekspertene. Ellers risikerer du for høyt kolesterol. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Drikker du mye kaffe, bør du drikke filterkaffe, mener ekspertene. Ellers risikerer du for høyt kolesterol. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Kaffe hver fjerde time

Føler du at du er avhengig av kaffe for å komme gjennom arbeidsdagen, trenger ikke det å være så farlig, ifølge ekspertene. Vel og merke om du ikke drikker for mye, men heller ikke "for lite".

Da kan du nemlig få smake på vaskeekte abstinenser, som hodepine, irritasjon, rastløshet og tretthet. Og uansett trenger du kanskje ikke så mye kaffe som du kanskje tror.

- Koffein omdannes og brytes ned ned i lever, og skilles ut i urin. Det er stor variasjon i hvor lang tid utskillingen tar, forklarer Meltzer i Folkehelseinsituttet.

- Etter å ha inntatt 1 til 2 kopper kaffe, vil det for de fleste ikke gi noen ytterligere oppkvikkende effekt å innta mer kaffe før det er gått minst 4 timer etter forrige inntak.