Telenor må betale rekordgebyr på 50 millioner kroner
Nkom opprettholder gebyret på 50 millioner kroner etter Telenors problemer med nødnumrene i 2024.

Telenor leverte ikke nødmeldingstjenesten ved flere hendelser høsten 2024, slik de er lovpålagt, slår Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) fast.
De har nå fastsatt at det endelige straffegebyret blir på 50 millioner kroner.
Opprettholder rekordhøyt gebyr
Nkom varsla allerede i februar at det gikk mot at de ville ilegge Telenor et rekordhøyt gebyr på 50 millioner kroner, men at dette kunne bli justert basert på tilbakemeldinger fra selskapet.
Nå har Nkom altså fattet endelig vedtak i saken.
Sikkerhetsdirektør i Nkom, Svein Scheie, sier i en pressemelding at myndigheten nøye har vurdert innspillene fra Telenor som har kommet etter varselet tidligere i år, men at de likevel finner grunnlag for å opprettholde botens størrelse.
– Det er første gang at Nkom vedtar et så høyt overtredelsesgebyr, men vi mener at lovbruddene vi har dokumentert er av så alvorlig karakter at de må få konsekvenser for selskapet.
– Burde ikke fått de konsekvensene
Han sier videre at Nkom har store forventninger til Telenor som en profesjonell aktør med et viktig samfunnsoppdrag.
– Feilene vi har avdekket i tilsynsrapporten burde ikke fått de konsekvensene de fikk. Gebyrets størrelse er nært knyttet til overtredelsens alvorlighet og selskapets rolle i overtredelsen.
Tilsynet avdekket blant annet også at:
- Telenor ikke har gjort tilstrekkelige risiko- og sårbarhetsvurderinger knyttet til lovpålagt ansvar for hele verdikjeden til nødmeldetjenesten i Norge.
- Selskapet har heller ikke sørget for at det er tilstrekkelig redundans, dvs. reserveløsninger, for sine tjenester.
Nkom har kommet med flere konkrete forslag til hvordan nødnummertjenestene skal bli mer robuste. Dette ble blant annet løfta fram i en delrapport fra desember. De har tatt til orde for at flere enn Telenor bør ta seg av nødnumrene.
Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet ønsker ikke å kommentere saken ettersom departementet er klageinstans dersom Telenor velger å klage på Nkoms vedtak.
Fire store bortfall av nødnummer
Det har tatt tid å få ferdig rapporten, og deretter en reaksjon ovenfor Telenor. Årsaken er at arbeidet med rapporten er utsatt flere ganger, siden det har kommet til nye episoder som måtte inngå i rapporten.
Fire ganger de siste i fjor høst var nødnummerne i Norge helt eller delvis utilgjengelige.
- 29. august var det problemer med politiets nødnummer 112 da Telenor oppgraderte bedriftsnettet – i hele landet, i over to timer.
- 16. september var det problemer med både 112 og brannvesenets nummer 110 i nærmere en time.
- 17. og 18. oktober ble anrop til alle nødnumrene 110, 112 og 113 rutet feil. For 110 og 112 ble man koblet til feil nummer, mens 113 ikke fungerte i det hele tatt. Feilen varte i tre timer og 24 minutter.
- 13. november fungerte ikke noen av nødnumrene, ei heller politiets nummer 02800, i over seks timer. I tillegg var det lang oppkoblingstid for vanlige telefonanrop.