
“Privacy is power”
Skvulp: Yahoo har blitt ny, Lean UX canvas v2, Facebook kjøper tankeleser-armbånd, TikTok-guide, Gartners Hype Cycle 2019, Design Census 2019 og Tinder-eier Match har skapt falske profiler. Her er ukens beste saker!
Det beste vi har lest denne uken er Oxford-forsker Carissa Véliz’ tekst “Privacy is power”.
Hun beskriver hvordan Google og Facebook ikke egentlig selger data, men makt til å påvirke. Véliz runder av med en rekke jordnære, viktige tips om hva hver og én av oss kan gjøre for å styrke personvernet vårt.
Om samme tema:
- Nyhetsmediene som skriver mest om personvern (som NYT) er selv dårligst på det samme (tillater flest trackere, neglisjerer personvernlover)
- How much is your privacy really worth? No one knows.
- DNB videreselger data om kundenes handlemønster
10 gode om design og teknologi
- Resultatene fra Design Census 2019 er klare
- Pentagram har utviklet ny profil for Yahoo
- Japansk grafisk design fra tidlig 1900-tall
- Lean UX canvas version 2
- 3 veier til merkevaredrevet tjenesteutvikling
- Teslas Supercharging UX — a case study on word of mouth
- The subtle art of writing copy
- Data is king, but designers should place more trust in their intuition
- .NET Conf 2019
- Facebook kjøper startup som produserer tankeleser-armbånd; selskapet heter CTRL-labs
AI
- 100,000 faces generated by AI, free to download
- At least 75 out of 176 countries are actively using AI for surveillance
- Facebook experiments with AI-powered styling program
- This Picasso painting had never been seen until a neural network painted it
Business og samfunn
Gartners årlige “hype cycle” beskriver tech-trender og hvor langt unna de er kommersiell anvendelse. Ny teknologi skal i teorien vandre over hype-toppen, ned i desillusjons-dumpa og videre mot høyre for å bli lønnsomme produkter. Sjekk grafene for 2016, 2017 og 2018 — og sammenlign med årets:
Har Gartner gitt opp modellen sin, eller har tech-bransjen ikke funnet på noe nytt og lønnsomt siden man ble desillusjonert av AR i 2016? Hm.
- Microsoft’s accessible gaming product might be its most important
- The art of deconstruction — How to reverse engineer success
- Mastercard moves money from traditional advertising to experiences
- WeWorks kontroversielle leder Andy Neumann ble tvunget til å gå av
- Match.com connected daters to fake accounts to boost subscriptions
- Girls vs. boys: Brain differences might explain tech behaviors
Arbeidsliv
- Spaces er Dropbox’ nye samarbeidsverktøy
- Nå kan du leie Boston Dynamics’ robothund Spot
- 3 veier til et positivt ytringsklima
Medier
- The complete beginner’s guide to TikTok
- Facebook blokkerer titusener av apper
- Who would I be without instagram? An investigation.
- Facebook to create 3D Earth map by crowd-sourcing geo-tagged images
Fint og morsomt
Hva kjennetegner egentlig millennials? The Pudding har gjort det de kan aller best, nemlig samlet data og tilgjengeliggjort den for oss på en morsom måte.