Norske partier bruker millioner på Meta-reklame, som nå kan bli forbudt
Arbeiderpartiet har reklamert for 1.491.489 kroner, mens Meta vurderer å forby hele greia.
Meta forbyr politisk reklame i EU på grunn av nye regler.
Nå kan forbudet også bli en realitet i Norge, ifølge eksperter.
– Når EU har vurdert dette som EØS-relevant, vil det bli foreslått for innlemmelse i EØS. Da er hovedregelen at vi veldig sjelden sier nei, sier jussprofessor Finn Arnesen til Klassekampen.
Arnesen anser det som svært sannsynlig at EUs nye regler om åpenhet og målretting av politisk reklame vil bli gjeldende i Norge.
Reglene har allerede ført til at Meta og Google tidligere har varslet forbud mot politisk reklame på sine plattformer i EU.
Reklamerer for millioner
Om du lurer på hvor mye penger norske politiske partier faktisk bruker på politisk reklame i Meta-verset nå i valgkampen, ligger dette åpent ute, også uten de nye reglene.
Som Filter Nyheter tipser om, i sin artikkel om filmen «Hvor blir det av penga», har Meta en åpen oversikt med data for "annonser relatert til samfunnsspørsmål, valg eller politikk" som kjører på Meta-tjenester som Facebook og Instagram.
Her ser du for eksempel topplista for de siste 90 dagene:
- Arbeiderpartiet har reklamert for 1.491.489 kroner.
- Fremskrittspartiet har reklamert for 1.300.101 kroner.
- WWF har reklamert for 800.771 kroner.
- "Fellesaksjonen for verdiskapning og privat norsk eierskap" har reklamert for 536.315 kroner.
- Høyre har reklamert for 509.085 kroner.
Norske politiske partier har totalt brukt 5,4 millioner kroner på annonsering på Facebook og Instagram de siste 90 dagene, ifølge tall Klassekampen har hentet inn.
Frykter mindre åpenhet
Jurist Maka Alsandia, som forsker på politisk reklame i sosiale medier, mener det er behov for regulering. Likevel advarer hun også om mulige negative konsekvenser.
– Metas tilbaketrekning fra politisk annonsering viser at reglene kan føre til mindre åpenhet – ikke mer. Politisk reklame kan enkelt flytte seg til kanaler som er enda vanskeligere å regulere, sier hun.
Sander Landmark fra kommunikasjonsbyrået Try tror partiene vil endre strategi hvis forbudet kommer.
– Får de ikke lenger anledning til å drive med annonsering i sosiale medier, vil det allikevel være vanskelig å ignorere kanalene, fordi dekningen og engasjementet er høyt, særlig blant unge velgere, sier han.