Flere norske illustratører, med Flu Hartberg i spissen, gjorde klart for egne paroler mot AI i 1. mai-toget på arbeidernes dag i Oslo. Blant annet fordi teknologien truer arbeidsplassen til flere yrkesgrupper.

Stor protest mot AI: «Skurke-teknologi!»
Men som i en parallell virkelighet, valgte enkelte lokale LO-avdelinger å markedsføre sine 1. mai-markeringer med nettopp generativ AI. Poster som blant annet inneholdt budskap som «Nei til konkurranseutsetting!» – om enn med et par AI-genererte stavefeil.
«Jeg vil gjerne vite hvorfor en fagorganisasjon som angivelig skal ivareta oss mener det er greit å undergrave feltet vårt med kulturfiendtlig åndsverkstyveri som dette» skrev blant annet forfatter og skribent Christopher Pahle på Bluesky.
Og han får nå støtte fra nettopp Creo:
– Dette reagerte jeg sterkt på, og sendte LO en henvendelse om dette, sier Hans Ole Rian, forbundsleder i LO-forbundet Creo, til kode24.
Vil stoppe bruk framover
I etterkant av dette skal han ha fått beskjed fra LO sentralt om at de også hadde reagert på bruken, og gitt beskjed i hele LO-systemet om at dette er uakseptabelt.
Linda Reinholdtsen, som jobber som kommunikasjonsrådgiver for LO sentralt, bekrefter at det også har håndtert dette. Hun forteller at de ikke bruker generativ AI, og at de har sendt ut sine anbefalinger om dette.
LO representerer også en drøss kunst- og kulturarbeidere, bla meg, gjennom forbund som Creo og Dramatikerforbundet. Jeg vil gjerne vite hvorfor en fagorganisasjon som angivelig skal ivareta oss mener det er greit å undergrave feltet vårt med kulturfiendtlig åndsverkstyveri som dette. Mer KI-skam NÅ
— Christopher Pahle (@tophepahle.bsky.social) May 1, 2025 at 3:13 PM
[image or embed]
– Fremover vil vi i LO sentralt være mer tydelige på at det er i strid med LOs retningslinjer å bruke generativ AI, sier hun til kode24.
Gjennom søk på ulike sosiale medier er det lett å finne eksempler på at generativ AI er blitt brukt av minst to forskjellige LO-avdelinger.
LO har også vært ute i hardt vær for AI-bruk tidligere. FriFagbevegelse omtalte da uenigheten innad i LO, etter at Fellesorganisasjonen benyttet AI-bilder til en kampanje på Likelønnsdagen.
Noen lokalavdelinger tar avstand
Reinholdtsen påpeker at LO lokalt er selvstendige enheter, og at LO sentralt ikke har «styringsrett» over hva som gjøres lokalt under 1. mai-arrangementer.
Derfor har de heller ikke oversikt over bruken av generativ AI under årets markering, opplyser hun.
Ingenting er vel som å feire arbeidernes dag med å la AI ta jobben fra enda flere arbeidere. 🙃
— 🏳️⚧️ Karoline 🏳️🌈 (@krisekarro.bsky.social) April 30, 2025 at 7:15 AM
[image or embed]
Samtidig er det også eksempler på at enkelte lokale avdelinger skiller seg ut med motsatt fortegn.
«Not all lokalorganisasjoner!» melder LO i Oslo under en diskusjon om bruk av AI-bildene på Bluesky.
De og LO i Kristiansand forteller også om hvordan de har valgt å bruke illustratører framfor AI, enten ved å engasjere noen til å lage design for dem, eller bruke egne ansatte.
Stiller tydelig krav til åpenhet
Rian forteller til kode24 at Creo, sammen med mange andre kunstnerorganisasjoner, har sendt fire tydelig krav til EU-kommisjonen for regulering av AI-bruk framover:
- Full åpenhet om alle verk, bidrag og fremføringer som har blitt og vil bli brukt til opplæring av generative AI-modeller og andre formål.
- Tilstrekkelig godtgjøring for bruken av våre verk.
- Konsekvent håndheving av gjeldende opphavsrettslover – inkludert overfor globale teknologiselskaper.
- At kultursektoren og medieindustrien skal involveres og ha innflytelse i alle regulatoriske prosesser knyttet til AI.
Og mens mye innen generativ AI til nå har handlet om bilder, tekst og til dels film, forteller Rian om bekymring for en annen bransje.

Raser mot AI-bruk: «De pisser på grava»
– Fortrenger menneskeskapte verk
– Musikere og komponister opplever nå at verkene deres blir brukt uten samtykke i opplæringen av AI-modeller, hevder han.
Rian forteller at dette skjer uten verken informasjon, samtykke eller noen form for kompensasjon. Han mener musikkbransjen er spesielt utsatt.
Årsaken er at lydfiler, noter og metadata lett kan samles inn i store mengder, uten at det lett kan spores tilbake til opphavspersonene.
– Uten tydelige reguleringer risikerer vi en utvikling der kunstig generert musikk fortrenger menneskeskapte verk i markedet – til tross for at grunnlaget er stjålet fra levende artister, fortsetter han.
