Lager vibrator: – Jeg ble inspirert av Playstation 5-kontrolleren

Norske Ohdoki ville revolusjonere sexleketøy for menn – men innså at de måtte ha noe til damene også.

Alexander Bjørkmann er en av gründerne i Ohdoki, og koder selskapets sexleketøy selv i C. 📸: Kurt Lekanger
Alexander Bjørkmann er en av gründerne i Ohdoki, og koder selskapets sexleketøy selv i C. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

Vi har tidligere skrevet om det norske selskapet Ohdoki, som produserer et sexleketøy for menn som er så avansert at gründerne mener selskapet først og fremst er et teknologiselskap.

Nå er Ohdoki snart klare med sitt første produkt rettet mot kvinner, en vibrator med det – skal vi gjette – ganske beskrivende navnet "Oh!".

Og i likhet med det første produktet, The Handy, har også Oh! åpne API-er og SDK som kan brukes av andre til å utvide funksjonaliteten.

Det er imidlertid vibrasjonene som er det som skiller Oh! mest fra andre vibratorer.

– Jeg ble inspirert av Playstation 5-kontrolleren. Den bruker en helt ny teknologi som gjør at du får mye mer nyanser i vibrasjonene, forklarer Alexander Bjørkmann i Ohdoki.

Han er en av gründerne i selskapet, og har selv hatt en finger med i mye av produktutviklingen – alt fra kretskortdesign til at han selv programmerer firmwaren til vibratoren i C. Totalt har Ohdoki fem personer på "engineering-teamet", blant annet backendutvikler, frontendutvikler og tester.

– Jeg satt mye på kveldstid for å lage noe halvferdig som jeg kunne pitche til resten av selskapet, forteller Bjørkmann.

Det ligger mye kode bak Oh! – både i form av firmware, app til web og mobil, samt backendløsninger. 📸: Kurt Lekanger
Det ligger mye kode bak Oh! – både i form av firmware, app til web og mobil, samt backendløsninger. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

Superpresise vibrasjoner

Kort fortalt er Oh! en vibrator som bruker lydbølger for å lage vibrasjoner, og der vibrasjonene kan kontrolleres presist ved hjelp av knapper.

De fleste vibratorer og andre sexleketøy bruker en ganske primitiv teknologi for å få til selve vibrasjonene, kalt ERM – Eccentric Rotation Mass. Prinsippet er enkelt: Du har en motor med en roterende aksel i midten, og på den er det festet en liten vekt som er montert skjevt slik at det oppstår vibrasjoner når motoren begynner i spinne.

Ohdoki ville ikke bruke ERM (Eccentric Rotating Mass), som er en billig og enkel måte å få til vibrasjoner på. Den er imidlertid lite presis ettersom motoren bruker litt tid på å starte og stoppe. 📸: Kurt Lekanger
Ohdoki ville ikke bruke ERM (Eccentric Rotating Mass), som er en billig og enkel måte å få til vibrasjoner på. Den er imidlertid lite presis ettersom motoren bruker litt tid på å starte og stoppe. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

Teknologien som brukes i Playstation 5 og som også er tatt i bruk i de nyeste mobiltelefonene, kalles LRA – Linear Resonant Actuator. Den fungerer på samme måte som en høyttaler, og har en elektromagnetisk spole som dytter en vekt frem og tilbake for å skape vibrasjoner.

– Med LRA kan du stille på både amplitude og frekvens, du kan for eksempel stoppe motoren veldig fort og endre frekvens, forklarer Bjørkmann.

Slik ser Oh! ut når silikondekselet er tatt av. LRA-enheten (den runde i midten) beveger seg ut og inn som et høyttalerelement, og skaper presise og veldig målrettede vibrasjoner.📸: Kurt Lekanger
Slik ser Oh! ut når silikondekselet er tatt av. LRA-enheten (den runde i midten) beveger seg ut og inn som et høyttalerelement, og skaper presise og veldig målrettede vibrasjoner.📸: Kurt Lekanger Vis mer

En av fordelene med LRA er at vibrasjonene ikke bare blir presise og kan endres raskt, de blir også veldig målrettet mot punktet vibratoren rettes mot. I tillegg blir det mindre vibrasjoner i håndtaket, og vibratoren er mye mer lydløs enn de fleste andre vibratorer.

For å demonstrere hvor presise vibrasjonene var, viste Bjørkmann en prototyp der vibratoren var koblet til en mobiltelefon som gjenkjente den som et Bluetooth-headset (!). Dermed kunne vibratoren spille musikk, riktignok ganske lavt. Men ved å plassere vibratoren inntil kinnbeinet, ble lyden mye høyere – og det ble faktisk temmelig bra trøkk i bassen også.

– Det viser at vi har supergod kontroll på vibrasjonene, sier Bjørkmann.

– Mye programmering!

Mange av Bjørkmanns beste idéer kommer når han slapper av.

Idéen til Oh! fikk han på ferie i Mexico da han lå på stranden og leste seg opp på teknologi. Etter at han kom hjem og fikk undersøkt litt, begynte han å jobbe med en prototyp for å ha noe å vise til resten av selskapet.

Kveldene ble brukt til å teste ut forskjellige løsninger, og til å skrive en enkel firmware til vibratoren.

– Jeg jobber typisk fra 7-8 om morgenen og utover. Så er det superfamilietid noen timer, før jeg går tilbake på kontoret litt utpå kvelden.

De første prototypene til venstre – ferdige modeller lengst til høyre. 📸: Kurt Lekanger
De første prototypene til venstre – ferdige modeller lengst til høyre. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

Etter hvert håndtegnet Bjørkmann en skisse til hvordan kretskortet kunne se ut, og sendte til en produsent i Kina.

Kretskortet han fikk tilbake var imidlertid ikke helt slik han hadde sett for seg, men det var et greit utgangspunkt. Derfor bestemte han seg for å lage et nytt kretskort selv. Når kretskortet var klart, rådførte han seg med en ekstern konsulent som skal være en av de dyktigste i Norge på nettopp kretskortdesign – og fikk blant annet råd om komponenter som burde flyttes.

– Det er deilig å kunne tegne kretskort, kode firmware, og lage alt selv – være i sin egen sfære. Etter at vi var ferdig med vårt design lagde vi prototyper, fikk det til å fungere og sendte det til Kina.

Til venstre ses den første versjonen av kretskortet som ble produsert i Kina. Bjørkmann var ikke fornøyd, og lagde et eget kretskort som så ble forbedret. Endelig versjon i sexleketøyet lengst til høyre på bildet. 📸: Kurt Lekanger
Til venstre ses den første versjonen av kretskortet som ble produsert i Kina. Bjørkmann var ikke fornøyd, og lagde et eget kretskort som så ble forbedret. Endelig versjon i sexleketøyet lengst til høyre på bildet. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

Ohdoki begynte for en god stund siden å ta imot forhåndsbestillinger av Oh!, og om ikke lenge reiser Bjørkmann og kollegaene til Kina for å få satt igang produksjonen. Målet er å få produktet ut i butikkene i løpet av andre kvartal.

Bjørkmann tror en av grunnene til at ikke flere har laget såpass avanserte sexleketøy som de lager, er høye kostnader.

– Det er mye elektronikk og mye programmering! Vi har lite markedsføringsbudsjett, men høyt utviklingsbudsjett. Det gir oss mulighet til å lage slike ting.

Arbeidspulten til Bjørkmann er full av duppeditter, som denne USB-testeren. 📸: Kurt Lekanger
Arbeidspulten til Bjørkmann er full av duppeditter, som denne USB-testeren. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

Kan synkroniseres med The Handy

Via en web-app kan Oh! kontrolleres fra hvor som helst i verden, og den kan synkroniseres med "vokseninnhold" som tilbys gjennom tredjeparts selskaper i form av blant annet videoer og innhold til VR-briller. Ohdoki selv ønsker å fokusere kun på teknologien, og skal ikke produsere denne typen videoinnhold selv.

Ohdoki er nå i gang med å lage en helt ny plattform som vil gjøre det mulig å koble sammen og synkronisere flere Oh!- eller The Handy-sexleketøy med hverandre. Plattformen har en backend basert på blant annet Kubernetes og PostgreSQL.

– Vi gjorde også en svitsj fra Node.js og TypeScript til Go. Performance-messig var det som natt og dag, og så slipper vi dette dependency-styret. At ting fungerer, så gjør du én endring – så virker ingenting lenger. Man bruker mye tid på å nøste opp i sånt.

Både The Handy og Oh! kan synkroniseres med bevegelser i videoinnhold. Med en ny plattform vil bevegelser også kunne synkroniseres mellom flere enheter – for eksempel for par i avstandsforhold.📸: Kurt Lekanger
Både The Handy og Oh! kan synkroniseres med bevegelser i videoinnhold. Med en ny plattform vil bevegelser også kunne synkroniseres mellom flere enheter – for eksempel for par i avstandsforhold.📸: Kurt Lekanger Vis mer

Bjørkmann forteller at opptil 5.000 enheter er koblet til Ohdokis servere til enhver tid. Nå er planene å utvide med flere Kubernetes-clustere rundtom i verden og bygge ut kapasiteten i forbindelse med den nye plattformen for synkronisering mellom sexleketøyene til selskapet.

– Vi har allerede Handy til Handy, for synkronisering. Og så vil det være naturlig at man i avstandsforhold kan styre 1-til-1. Men med den nye plattformen er det ingen begrensning på 1-til-1, du kan synke opp 1 til 1.000 hvis du vil det.

Til slutt: Når man skal lage et sexleketøy beregnet på kvinner, er det naturlig nok viktig at det ikke bare er menn som utvikler produktet. Det er jo ikke bare koden som skal testes – selve produktet må også prøves ut av de som er i målgruppen.

– Vi fikk tilbakemeldinger fra noen av damene på kontoret som testet den om blant annet at håndtaket var for kort og vinkelen var litt feil. Det har vi fikset – nå er den lengre!