GDPR-trygge alternativer til Google Analytics? Tormund har oversikten

Lagde GoCookieless.com for utviklere som vil kvitte seg med "cookie-samtykke-popups-herk".

Tormund Gerhardsen bygger opp startupen Beneficial Apps AS, og trengte alternativer til Google Analytics. Det ble enda en tjeneste i porteføljen hans; GoCookieless.com. 📸: Privat
Tormund Gerhardsen bygger opp startupen Beneficial Apps AS, og trengte alternativer til Google Analytics. Det ble enda en tjeneste i porteføljen hans; GoCookieless.com. 📸: Privat Vis mer

- Det begynte med at jeg skulle sette opp nettsida til det som er hovedproduktet i startupen min, Fordel-appen, forteller utvikler Tormund Gerhardsen til kod24.

- Jeg er opptatt av en mest mulig sømløs brukeropplevelse, så da ønska jeg ikke noen forstyrrende cookie-samtykke-popups-herk, fortsetter han.

Med andre ord måtte han finne et alternativ til Google Analytics, som krever en slik popup, blant annet fordi den belager seg på cookies.

Gerhardsen fant alternativet han trengte, skrev et leserinnlegg hos Digi om hvorfor andre også burde velge bort cookie-løsninger og kort tid etter kom Datatilsynet på banen og mente at Google Analytics trolig var ulovlig å bruke i Norge.

- Da fikk jeg blod på tann, og tenkte jeg måtte gjøre det enda enklere for andre også å bytte ut Google Analytics, sier Gerhardsen.

10 Google Analytics-alternativer

Det er nettopp det han har gjort, ved å kjøpe domenet GoCookieless.com og skru sammen en nettside på et par dager med PHP-rammeverket Laravel. Gerhardsen får ikke betalt for å drive nettsida, men den inngår som én av flere tjenester i startupen hans.

GoCookieless.com lister ut ti alternativer, med hans egen favoritt på toppen.
GoCookieless.com lister ut ti alternativer, med hans egen favoritt på toppen. Vis mer

GoCookieless.com finner du ti Google Analytics-alternativer, med Gerhardsens tre beste argumenter for at du burde velge en av dem:

  • De krever ikke bannere og GDPR-samtykker
  • De laster raskere
  • De gir brukerne bedre personvern

Rangeringen av verktøyene tar utgangspunkt i kriterier som pris, hvorvidt de har åpen kildekode og hvor enkle de er å hoste selv.

- Det er ikke en veldig grundig anmeldelse av hvert enkelt verktøy, men mer ment som en enkel oversikt over hva som finnes der ute, påpeker Gerhardsen.

Syndebukken cookies

Cookies, altså informasjonskapsler som lagres lokalt i brukerens nettleser, kan brukes til totalt uskyldige ting, som å huske om du vil lese kode24.no i mørk eller lys modus.

Men datasmulene brukes også til sporing, i verktøy som Analytics, og blir derfor ofte brukt som et skjellsord i personvern-sammenheng, som i domenet GoCookieless.com.

- "Cookieless" har blitt en betegnelse på å ikke bruke tredjeparts-cookies til sporing av brukere, som da også muliggjør sporing på tvers av sider. I tillegg blir disse cookiene koblet til persondata, og det er da vi kommer til kjernen av problemet, når det kommer til personvern og GDPR, forklarer Gerhardsen.

- Det som først datatilsynet i Østerrike konkret reagerte på, er at persondata samlet inn av Google Analytics blir sendt til USA. Dette skjer i kjølvannet av en tidligere dom, kalt "Schrems II". Der ble det dømt at det var i strid med GDPR å sende persondata til USA, fordi deres overvåkningslover kunne pålegge amerikanske virksomheter som Google og Facebook å utlevere disse opplysningene til myndighetene.

Mindre data

Det er altså ikke bare fraværet av cookies som skiller alternativene fra Google Analytics. Det er kanskje enda viktigere det at de ikke samles inn det som kan regnes som personindentifiserende informasjon i personvernforordningen, ofte kalt GDRP.

Med mindre innsamla data, ligger det i korta at det blir mindre data å lese for brukeren av analyseverktøyene, også.

«Hvem får mest ut av at du bruker Google Analytics på nettsiden din? Du eller Google?»

- Men det som har irritert meg mye i tidligere kundeprosjekter jeg har jobbet med, er hvor mye som spores helt unødvendig. Google Analytics samler inn nesten 300 ulike datapunkter, sukker Gerhardsen.

- Så da er spørsmålet: Hvem får mest ut av at du bruker Google Analytics på nettsiden din? Du eller Google? Det handler ikke bare om personvern, men også om å ta tilbake eierskapet og kontrollen her.

Plausible er favoritten

Gerhardsens råd til norske utviklere er derfor å vurdere dine egne behov. Trenger du bare å vite hvor mange treff nettsida di får, trenger du neppe 300 ulike datapunkter.

- Ikke bare samle inn data i tilfelle du en gang skulle få bruk for det, råder utvikleren.

- Hva bruker du selv til analyse på GoCookieless.com? Hva er din favoritt?

- Plausible er min favoritt, som jeg også bruker selv. Det er et veldig enkelt og ryddig verktøy, som likevel gir mer en nok sporingsdata om hvor mange som besøker nettsiden, og hvor de kommer fra.