Denne uken har alle snakket om Helseplattformen, et elektronisk journalsystem som skal innføres i Midt-Norge.For det første er plattformen omstridt: Systemet har vært i bruk i Københavnsområdet i tre år, og skapt store problemer. Dårlig brukervennlighet er den største utfordringen. Som formann for statsrevisorene i Danmark sier det: — Man kan ikke tro at det er profesjonelle folk som er i stand til å lage et så dårlig produkt.For det andre ansetter Helseplattformen kun leger og sykepleiere for å gjøre plattformen brukervennlig (kanskje bak betalingsmur); ingen UX-designere skal involveres. — At de ikke skal ansette noen UX-designere er veldig rart. Risikoen for at historien fra Danmark gjentar seg også her hjemme i Norge blir med dette mye større, sier Ole Andreas Alsos, instituttleder ved NTNUs Institutt for design, til digi.no.Vi heier på elektronisk pasientjournal, så det hadde vært fint om Helse Midt-Norge er helt sikre på at systemet faktisk er mulig å bruke når det lanseres.(- Digi.no kontaktet oss og spurte spesielt om 58 utlyste stillinger, der det blant annet søkes etter helsepersonell med god kjennskap til dagens systemer, og blant disse var ingen typiske IT-stillinger lyst ut. Men i alt skal vi opp i over 300 ansatte. Mange er allerede ansatt og det kommer flere utlysinger. Selvsagt skal Helseplattformen ha den nødvendige teknologikompetanse for å sette opp en felles journalløsning for helsetjenesten i Midt-Norge, presiserer kommunikasjonssjef Sigrun Berge Engen i Helseplattformen overfor kode24.)10 gode om design og teknologiMassimo samler og deler gode merkevareidentiteterFin flyt hos LusionIs “delight” the best UX design intention?The principle of least surpriseUnderstanding the Kano model — A tool for sophisticated designers6 digitale triks som brukes for å få mennesker til å endre adferden sinUser Onboarding er en underholdende og faglig nyttig gjennomgang av onboarding hos digitale tjenester som Bitcoin og DropboxBeautifully simple click-to-copy CSS effectsPlayable systems: 3 principles for ethical product designData Populator populates your design mockups with meaningful dataAkkurat nåNorsk kundebarometer for 2019 er publisert. Volvo er helt på topp. Ellers: Bunnpris har de minst fornøyde dagligvarekundene, og Tesla stuper på listen og ligger lavest blant bilmerkene.Here’s everything Google announced at the I/O 2019 KeynoteEverything Microsoft announced at Build 2019Kunstig intelligensAI generates entire bodies of people who don’t existE-handeln i Norden ökar snabbare än på andra marknader, delvis på grunn av AIAnsiktsgjenkjenning: — Du burde være bekymretBusiness og samfunnKeeping up with the daigous: Om kineserne som lever av å shoppe (relativt sett lavt priset) luksus i Vesten og sende varene hjemThe art of not having an opinionHow one local fashion site became a world first in accessibility- AirPods er en tragedieArbeidslivFor å lykkes med digitalisering må du ha svart belte i kommunikasjonSjefen for Slack misliker åpne kontorlandskapHow to carry out user research with colleaguesMedierAftenposten har nylig skrevet om hvordan de bruker algoritmer for å tilby en personalisert avis. Dette er vel veien det går, si! Men: Nylig leste jeg en interessant sak på ap.no, navigerte tilbake til forsiden … og så var saken heltborte. Ingen sjans for å finne den igjen (kunne delt den her i Skvulp, sant!). At saker man har lest fjernes må kunne kalles en litt uheldig overstyring av leseren. Jada, “Facebook gjør det samme”. Spennende argument!Les da heller We need to get out of our modern Plato’s Cave — algorithmic filter bubbles.Det er på tide å splitte opp Facebook, mener med-gründer Chris Hughes. Vox ser nærmere på argumentene for og imot. Facebook svarer på Twitter og videre i The Verge.Google’s big VR news is that there is no VR newsFacebook messaging app unification bodes well for chatbot makersFint og morsomtWould a nonsense LinkedIn account also receive job offers. It does!CityScope at the Cooper Hewitt’s “The Road Ahead” exhibitionPapirkunsten til Alia Bright (se ukens logo)