Skvulp, uke 19

Norges sterkeste merkevarer, onboarding-guider, alt fra Google I/O og Microsoft Build, helseplattform til besvær, også LinkedIn-fisk får jobbtilbud. Her er ukens beste saker!

📸: Emilie Berget
📸: Emilie Berget Vis mer

Denne uken har alle snakket om Helseplattformen, et elektronisk journalsystem som skal innføres i Midt-Norge.

For det første er plattformen omstridt: Systemet har vært i bruk i Københavnsområdet i tre år, og skapt store problemer. Dårlig brukervennlighet er den største utfordringen. Som formann for statsrevisorene i Danmark sier det: 

—  Man kan ikke tro at det er profesjonelle folk som er i stand til å lage et så dårlig produkt.

For det andre ansetter Helseplattformen kun leger og sykepleiere for å gjøre plattformen brukervennlig (kanskje bak betalingsmur); ingen UX-designere skal involveres. 

—  At de ikke skal ansette noen UX-designere er veldig rart. Risikoen for at historien fra Danmark gjentar seg også her hjemme i Norge blir med dette mye større, sier Ole Andreas Alsos, instituttleder ved NTNUs Institutt for design, til digi.no.

Vi heier på elektronisk pasientjournal, så det hadde vært fint om Helse Midt-Norge er helt sikre på at systemet faktisk er mulig å bruke når det lanseres.

(- Digi.no kontaktet oss og spurte spesielt om 58 utlyste stillinger, der det blant annet søkes etter helsepersonell med god kjennskap til dagens systemer, og blant disse var ingen typiske IT-stillinger lyst ut. Men i alt skal vi opp i over 300 ansatte. Mange er allerede ansatt og det kommer flere utlysinger. Selvsagt skal Helseplattformen ha den nødvendige teknologikompetanse for å sette opp en felles journalløsning for helsetjenesten i Midt-Norge, presiserer kommunikasjonssjef Sigrun Berge Engen i Helseplattformen overfor kode24.)

10 gode om design og teknologi

  1. Massimo samler og deler gode merkevareidentiteter
  2. Fin flyt hos Lusion
  3. Is “delight” the best UX design intention?
  4. The principle of least surprise
  5. Understanding the Kano model — A tool for sophisticated designers
  6. 6 digitale triks som brukes for å få mennesker til å endre adferden sin
  7. User Onboarding er en underholdende og faglig nyttig gjennomgang av onboarding hos digitale tjenester som Bitcoin og Dropbox
  8. Beautifully simple click-to-copy CSS effects
  9. Playable systems: 3 principles for ethical product design
  10. Data Populator populates your design mockups with meaningful data

Akkurat nå

Kunstig intelligens

Business og samfunn

Arbeidsliv

Medier

Aftenposten har nylig skrevet om hvordan de bruker algoritmer for å tilby en personalisert avis. Dette er vel veien det går, si! Men: Nylig leste jeg en interessant sak på ap.no, navigerte tilbake til forsiden … og så var saken heltborte. Ingen sjans for å finne den igjen (kunne delt den her i Skvulp, sant!). At saker man har lest fjernes må kunne kalles en litt uheldig overstyring av leseren. Jada, “Facebook gjør det samme”. Spennende argument!

Fint og morsomt