Sopra Steria, Bouvet og Atea svarer ingen – Webstep svarer alle

Selv om noen Jobbi-anmeldelser «gjør vondt langt inn i hjerterota», fortjener alle et svar, mener Webstep. De fleste andre er uenig.

Kine Strand Jansen i Webstep erkjenner at det gjør vondt å lese de kritiske tilbakemeldingene, selv om de får mest ros. Alle som skriver fortjener likevel svar fra selskapet, mener hun. 📸: Webstep / skjermdump
Kine Strand Jansen i Webstep erkjenner at det gjør vondt å lese de kritiske tilbakemeldingene, selv om de får mest ros. Alle som skriver fortjener likevel svar fra selskapet, mener hun. 📸: Webstep / skjermdump Vis mer

Den siste måneden har norske IT-selskaper vært nødt til å forholde seg til anonyme tilbakemeldinger på det «oppslagsverket» Jobbi.no – tjenesten hvor du kan anmelde norske arbeidsplasser.

Til tross for muligheter til å svare på tilbakemeldingene som kommer inn, blir de aller fleste møtt av taushet. Dette er et bevisst valg, sier flere selskaper til kode24.

I andre enden av skalaen finner vi Webstep, som gjør et poeng ut av å skulle svare alle.

– For oss handler dette om respekt for de som tar seg tid til å legge igjen en kommentar. De fortjener å bli sett og få et svar, sier Websteps CMO Kine Strand Jansen til kode24.

– Kommer enten man vil eller ei

Jansen er Chief Marketing Officer (CMO) i Webstep, og forteller at de er positive til nye ting som kan gjøre dem bedre.

– Teknologifolk er dessuten kjent for å være early adopters – de er raske til å ta i bruk nye løsninger. For det er jo slik at når nye løsninger først kommer, så kommer de enten man vil eller ei, sier Jansen.

Hun forklarer at Webstep, med 4,2 av 5 poeng på Jobbi, tidlig la en plan for hvordan de skulle håndtere tilbakemeldingene, og at de ønsket å forholde seg aktive til plattformen.

«Vi kan påvirke helhetsinntrykket ved å være åpne, ærlige og tydelige i våre egne svar»

– Vi tok et aktivt valg om å svare på alle tilbakemeldinger – både positive og negative – uansett innhold. For oss handler dette om respekt for de som tar seg tid til å legge igjen en kommentar. De fortjener å bli sett og få et svar.

Jansen forklarer at de også bruker svarene til å forklare hvordan de jobber, gi kontekst der det trengs og snakke opp selskapet.

– Vi kan ikke kontrollere hva nåværende eller tidligere ansatte skriver, men vi kan påvirke helhetsinntrykket ved å være åpne, ærlige og tydelige i våre egne svar. Det mener vi er viktig, både for vår egen kultur og for de som vurderer Webstep som en fremtidig arbeidsgiver, forklarer hun.

Sopra svarer ikke

Både Sopra Steria (3,4 av 5 på Jobbi) og Bouvet (4,3 av 5 på Jobbi) opplyser til kode24 at de ikke har svart på vurderingene, nettopp fordi disse er anonyme.

– Vi svarer generelt sett ikke på anonyme kommentarer i eksterne kanaler, sier Solfrid Skilbrigt, HR og Strategidirektør i Sopra Steria, til kode24.

  • Hun forteller at Sopra Steria baserer seg på undersøkelsen og rammeverket til Great Place to Work.
  • Skilbrigt mener at dette, sammen med jevnlige pulsmålinger og undersøkelser ved offboarding, gir dem et godt bilde av hvordan de oppfattes av ansatte, og hva de kan bli bedre på.
«Vi har bevisst valgt å ikke svare på tilbakemeldingene fordi de er anonyme.»

Bouvet svarer heller ikke

Bouvet har lagt seg på en lignende linje som Sopra Steria.

– Vi har bevisst valgt å ikke svare på tilbakemeldingene fordi de er anonyme, sier kommunikasjonsdirektør Henriette Høyer i Bouvet, til kode24.

Hun sier tilbakemeldingene på jobbi.no, med 4,3 av 5 poeng totalt, stemmer godt med resultatene fra deres egen medarbeiderundersøkelse.

– Det gir oss en trygghet i at vi har en god temperaturmåling på hvordan det er å jobbe hos oss, og motiverer oss til å jobbe videre med de forbedringsområdene vi ser.

Atea avventer

Atea (3,3 av 5 på Jobbi) har så langt heller ikke svart på tilbakemeldingene de har fått, men sier til kode24 at de ikke noe prinsipiell motforestillinger mot å svare på disse.

– Plattformen er fortsatt relativt ny, så vi har en litt avventende rolle utover å ta eierskap til merkenavnet vårt, sier HR-direktør Gry Gulbrandsen til kode24.

– Men vi er ikke avventende med å lese, diskutere og reflektere over hver enkelt av tilbakemeldingene Målet er at vi alltid skal lære av de tilbakemeldingene vi får, legger hun til.

Gulbrandsen forteller at Atea nå ser på jobbi som et tillegg til svarene de får fra egne interne undersøkelser og kartlegginger.

– Vondt langt inn i hjerterota

Jansen mener det viktige er hva selskapene gjør med informasjonen de får fra Jobbi. Selv om noe kan være tøft å lese, er det viktig for å utvikle seg videre på en måte som også er i tråd med virkeligheten.

– Det gir oss en unik mulighet til å avdekke blindsoner vi kanskje ikke fanger opp internt, og til å få et enda bedre bilde av hvordan vi faktisk blir oppfattet ute i markedet – både på godt og vondt.

For selv om Webstep har jevnt over gode vurderinger, sier Jansen at det er smertefullt å lese noen av de kritiske.

– Det gjør jo vondt langt inn i hjerterota å lese at noen opplever det som helt rævva å jobbe hos oss, sier hun, og fortsetter:

– Og det kan føles urettferdig, spesielt når man ikke kjenner seg igjen i kritikken i det hele tatt. Men det er nettopp det som er styrken med Jobbi – vi får høre begge sider, både det gode og det som er dårlig.