Nesten halvparten av norske foreldre med barn i grunnskolen mener digitale løsninger gjør det vanskeligere å følge opp barnas skolearbeid.
Det viser en undersøkelse utført av Opinion for Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), melder Dagsavisen.
Alle de spurte i undersøkelsen har barn med tilgang på en digital enhet til bruk på skole og hjemme, f.eks. pc eller tablet.
Mener oppfølging blir vanskelig
Undersøkelsen, som omfatter 1000 foreldre med barn i grunnskolen, viser at nær halvparten av foreldrene sliter med de digitale verktøyene i skolen.
- Hele 46 prosent mener digitale verktøy kompliserer oppfølgingen av skolearbeidet.
- 43 prosent sier de mangler tilgang til plattformene som brukes, og derfor ikke kan følge med på innleveringer eller lærernes vurderinger av barnas arbeid.
- Bare 18 prosent av foreldrene mener oppfølgingen er blitt enklere.
Ifølge undersøkelsen er det mange foreldre som også etterlyser mer dialog rundt valgene av tekniske løsninger, og opplæring i disse.

«Ibelin»-far leda utvalg: – Mange positive sider ved skjerm
Mener det et stort misforhold
– Dette er nedslående tall, sier FUG-leder Ståle Sand Kalkvik til Dagsavisen, og fortsetter:
– De viser at det er et stort misforhold mellom myndighetenes forventning til foreldrenes involvering i barnas skolearbeid, og hvilken mulighet foreldrene opplever at de har til å følge opp.
Han påpeker at den nye Opplæringsloven framhever betydningen av at barn og foreldre skal involveres i skolens arbeid og få nødvendig informasjon.
Undersøkelsen slippes i forkant av Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring, som starter i Trondheim torsdag.
