Foreldre frustrert over digitale løsninger i skolen: «Nedslående tall!»

En stor andel norske foreldre er misfornøyde, og mener at digitale løsninger gjør det vanskeligere å følge opp barna.

Undersøkelsen, som omfatter 1000 foreldre med barn i grunnskolen, viser at hele 46 prosent mener digitale verktøy kompliserer oppfølgingen av skolearbeidet. 📸: Gorm Kallestad / NTB
Undersøkelsen, som omfatter 1000 foreldre med barn i grunnskolen, viser at hele 46 prosent mener digitale verktøy kompliserer oppfølgingen av skolearbeidet. 📸: Gorm Kallestad / NTB Vis mer

Nesten halvparten av norske foreldre med barn i grunnskolen mener digitale løsninger gjør det vanskeligere å følge opp barnas skolearbeid.

Det viser en undersøkelse utført av Opinion for Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), melder Dagsavisen.

Alle de spurte i undersøkelsen har barn med tilgang på en digital enhet til bruk på skole og hjemme, f.eks. pc eller tablet.

Mener oppfølging blir vanskelig

Undersøkelsen, som omfatter 1000 foreldre med barn i grunnskolen, viser at nær halvparten av foreldrene sliter med de digitale verktøyene i skolen.

  • Hele 46 prosent mener digitale verktøy kompliserer oppfølgingen av skolearbeidet.
  • 43 prosent sier de mangler tilgang til plattformene som brukes, og derfor ikke kan følge med på innleveringer eller lærernes vurderinger av barnas arbeid.
  • Bare 18 prosent av foreldrene mener oppfølgingen er blitt enklere.

Ifølge undersøkelsen er det mange foreldre som også etterlyser mer dialog rundt valgene av tekniske løsninger, og opplæring i disse.

Mener det et stort misforhold

– Dette er nedslående tall, sier FUG-leder Ståle Sand Kalkvik til Dagsavisen, og fortsetter:

– De viser at det er et stort misforhold mellom myndighetenes forventning til foreldrenes involvering i barnas skolearbeid, og hvilken mulighet foreldrene opplever at de har til å følge opp.

Han påpeker at den nye Opplæringsloven framhever betydningen av at barn og foreldre skal involveres i skolens arbeid og få nødvendig informasjon.

Undersøkelsen slippes i forkant av Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring, som starter i Trondheim torsdag.