NITO Studentene advarer mot å skjerme studenter fra KI
Leder i NITO Studentene, Sofie Strøm Olsen, støtter tiltak mot KI-juks. – Men skal man mestre naturvitenskapene, så trenger man praktisk erfaring.
Regjeringens ekspertutvalg om kunstig intelligens i høyere utdanning, Malthe Sørensens utvalget, advarer mot å kun bruke hjemmeeksamen og andre vurderingsformer der det er vanskelig å kontrollere hvem som faktisk har skrevet oppgaven.
– Det er nesten umulig å skille hva en student har gjort og hva et KI-verktøy har gjort, sa utvalgsleder Anders Malthe-Sørensen til NRK tirsdag.
Leder for NITO Studentene, Sofie Strøm Olsen, mener det er viktig at det ikke blir nulltoleranse for hjemmeeksamen og andre vurderingsformer der man kan bruke hjelpemidler.
– Vi mener at variasjon i undervisnings- og vurderingsformer er med på å skape god kvalitet i utdanningene og et høyt kompetanseutbytte, sier leder for Nito studentene, Sofie Strøm Olsen til kode24.
Viktig å ikke skjermes
Videre fraråder utvalget også bruk av KI-detektorer for å avsløre juks, noe lederen er positiv til.
– Det er selvsagt skummelt for studentene om slike detektorer markerer hele oppgaven som juks selv når man har produsert alt av innhold selv. Det er flott at Malthe-Sørenssen utvalget fraråder bruk av disse!
Men understreker at arbeidslivet for ingeniører og teknologer vil være preget av KI fremover. Og påpeker at mange av deres studenter lærer mye av mappevurderinger der de får lov til å utforske fagene med alle hjelpemidler tilgjengelig, og med god tid til å utføre oppgaven.
– Det er viktig at studenter ikke skal skjermes for å lære hvordan man bruker også dette verktøyet.
– Skal man mestre naturvitenskapene, så trenger man praktisk erfaring. KI er et godt verktøy for å teste ut mulige utfall i praksis uten at det koster mye tid og penger, sier hun videre.
Nulltolleranse
Som leder av NITO Studentene får hun høre mange meninger fra studenter fra ulike hold. Olsen opplever at det er ulike regler for hva som er fusk eller ei ved bruk av KI, basert på hvilket emne de har.
– I noen fag tillater man ikke studenter å benytte KI i noen grad, eksempelvis for å omskrive teksten mer akademisk.
kode24 har tidligere skrevet mye om bruk av KI i undervisning og om hvordan ulike universiteter og høyskoler håndterer verktøyene.
Oslo Nye Høyskole har angrepet KI ved å innføre digitale eksamensvakter, mens andre Universitetet i Tromsø har flere muntlig eksamener enn før.
Må tilpasse en verden i endring
Olsen minner om at utdanning og verden er i endring.
– Vi må klare å tilpasse oss det. Det viktigste med utdanning er å tilegne seg kunnskap, og det får man best til ved å lære seg hvordan man bruker tilgjengelige verktøy og tar seg tiden til å knote med faget sitt, sier hun.
– Jeg håper at fremtidens høyere utdanning vil inkludere mer diskusjon mellom studenter, flere prosjekter og mappevurderinger der hver enkelt kan vise seg frem.
Og mener muntlig eksamen er en god sjekk for å se om kunnskapen man viser i mappevurderinger faktisk er reell eller ei, men vil kanskje ikke alltid være nødvendig.
Malthe-Sørensen-utvalget er ledet av professor Anders Malthe-Sørenssen, og er oppnevnt av regjeringen. Utvalget skal levere en NOU høsten 2026.