DigDir angrepet – førte til nedetida i helga
Grunnen til at mange norske offentlige tjenester gikk ned, var et DDoS-angrep mot leverandøren.
Flere av Digdirs digitale løsninger var nede lørdag.
Grunnen var et hackerangrep.
DDoS-angrep
ID-porten, Kontakt- og reservasjonsregisteret, Maskinporten, MinID, ELMA, eInnsyn, Ansattporten og Selvbetjeningsløsninger var helt eller delvis utilgjengelige fra 13-tiden lørdag og fram til søndag morgen.
Feilen skyldtes nettverksproblemer hos Digdirs leverandør Vivicta, som var utsatt for et DDoS-angrep.
Det er en bevisst overbelastning av en digital tjeneste med kunstig nettverkstrafikk.
Ingenting på avveie
Angrepet førte ikke til noe sikkerhetsbrudd, og ingen personopplysninger kom på avveie, opplyser Digdir selv.
Både Datatilsynet og Nasjonal sikkerhetsmyndighet er likevel rutinemessig varslet.
– Digitaliseringsdirektoratets tjenester er del av en samfunnskritisk infrastruktur. Vi tar derfor driftsavbrudd på største alvor og har god praksis for denne type håndtering. Responsen vår denne helgen viser at beredskapsplanen fungerer godt, sier avdelingsdirektør Nina Olsen Munthe.
Foretrekk oss i Google Discover
Ved å legge oss til som foretrukket kilde i Google vil du blant annet få opp flere av sakene våre i Google Discover. Tusen takk for støtten!