Adobe kjøper ikke Figma – gir opp etter press fra EU

- Adobe og Figma er sterkt uenige i de nylige regulatoriske funnene, men vi mener det er i våre respektive beste interesser å gå videre uavhengig.

Figma blir ikke en del av Adobe, likevel. 📸: <a href="https://unsplash.com/@ion66574?utm_content=creditCopyText&amp;utm_medium=referral&amp;utm_source=unsplash">Ion (Ivan) Sipilov</a> / <a href="https://unsplash.com/photos/man-in-green-dress-shirt-and-black-cap-sitting-in-front-of-computer-Z8Fm-Dc3G7A?utm_content=creditCopyText&amp;utm_medium=referral&amp;utm_source=unsplash">Unsplash</a>
Figma blir ikke en del av Adobe, likevel. 📸: Ion (Ivan) Sipilov / Unsplash Vis mer

Det var i september 2022 at verden fikk vite at Adobe ville kjøpe Figma – to selskaper som står bak mange produkter mange designere og utviklere bruker daglig.

- Jeg er ikke så redd for at Adobe legger ned Figma, men jeg er redd for at Figma arver noen av tingene som ikke er kult med Adobe i dag, som knotete abonnementsmodeller og avbestillingen deres som er et mesterverk i dark design patterns, sa UX-designer Tone Nordbø til kode24 da planene ble kjent.

Nå kan hun puste letta ut, for begge selskaper melder i dag at det 20 milliarder dollar dyre oppkjøpet skrotes.

Figma er skuffa

- Femten måneder inn i en regulatorisk prosess, ser ikke Figma og Adobe lenger en vei mot regulatorisk godkjenning av vårt foreslåtte oppkjøp, skriver Figma-sjef Dylan Field i en bloggpost.

I februar i år gikk 16 EU-land ut og ba EU-kommisjonen om å undersøke hvilke følger et eventuelt Figma-oppkjøp ville få, og i august starta kommisjonen sine undersøkelser.

I november gikk kommisjonen ut og mente at oppkjøpet kunne skade konkurransen for "interaktive produktdesign-verktøy" og "vektor- og raster-redigeringsverktøy":

- Figma og Adobe har kommet til en felles beslutning om å avslutte vår pågående overtakelse. Det er ikke resultatet vi håpet på, men til tross for tusenvis av timer brukt med myndigheter over hele verden for å beskrive forskjellene mellom virksomhetene våre, produktene våre og markedene vi betjener, ser vi ikke lenger en vei mot regulatorisk godkjenning av avtalen, skriver en tydelig skuffa Figma-sjef.

Adobe er skuffa

Adobe sparer heller ikke på kruttet i sin pressemelding rundt avgjørelsen.

- Adobe og Figma er sterkt uenige i de nylige regulatoriske funnene, men vi mener det er i våre respektive beste interesser å gå videre uavhengig, sier Shantanu Narayen, styreleder og administrerende direktør i Adobe.

- Mens Adobe og Figma delte en visjon om å sammen omdefinere fremtiden for kreativitet og produktivitet, fortsetter vi å være godt posisjonert til å dra nytte av våre enorme markedsmuligheter og vår misjon om å endre verden gjennom personlig tilpassede digitale opplevelser.