
Alle snakker om Copyparty, og utvikleren er norsk
Imponerende filserver, spekulasjoner om vibbekoding og spillhistorie i ukas Lørdagsgodt.
Lørdag? Mer som nørddag, si! Heheh, rart ikke flere har sagt det før meg.
Uansett: Vi har fylt opp Lørdagsgodt-posen denne uka også, vi, med det gøyeste vi kom over på internettet denne uka. 🍬
Du får forøvrig de aller siste godtebitene fra vår journalist Arnfinn denne gangen, som dessverre hadde sin siste arbeidsdag denne uka. Snufs, takk for alle godtebitene, Arnfinn.
Og god lørdag!
Norske Copyparty
Ole Petter:
Filserveren Copyparty har vært den store snakkisen denne uka, på blant annet Hackernews og Reddit. Og mer skal det forhåpentligvis bli, her på kode24, for utvikleren bak kallenavnet "tripflag" er norsk! Før den tid: Copyparty er altså en filserver, med en helt absurd mengde triks i ermet, og den beste måten å få med seg hele greia på er nok å bare se presentasjonen, hans.
Cut, copy, Doom
Arnfinn:
For å bryte opp litt i "Kan jeg spille Doom på dette"-trenden - hva med "Cut-copy-paste Doom"? Dette er vel det nærmeste jeg ser for meg at det er mulig å komme kunststykket å "slå" Doom på Peaceful-mode.
Var Tea vibbekoda?
Ole Petter:
Du fikk sikkert med deg alt bråket rundt appen Tea denne uka – den lakk høyst sensitiv data og bilder som en sil, da den tilsynelatende brukte Firebase uten noen som helst form for autentisering. Og det mange utviklere nå diskuterer, er: Kan vi skylde på vibbekoding? Var det folk eller AI som stod bak denne farsen? Fireship, passende nok, kan ikke skjønne annet enn at vibbekoding har skylda, med tanke på hvor mange advarsler du får om du prøver å produksjonssette en app med så elendig sikkerhet:
Netflix for AI
Arnfinn:
Why? Amazon pælmer altså penger etter et verktøy omtalt som "Netflix for AI". Herregud! Skal jeg betale for å få bruke tid på å lage AI-slop, og deretter mate meg sjæl med skiten? Takk, men nei takk. Jeg har en lang nok liste over serier å ta igjen, og helt ærlig - det å spise venstrearmen min frister mer enn de sjuke greiene her. Det er som å se et togkrasj i sakte film - grusomt, men du klarer ikke la være å være litt fascinert.
Historien til Crytek
Ole Petter:
Farcry-spilla var noe av det aller beste jeg visste om for noen tiår tilbake. De var notorisk vanskelige å få til å kjøre bra, og krevde gjerne mer datakraft enn hva jeg kunne skilte med på den tida, men de var av typen "herregud, framtida er nå"-opplevelser. Derfor er det supergøy å høre historien bak både selskapet og spilla deres – spesielt for utviklere med en grunder i magan!
Arnfinn out!
Arnfinn:
Det var ikke helt sånn da jeg slutta denne uka, og det tror jeg alle er glade for (først og fremst alle som slapp å høre meg synge noe mer komplisert enn fotballsanger). Uansett artig vri på å slutte i en jobb!
Speaking of: Dette er siste lørdagsgodisen dere får fra meg. Takk for laget folkens, det har vært en sann fornøyelse å få glede og provosere dere i et drøyt år. Arnfinn out!