“Privacy is power”

Skvulp: Yahoo har blitt ny, Lean UX canvas v2, Facebook kjøper tankeleser-armbånd, TikTok-guide, Gartners Hype Cycle 2019, Design Census 2019 og Tinder-eier Match har skapt falske profiler. Her er ukens beste saker!

📸: Emilie Berget
📸: Emilie Berget Vis mer

Det beste vi har lest denne uken er Oxford-forsker Carissa Véliz’ tekst “Privacy is power”.

Hun beskriver hvordan Google og Facebook ikke egentlig selger data, men makt til å påvirke. Véliz runder av med en rekke jordnære, viktige tips om hva hver og én av oss kan gjøre for å styrke personvernet vårt.

Om samme tema:

10 gode om design og teknologi

  1. Resultatene fra Design Census 2019 er klare
  2. Pentagram har utviklet ny profil for Yahoo
  3. Japansk grafisk design fra tidlig 1900-tall
  4. Lean UX canvas version 2
  5. 3 veier til merkevaredrevet tjenesteutvikling
  6. Teslas Supercharging UX — a case study on word of mouth
  7. The subtle art of writing copy
  8. Data is king, but designers should place more trust in their intuition
  9. .NET Conf 2019
  10. Facebook kjøper startup som produserer tankeleser-armbånd; selskapet heter CTRL-labs

AI

Business og samfunn

Gartners årlige “hype cycle” beskriver tech-trender og hvor langt unna de er kommersiell anvendelse. Ny teknologi skal i teorien vandre over hype-toppen, ned i desillusjons-dumpa og videre mot høyre for å bli lønnsomme produkter. Sjekk grafene for 2016, 2017 og 2018 — og sammenlign med årets:

Har Gartner gitt opp modellen sin, eller har tech-bransjen ikke funnet på noe nytt og lønnsomt siden man ble desillusjonert av AR i 2016? Hm.

Arbeidsliv

Medier

Fint og morsomt

Hva kjennetegner egentlig millennials? The Pudding har gjort det de kan aller best, nemlig samlet data og tilgjengeliggjort den for oss på en morsom måte.