VR-utvikler spår kamp om metaverset, nå som Microsoft hiver seg på

- Microsoft kan absolutt konkurrere med Metas metavers, tror VR-veteran Ole Tobiesen.

Ifølge Microsoft er målet med Mesh for Microsoft Teams å gjøre nettmøter mer personlig og engasjerende. 📸: Microsoft.
Ifølge Microsoft er målet med Mesh for Microsoft Teams å gjøre nettmøter mer personlig og engasjerende. 📸: Microsoft. Vis mer

- Microsoft må overbevise massene om at det er et potensiale her, sier Ole Tobiesen, fullstackutvikler og VR-veteran i Bouvet.

Tirsdag annonserte Microsoft Mesh for Microsoft Teams, som etter planen skal lanseres i 2022. Ifølge selskapet vil produktet kombinere blandet virkelighets-funksjonene til Microsoft Mesh med verktøyene til Microsoft Teams.

Dette innebærer blant annet å bli med i møter med egne avatarer, en felles blandet virkelighet, samtidig som du kan bruke produktivitetsverktøyene til Microsoft Teams.

Målet er blant annet å gjøre nettmøter mer personlig og engasjerende. Microsoft skriver at løsningen er en inngang til metaverset og følger dermed i fotsporene til Meta.

Hjernetåke

Det er flere grunner til at Tobiesen mener at Mesh for Microsoft Teams virker lovende. Han viser til at utallige Teams-møter i løpet av koroankrisen har ført til mye møtetretthet.

- Det blir en belastning for hjernen. Mange klarer ikke mer enn en halvtime, men det har ofte blitt mer enn to-tre timer med møter om dagen.

Tobiesen tror at et virtuelt kontrorrom med avatarer kan hjelpe folk til å senke skuldrene.

- Du slipper å være hundre prosent presentabel og trenger ikke tenke på oppvasken i bakgrunnen, sier han.

Ny løsning

VR-utvikleren peker på at løsningen med virtuelle rom ikke er ny, og han trekker fram Rec Room, Second Life og Playstation Home. Samt Active Worlds, som eksisterte allerede på 90-tallet.

- Det som er nytt er at det virtuelle rommet blir integrert med et konferansesystem mange bruker.

- Hvilke nytte har utviklere av dette?

- La oss si at du skal vise en modell og folk er på hjemmekontoret. Da kan de bruke et VR-sett til konferansen og følge at de er der. VR-sett er heller ikke dyrt lenger. Du trenger ikke en HTC Vive til 1200 kroner, men en Oculus Quest til 3000, sier han.

Tobiesen trekker også fram at du kan bruke en iPad eller mobilen for å studere modellen.

- Du får det beste fra flere verdener og kan kombinere funksjonaliteten med noe som ligner på Scetchfab - en interaktiv løsning for visning av 3D-modeller i nettleseren - i en videochat.

Er en konkurrent

- Kan Microsoft konkurrere med Meta?

- Microsoft kan absolutt konkurrere med Metas metavers. Selv om Meta har en fordel ved å eie Oculus, så har Microsoft Hololens. Selskapet var også det første som klarte å gjøre AR-briller stort, noe andre tidligere har mislyktes med, sier Tobiesen.

Ifølge ham har Microsofts styre blitt «langt mer fremoverlente» etter at den tidligere Microsoftsjefen Steve Balmer gikk av.

- De gjentar ikke feilen med Windows Phone.

Flere metavers

- Kan vi forvente et multivers med konkurrerende aktører i stedet for ett metavers?

- Ja. Microsoft er en stor pådriver for åpen kildekode. Mye av det som legges på nettet er åpent for alle. Det som taler i Microsofts favør er at de har Azure - som er en av de aller største skytjenestene. De kommer garantert å bruke lignende teknologi i sitt metavers.

Ifølge Tobiesen er Microsoft også langt framme med blant annet skyrendring, og bildegjenkjenning. Han tror dette vil kunne kombineres med virtuelle konferanser etter hvert.

Utvikleren legger til at frittstående Oculus Headsett kjører Android.

- Dette gjør dem i stand til å kjøre Microsoft Mesh, all den tid dette er plattform-agnostisk.

Tobiesen tror samtidig at det er rom for to store aktører med hvert sitt metavers.

- Ta strømmetjenestene: Du har et par store slik som HBO, Disney og Netflix. Det er ikke noe i veien for at du har tre store selskaper i metaverset.

Hindringer på veien

Ifølge VR-utvikleren er det flere tekniske utfordringer som venter Microsoft.

- Det er de som mener det kan bli for spill-aktig med Mesh. Dette gjelder kanskje særlig de eldre brukerne. Det er en dørstokk som man må krysse.

Et annet problem er graden av interaksjon:

- Mesh kan man få til på en iPad eller en flat skjerm, men den har ikke det samme potensiale som et VR- eller AR-headsett. Det er det ikke alle som har. VR-kvalme og trøtte øyne kan også bli et problem hos uerfarne brukere her, sier han.