Vil friskmelde W3Schools:
- Digger fortsatt de enkle forklaringene

kode24-Jørgen er lei av stigmaet: - Gud forby at du blir tatt med en W3Schools-fane oppe!

Jørgen Jacobsen forteller om sin historie med W3Schools.com - en nettside han aldri slutta å bruke. 📸: Jørgen Jacobsen
Jørgen Jacobsen forteller om sin historie med W3Schools.com - en nettside han aldri slutta å bruke. 📸: Jørgen Jacobsen Vis mer

Det svever en konstant mørk sky over W3Schools.com. En av verdens aller mest leste sider, og ikke minst en av de lengstlevende webutvikler-ressursene vi har.

For vi utviklere liker ikke W3Schools. Informasjonen der er feil, dårlig oppdatert, rotete, teit lagt opp. Amatørisk. Det kan være farlig å bruke den som utvikler. Det er i hvert fall det vi forteller kollegaer på jobb.

Det er blitt en slags tradisjon. Et meme. At W3Schools er teit.

Gud forby at du blir tatt med en W3Schools-fane oppe. Da er det på sin plass med litt velment utdriting fra de rundt deg.

Men er egentlig W3Schools så ille, da?

Helnorsk suksess

Du visste det kanskje allerede, men W3Schools er en helnorsk familiebedrift. Det ble startet i 1998 av Jan Egil Refsnes, som nå driver det sammen med barna sine i nærheten av Stavanger.

Nettsida ligger blant topp 200 nettsider i hele verden, og har visstnok svimlende 45 millioner unike månedlige brukere. I en artikkel på javascript.christmas anslår Erik Wendel i Bekk at firmaet tjener 350.000 dollar i måneden bare på annonser fra Google.

Og nettsiden er ikke bare begrenset til webutvikling med HTML, JavaScript og CSS. Du kan lære alt fra C++ til Java, PHP og SQL der.

«Helt ærlig trodde jeg alle brukte W3Schools. Hvorfor ikke?»

Naiv til W3Schools

Da jeg startet i bransjen rundt 2008, brukte jeg W3Schools hyppig.

Jeg synes det var en grei måte å finne ut av CSS-attributter jeg aldri klarte å huske, slik som rekkefølgen på padding-attributtet, og hvordan i huleste <link>-taggen egentlig hang sammen.

Dessuten syntes jeg den lille demosiden hvor man kunne teste ting var fjong.

Helt ærlig trodde jeg alle brukte W3Schools. Hvorfor ikke? Informasjonen derfra funket jo. Jeg fikk laget det jeg skulle.

Det beste alternativet

Men forstod jeg det jeg kodet egentlig? Det var nemlig motargumentet jeg ble møtt med.

Ikke bare mente flere av kollegaene mine at mye av informasjonen på W3Schools var utdatert og ikke til å stole på. De mente at selve forklaringene var så forenklede at de ikke ga en forståelse for hva man kodet. Alt var så usammenhengende at meningen forsvant. Og det ødela kodemiljøet.

Altså løste det kanskje problemet du hadde der og da, men det gjorde deg kanskje ikke til en bedre utvikler.

Litt om litt omskolerte jeg meg til å bruke det som etter hvert ble ansett som det overlegne alternativet, Mozilla Developer Network eller MDN, i stedet.

Misvisende navn

Kollegaene mine hadde nok rett i antakelsene sine på den tiden. W3Schools har nemlig vært rimelig beryktet opp gjennom åra.

Ta navnet, for eksempel, som antyder at W3Schools har noe å gjøre med W3C, organisasjonen som lager de åpne standardene vi bruker på nett. Det har de ikke. W3Schools er et privateid norsk firma.

Men webben var ikke like veletablert i 1998 som i 2022.

Da W3Schools ble født var fortsatt webben stappfull av barnesykdommer, og utviklingen beveget seg i lyntempo. Regler som gjaldt en dag kunne være feil dagen etterpå.

Folk hadde så vidt begynt å planlegge CSS2. CSS var dermed implementert histen og pisten med spesialløsninger i alle nettlesere for å holde tritt med nyvinninger. JavaScript-debugging var et mareritt på tvers av Netscape, Internet Explorer, Opera og all slags andre programmer.

Forbanna utviklere

Før MDN stod utviklersamfunnet uten gode arenaer for å samle informasjon om standardene og hvordan alt skulle implementeres.

Og ingen så ut til å være i stand til å lage en god åpen plattform.

Istedenfor kapret en privat norsk aktør rollen som instruktør for formidling av kunnskap om webutvikling, uten at noen fra utvikler-samfunnet fikk delta.

Det er ikke vanskelig å forstå at folk ble forbanna.

Så forbanna ble enkelte at de oppretta w3fools.com i 2011. En side med mål om å dokumentere alt som var galt med W3Schools i detalj. Siden var blant annet signert datidens webutvikler-rockestjerner som Addy Osmani (kjent fra Yeoman), og Paul Irish.

Budskapet fra siden var hardt: "Vi føler at W3Schools skader miljøet med feilaktig informasjon".

Friskmeldt

Men i 2014 endret plutselig budskapet seg. Da hadde MDN modnet seg som en god utvikler-ressurs, og fjernet noen av bekymringene til Osmani og co.

Nå trakk de frem viktigheten av Mozillas portal, samtidig som de dysset ned ordbruken om W3Schools. "W3Schools har fortsatt problemer, men strukturerte kurs og test-område som gir en grei læringsopplevelse for nybegynnere", skrev de.

En sterk anerkjennelse fra den tidligere så kritiske gjengen.

I 2017 endret budskapet seg igjen til det siden inneholder i dag: Nå mener gjengen at W3Schools stort sett har løst problemene sine. Og at siden fint kan brukes av nybegynnere.

«Noen ganger er det deilig med kollegaer som ikke skal gjøre alt så jæskla komplisert.»

Holdningsendring

Så hva er statusen på W3Schools i dag? W3Fools har i hvert fall friskmeldt den, så kanskje det er på tide at vi gjør det, også?

Jeg må innrømme at jeg aldri har sluttet å bruke sida. Jeg digger fortsatt de enkle forklaringene W3Schools kommer med.

Mozilla-portalen er flott den, men den skal alltid forklare ting så forbaska grundig at jeg faller av på veien.

Noen ganger er det deilig med kollegaer som ikke skal gjøre alt så jæskla komplisert. Og W3Schools er den kollegaen, bare i nettsideform.

For av og til vil jeg bare vite hvordan den forbaska link-taggen skal se ut.