Sånn funka TV 2s hackathon - 110 folk, 30 timer, 18 ideer

Vinneren av hackathonet TV 2 Hackdays, en "Tinder for TV-serier", får du trolig se i appen deres snart.

Bli med på innsida av hackathonet TV 2 Hackdays. 📸: Ingrid Wollberg / TV 2
Bli med på innsida av hackathonet TV 2 Hackdays. 📸: Ingrid Wollberg / TV 2 Vis mer

TV 2 har som mål å være det mest spennende stedet for teknologer i Norge. Derfor arrangerer vi vår egen hackathon, som har fått navnet TV 2 Hackdays:

Den siste uken i april samlet vi 110 teknologer til to dager med idemyldring og innovasjon på Verftet i Bergen.

«Vinnerteamet løste problemet med familien som sitter i sofaen og ikke klarer å bli enige om hva de skal se på TV.»

Team på tvers

TV 2 Hackdays bygger mange kulturelementer vi er opptatt av i TV 2 Digital. Først og fremst innovasjonskultur.

Innovasjon er en naturlig del av hverdagen til våre utviklere hos TV 2 – men fokuset i utviklingsteamene styres ofte i retning av de store hovedsatsningene våre. Da blir det lite rom i hverdagen til de små og spennende ideene som man brenner inne med, men som allikevel kan være morgendagens neste konsept – i form av et nytt digitalt produkt eller tjeneste.

📸: Ingrid Wollberg / TV 2
📸: Ingrid Wollberg / TV 2 Vis mer

Videre bygger dette en samarbeidskultur og tverrfaglighet, noe som ligger i ryggraden hos TV 2. Teamene er sammensatt av kompetanse fra ulike avdelinger i Digital, som kommersiell avdeling, kundeleveranse og kundesenteret og fra utviklingsmiljøene. Det å sette sammen team på tvers bygger forståelse for oppgaven som skal løses på selve TV 2 Hackdays, men også en bredere forståelse som vi kan ta oss med i hverdagen.

Hva tenker en medarbeider som sitter på kundesenteret til daglig, hva gir penger i kassa – hva er enkelt å utvikle og hva er de tyngre oppgavene og utfordringene vi står ovenfor?

Pusterom

Vi ønsker å dyrke en produktkultur. Det vil si måten vi jobber på, og som kalles for product – market – fit. Mange av ideene som ligger på bordet under årets TV 2 Hackdays er produkt- og kundenære. Måten du jobber på under et par dager med tidspress, er en god erfaring å ta med seg i hverdagens produkttenking.

📸: Ingrid Wollberg / TV 2
📸: Ingrid Wollberg / TV 2 Vis mer

I tillegg er en slik hackathon et pusterom for oss alle, etter at vi har kjørt beinhardt det siste halvåret med mange store leveranser.

Nå fikk vi sjansen til å jobbe med spennende ideer som bobler i organisasjonen, og jeg tror dette vil være en vitamin-innsprøytning for deltagerne som får bryne seg på ideer som kanskje blir å finne i våre arbeidsflyter eller på våre tjenester ut mot det norske folk.

18 team, 18 ideer

Vi la få føringer på hvilke ideer det kunne hackes på, så lenge de skapte verdi for TV 2 eller for kundene våre og er gjennomførbare.

To uker før Hackdays startet, sendte deltakerne inn ideene til en pitch-komite som godkjente og tildelte forslagene til teamene. Deltakerne sendte selv inn forslag til hvilke problemstillinger de ønsket å jobbe med. Temaene var alt fra hvordan TV 2 best kan benytte kunstig intelligens for å lage bedre tjenester for TV 2s kunder, til hvordan vi kan tilrettelegge innholdet vårt bedre for barn.

📸: Ingrid Wollberg / TV 2
📸: Ingrid Wollberg / TV 2 Vis mer

Totalt hadde vi 18 team som jobbet med 18 ulike ideer. Deltakerne fikk 30 timer til å jobbe med oppgaven. Innimellom sørget vi for at de stadig fikk påfyll av mat, drikke og snacks slik at energien hele tiden skulle være på topp. Det ble også anledning til å mingle og diskutere løsningene da vi serverte øl og taco på slutten av første dag.

Hackdays Awards

Den store finalen på dag 2, var utdelingen av Hackdays Awards. Alle de 18 teamene hadde først presentert løsningene sine i plenum. Mange hadde rukket å lage prototyper som de demonstrerte live fra scenen. Alle deltakere fikk stemme og sammen med en jury ble det kåret topp 3.

For meg var det utrolig tilfredsstillende å se kvaliteten på løsningene og med hvilket engasjement deltakerne presenterte ideene sine.

📸: Ingrid Wollberg / TV 2
📸: Ingrid Wollberg / TV 2 Vis mer

Vinnerteamet løste problemet med familien som sitter i sofaen og ikke klarer å bli enige om hva de skal se på TV. Med en kombo av Tinder og Kahoot sveiper familien gjennom en app på telefonen og stemmer frem det innholdet de liker. Når alle i familien matcher, har man funnet programmet man skal se.

Denne løsningen er ikke bare gjennomførbar, men ble så gjennomarbeidet i løpet av Hackdays, slik at den mest sannsynlig blir å finne på TV 2 Play om kort tid!

Tidspress

Tilbakemeldingene jeg får fra deltakerne viser at vi gjennom Hackdays lykkes med å bygge både innovasjonskultur, samarbeidskultur og produktkultur. De forteller at de endelig fikk tid og mulighet til å forfølge egne ideer, og bruke kreativiteten sin til komme opp med løsninger som kan blir fullverdige produkter.

📸: Ingrid Wollberg / TV 2
📸: Ingrid Wollberg / TV 2 Vis mer

At tidspresset lærte dem å prioritere hvilken funksjonalitet i produktet som var viktigst og hvilke som kan utelates, og hvor mye vi kan få til på kort tid hvis vi bruker styrkene til alle i teamet samlet.

Jeg er ikke et sekund i tvil om at TV 2 Hackdays må bli et årlig event hos oss. Denne gangen inviterte vi kun våre egne ansatte, men vi leker med ideen om å også invitere inn eksterne. En hackathon som dette bør flere få oppleve!