Ruters nye app får kritikk

– Vi har hele tiden vært bevisste på at dette blir en stor endring for en del brukere, sier leder for nye kundetjenester Marius Røstad i Ruter.

Leder for nye kundetjenester Marius Røstad i Ruter. 📸: Ruter
Leder for nye kundetjenester Marius Røstad i Ruter. 📸: Ruter Vis mer

– Målet med dataen er å gjøre det enklere for kundene å bevege seg rundt i Oslo, sier leder for nye kundetjenester Marius Røstad i Ruter.

I juni lanserte kollektivtjenesten Ruter en ny app som tillater kunden å kjøpe billetter til kollektivtransport, se rutetider og ledige bysykler i Oslo og periferien.

Men det offentlig eide selskapet Ruter har fått mye kritikk etter utrullingen av den nye appen.

Forrige uke skrev Aftenposten at Ruter hadde mottatt over 6.000 tilbakemeldinger på den nye appen, videre la den riksdekkende avisen til at Ruter selv har etterspurt tilbakemeldinger fra brukerne.

Har vært en del kritikk

Avdelingslederen Marius Røstad bekrefter at de har mottatt mange tilbakemeldinger på den nye appen – alt fra folk som ikke liker appen til folk som elsker den.

– Det har vært veldig mange konstruktive tilbakemeldinger, selv om det også har vært en del kritikk, sier Røstad til kode24.

Videre legger han til:

– Vi har hele tiden vært bevisste på at dette blir en stor endring for en del brukere.

Les mer om hvordan de ulike tjenestene til Ruter kommuniserer under.

Enkelt å prioritere

Røstad leder Ruters avdeling for nye kundetjenester, her jobber 20 stykk for å utvikle produkter og tjenester for kollektivselskapet.

Avdeling for nye kundetjenester står bak den nye appen slik som den vises på skjermene på de nye kjøretøyene til Ruter, samt nettsida og andre tjenester.

Han påpeker at de var forberedt på at det kunne komme klager, selv om at han aller helst skulle sett at alle syntes appen var perfekt. Likevel påpeker avdelingslederen at tilbakemeldingene har en positiv virkning.

«Vi har flere brukere og har solgt flere billetter enn vi trodde.»

– Tilbakemeldingene har vært svært verdifulle i det at de også gjør det veldig enkelt å prioritere de neste områdene vi bør fokusere på.

Og tross noe kritikk har lanseringingen gått bedre enn forventet, ifølge Røstad.

– Vi har flere brukere og har solgt flere billetter enn vi trodde. Og flere bruker også appen til å sykle og å gå, som også støtter de målene vi har.

Aftenposten skrev nylig at Ruter nå gjør det mulig for folk som skal reise over flere soner å kjøpe tilleggsbillett via appen – funksjonen skal forbedres denne uka.

– Vi skal levere noe helt annet

– Grunnen til at vi har gått bort fra de eksisterende løsningene våre er at vi skal levere på noe helt annet, sier lederen.

For der RuterReise bare leverte reiseforslag til kollektivtrafikk skal den nye tjenesten levere tilgang til all mobilitet, altså alternativer for å bevege seg, i hele Ruters område, ifølge Røstad.

Han legger til at Ruters ambisjon er at kunden skal kunne løse sine problemer på ett sted.

– Det betyr at de skal kunne kjøpe billett til bussen når de trenger det, finne en sykkel dersom bussen er full eller kanskje de skal kunne få muligheten til en leiebil hvis de trenger å komme seg på hytta, sier han, før han legger til:

Den nye appen til Ruter har fått en del kritikk siden lanseringen i juni. 📸: Ruter
Den nye appen til Ruter har fått en del kritikk siden lanseringen i juni. 📸: Ruter Vis mer

– Det er noe helt annet, og da var ikke de eksisterende løsningene fleksible nok. Derfor har vi jobbet med en ny plattform og en app, framfor å ta med seg det gamle, og prøve å forbedre det.

Hvilken teknologi bruker dere?

– Når det gjelder faktisk teknologi har vi gått for native Swift og Kotlin for appene våre, mens backend- og underliggende tjenester er typisk skrevet i Node.js/Typescript og Kotlin, svarer han og legger til:

«Arkitekturen er basert rundt mikrotjenester»

– Arkitekturen er basert rundt mikrotjenester, og eventbasert kommunikasjon mellom de ulike tjenestene ved bruk av Kafka.

Node og Java/Kotlin som hovedspråk

– Når det gjelder appen foretrekker vi alltid native hvis vi har mulighet til det, sier han.

Røstad forklarer at det er enklere å kontrollere blant annet kundeopplevelsen med god ytelse, lavere risiko og ta nytte av de nyeste mulighetene i operativsystemene.

«Vi må kunne gi noen rammer for teamene basert på fleksibelt moderne rammeverk som vi tror vil vare over lengre tid.»

Når det gjelder selve backend og grunntjenestene til Ruter har de gått for Node og Java/Kotlin som de to hovedspråkene, ifølge avdelingslederen.

– Vi må kunne gi noen rammer for teamene basert på fleksibelt moderne rammeverk som vi tror vil vare over lengre tid. Samtidig som det er viktig med språk/rammeverk der vi tror vi kan finne gode utviklere.

Hvordan funker appen deres?

– Til forskjell fra den forrige appen som gikk direkte mot tredje parts tjenester, har vi nå en digital plattform der vi samler, konsumerer og produserer data, og dette kommer ut til appene via vår BFF, altså backend for frontend, svarer avdelingslederen.

Årsaken er at det gir Ruter mulighet til å gjøre mange endringer og justeringer kontinuerlig, ifølge Røstad.

– For eksempel kan vi gjøre justeringer på hvordan søk eller reiseplanlegging fungerer uten at det nødvendigvis betyr at vi må sende apper gjennom en app review.

Hvordan bruker dere dataen?

– Målet med dataen er å gjøre det enklere for kundene å bevege seg rundt i Oslo, svarer Røstad.

Ruter sier de satser på tjenester som er personlige, kontekstuelle og smarte. På den måten skal de klare å levere bedre reise-, billett- og tjenesteforslag.

– Det er overordnet mål, understreker Røstad.

Videre forteller han at visse tjenester vil kunne tilbys kunder som ikke er registrert i appen, mens andre tjenester forutsetter at kunden er registret.

– For registrerte kunder lagrer og behandler vi data sentralt i henhold til de samtykkene som er gitt. For kunder som ikke velger å registrere seg, så lagres all personlig data og preferanser lokalt på telefonen og en kunde vil miste dette skulle hen avinstallere eller mister telefonen, sier han.

– Dataen lagres i Ruter sine tjenester som er parkert hos AWS. Alt lagres innenfor EU og deles ikke med andre i henhold til GDPR.

General data protection regulation, bedre kjent som GDPR, er EUs lov for personvern.