Posten satser inhouse: – Før var alle happy som konsulenter

– Vi har hatt et ønske om å ansette, men det har ikke vært lett å få tak i dem vi har hatt lyst på, forteller Jan-Erling Borowski i Posten Bring.

Posten Bring vil heller ha sine egne inhouse-utviklere enn å leie inn konsulenter framover. 📸: Posten Bring
Posten Bring vil heller ha sine egne inhouse-utviklere enn å leie inn konsulenter framover. 📸: Posten Bring Vis mer

Posten Bring er nå i ferd med å ansette flere utviklere og vil øke andelen inhouse-utviklere i forhold til konsulenter.

Det forteller Jan-Erling Borowski, produkteier for Posten-appen, til kode24.

– I dag er en høy andel av Posten Brings utviklere eller IT-ressurser konsulenter. Vi ønsker en bedre fordeling, en litt sunnere andel inhouse.

Dermed går Posten i samme retning som blant andre Tine, som nylig også meldte at de ville øke andelen inhouse-utviklere på bekostning av konsulenter.

Lettere å få tak i folk nå

– Hvorfor tror du flere bedrifter nå ønsker å ha flere utviklere inhouse?

– Det er besparelser for selskaper ved å ha fast ansatte i stedet for en konsulent, det spiller nok en rolle for mange – inkludert oss selv, sier Borowski.

Den viktigste grunnen tror han imidlertid er at arbeidsmarkedet for utviklere ser annerledes ut nå enn det gjorde for ikke lenge siden.

Det har rett og slett blitt lettere å få tak i utviklere, og det gjør at mange griper muligheten, tror Borowski.

Jan-Erling Borowski, produkteier for Posten-appen hos Posten Bring. 📸: Posten Bring
Jan-Erling Borowski, produkteier for Posten-appen hos Posten Bring. 📸: Posten Bring Vis mer

– Det er et bedre klima for å ansette. Vi har hatt et ønske om å ansette, men det har ikke vært lett å få tak i dem vi har hatt lyst på.

Nå er det mange flere erfarne kandidater og flere søkere på stillingene.

– Når jeg tidligere ville ha en iOS-utvikler, så var det kanskje ingen å oppdrive. Ingen var interessert, alle var happy som konsulenter.

Tror mange vil inhouse

Borowski sier at Posten fortsatt kommer til å ha mange konsulenter. Men selv om han mener at det er mulig å skape god teamfølelse og god arbeidskultur utelukkende med konsulenter, så har det noen fordeler å ha en større andel faste ansatte.

– For kontinuitet så gir det kanskje litt mer med ansatte som har mer eierskap til produktet og kanskje bidrar til teamkulturen i større grad. Det er jo ikke umulig å slutte som ansatt heller, men jeg innbiller meg at man jobber litt lenger og har et ekstra eierskap når man er ansatt.

Han understreker at de konsulentene Posten i dag leier inn ofte er hos dem veldig lenge, og både trives og blir sett på som en like stor del av teamet som de som har fast ansettelse.

Erstatter erfarne konsulenter

På spørsmål om det ikke er bedre betalt å være konsulent enn fast ansatt, sier Borowski at lønn kan variere veldig mellom konsulenter, og at det ikke er sikkert de alltid kan matche 1-1 på lønningene til de aller best betalte.

– Men totalpakken vi byr på er veldig god, sier Borowski.

– Ansetter dere også nyutdannede og juniorer?

– Vi har tatt inn juniorer jevnt og trutt, og alltid hatt en kultur for å rekruttere juniorer. Akkurat nå er det først og fremst erfarne vi ser etter, for å erstatte erfarne konsulenter.

– Men vi ønsker også å være med på å bygge opp utviklere til å bli erfarne, avslutter han.