– Vi ser dette som et eksempel på hvordan utviklere og teknologer kan bruke sin kompetanse til å bidra på nye måter, en ny tilnærming til teknologisk samfunnsansvar.
Det sier Hana Colakovic, daglig leder og gründer i Link Utvikling AS. Sammen med kollega og teknisk leder i Link Utvikling, Michelle Sæther, LinkedIn-ekspert og -kjendis Fredrik Fornes og kommunikasjonssjef Silma Lange har de startet innsamlingsaksjonen #MerEnnBunnlinje.
Kort fortalt går kampanjen ut på at alle som donerer minst 100 kroner får tilgang til mer enn 25 foredrag fra eksperter innenfor kommunikasjon, teknologi, markedsføring og ledelse.
Alle donasjonene går uavkortet til Leger uten grenser, og i skrivende stund skal det ha kommet inn mer enn 121.000 kroner fra mer enn 300 bedrifter og privatpersoner, der Mongstad Tavleteknikk AS og WebStep leder an med de største donasjonene.
– Aksjonen har også inspirert andre til å dele sin kompetanse for en god sak, med foredrag verdt over 500.000 kroner, hevder Colakovic.
Valgte Vue og TypeScript
I stedet for å bruke en eksisterende løsning, valgte Link Utvikling å bygge en helt egen plattform og portal fra bunnen av.
Michelle Sæther forteller til kode24 at hun brenner for utvikling – så mye at hun også liker å kode på fritiden. Dermed var hun ikke vond å be da daglig leder Hana Colakovic spurte om hun kunne lede utviklingen av den tekniske løsningen for innsamlingsaksjonen.
Sammen med senior fullstack-utvikler Pål Vårdal Gjerde ble prosjektet på kort tid tatt fra idé til ferdig produkt.
– Vi brukte et par uker på sommeren til å lage produktet.
Sæther forteller at hun valgte å bruke teknologier hun – og Link Utvikling – hadde god kjennskap til fra før, siden det var et poeng å få løsningen raskt på lufta:
- De har brukt Vue på frontend, og kodet i TypeScript.
- Firebase styrer backenden.
- Videoer lagres og serveres fra Vimeo.
- Stripe tar seg av betalingen.
Håper det kan motivere flere
Colakovic sier til kode24 at hun og selskapet hyller alle i IT- og utviklerbransjen som står frem som forbilder og tør å ta et standpunkt – og nevner blant annet kampanjen NerdAid.
Samla 200.000,- på ett døgn: «Men tror dette blir vanskeligere»
Hun sier løsningen de har laget skiller seg litt fra andre innsamlingsaksjoner ved at de som donerer penger faktisk får noe som er verdt penger igjen – i dette tilfellet foredrag som er donert av andre.
– Dette handler ikke bare om å hjelpe andre, men også om å øke egen kompetanse, sier Colakovic.
Hun håper at prosjektet kan motivere flere utviklere til å lage teknologiske løsninger som går utover egen bunnlinje.
– Som et lite selskap har vi tatt en bevisst prioritering: Å bruke vår teknologiske kompetanse til noe som går utover oss selv og som har en positiv samfunnseffekt.
💡 Du finner innsamlingsaksjonen på merennbunnlinje.linkutvikling.no