Lager en moderne skjerm for retrogaming

Skremmende AI, lyd du kan se, imponerende og irriterende grafikk i sportssendinger, spennende og rar arkitektur og mye mer i ukens Lørdagsgodt!

Hver lørdag samler kode24-redaksjonen det morsomste og mest interessante vi har kommet over fra uka som gikk, i vår spalte Lørdagsgodt.

Kos deg med det vi har funnet – og god helg!

PS! Har du sett noe morsomt, interessant eller rart vi burde ta med i neste Lørdagsgodt? Tips oss!

Moderne skjerm for retro-gaming

Jørgen:

Er du retrogaming-fan er et av de største problemene at moderne flatskjerm-monitorer ikke er spesielt flinke til å gjengi følelsen gamle "tykk-tv"-er basert på bilderør ga. Når du i legger til at det faktisk ikke finnes en eneste produsent i hele verden som lager tv-er av den gamle sorten lenger, er det en ganske kjip situasjon.

Det er det heldigvis flere som føler på, blant annet den gjengen her, som har startet en kickstarter for å bygge en slags modulær skjerm som kan tilpasses forskjellige konsoller og datamaskiner. Ganske kult?

Jeg ser hva du sier!

Kurt:

Hvordan ser egentlig lyd ut? Det er visstnok mulig å finne ut ved hjelp av såkalte akustiske kameraer – noe jeg ikke visste eksisterte. Du kan blant annet se hvor lyden kommer fra og hvilken frekvens lyden har. Alt visualisert med ulike farger der hvor lyden kommer fra.

Ganske fascinerende teknologi, egentlig. Hvis du lurer på for eksempel hvordan et ekko ser ut, sjekk videoen!

Kunne vi ikke bare sett e-sport?

Ole Petter:

Jeg ser ikke på sport, men kan fascineres av teknologien bak TV-produksjonene. I alle fall de som gjøres i USA.

Der har det tydeligvis tatt helt fullstendig av med grafikk, som blant annet forklarer hva søren de amerikansk fotball-spillerne egentlig driver med når de legger seg ned i store hauger for å kose med hverandre. Er det ikke da snart like greit å bare se på esport i stedet, egentlig?

På utstilling i mikroleiligheten

Kurt:

Jeg har vært et par ganger i Tokyo, og jeg innrømmer det: Jeg elsker den byen – og Japan generelt. Ikke bare har de rare ting som katte- og ugle-kafeer (!), de har også massevis av arcadehaller som gjør at jeg blir nostalgisk og lengter tilbake til spillehallene vi hadde i Oslo – og i Askim – på 80-tallet.

Bittesmå hotellrom og leiligheter finnes det også mye av i Japan. Men noe sånt som denne micro-toppleiligheten i Tokyo har jeg aldri sett maken til. Den mikroskopiske leiligheten har vinduer fra gulv til tak rundt hele – og er definitivt ikke for de sjenerte av oss:

TOTALT AI-noia!

Ole Petter:

Hvis du ikke fikk med deg OpenAIs Sora før helga, så sett av noen minutter nå, for dette er så sjuke greier.

Her snakker vi altså AI-generert video, som ikke er noe nytt i seg selv, men på dette nivået, i så lange strekk, er, helt ærlig, drita skummelt. Synes jeg. Som jeg skrev om i nyhetsbrevet denne uka, også.

For nå får jeg TOTALT AI-noia, og kommer virkelig ikke til å tro på noe som helst på nettet lenger. Jeg hater at vi har kommet dit.

Spår om kodeåret 2024

Kurt:

Det er alltid morsomt når noen prøver å spå om fremtiden. Riktignok ikke like morsomt som å gå gjennom spådommene etterpå for å se om de stemte.

Uansett! Hva kommer til å skje innenfor webutvikling i 2024? Blir Bun mer populært? Kommer det noen nye rammeverk?

James Q Quick har gått gjennom en haug med "spådommer" for koding i 2024 som folk har kommet med på X:

Rart 60-tallshus

Jørgen:

Jeg er litt på arkitektur-kjøret om dagen. Spesifikt amerikansk hjemme-arkitektur fra 60-tallet. 60-tallet i USA var "space age" (Faren til Marty McFly i Tilbake til fremtiden drømmer om å bli sci-fi forfatter når Marty møter han på 60-tallet) og hjemmene i USA reflekterte tankene Amerikanere hadde om hva fremtiden kunne bringe.

Ta dette rare huset her for eksempel:

Bloopers fra Harry Potter-spill

Ole Petter:

Utviklerne bak Harry Potter-spillet Hogwarts Legacy har gitt ut noe så sjeldent som en blooper-reel!

Det er gøy, det burde flere spillutviklere gjøre, men noe sier meg at dette ikke akkurat er noe de fleste vil at folk skal se. Men bedre at man lager en sånn selv, av spillet i tidlige faser, enn at Youtube fylles opp med sånne videoer ETTER lansering, si?