Benjamin (22) ble tidenes yngste Finn-utvikler – nå satser han på egen startup

– Det første jeg gjorde etter skolen var å kode, forteller Benjamin Akar, som til tross for ung alder har en rekke prestisjeprosjekter å vise til.

Benjamin Akar er en av gründerne i Braum.ai. 📸: Fotograf Ingar Næss, studiof2.no
Benjamin Akar er en av gründerne i Braum.ai. 📸: Fotograf Ingar Næss, studiof2.no Vis mer

– Jeg var ganske ung da jeg fant ut at jeg var interessert i datamaskiner. Da jeg fikk en laptop i gave åpnet det seg en helt ny verden, forteller Benjamin Akar til kode24.

Akar startet nylig opp selskapet Braum.ai sammen med en venn han møtte for ti år siden gjennom en felles interesse for Minecraft-spilling.

Den gangen handlet det om å lage spillservere og kode plugins for moro skyld, nå handler det om å bygge en business og bruke kunstig intelligens til å levere personaliserte anbefalinger i for eksempel shoppingløsninger.

– Vi trener opp modeller for kundene våre, forklarer Akar.

Kodet sosialt nettverk på ungdomsskolen

Mange vil kanskje kjenne Benjamin Akar fra ulike spill- og kode-livestreams på Twitch.

– Jeg streamet mye i forbindelse med Minecraft. Men etter hvert ble kanalen min bare koding. Jeg skulle lære meg webutvikling og streame det, sier Akar.

Han forteller at han livestrømmet seg selv mens han lærte webutvikling fra han var rundt 13 år gammel til han var 18-19. Det var strømmingen som til slutt gjorde at han fikk jobb, uten utdanning, mener han.

Interessen for datamaskiner startet tidlig for Benjamin Akar. 📸: Privat
Interessen for datamaskiner startet tidlig for Benjamin Akar. 📸: Privat Vis mer

I starten prøvde han seg på spillutvikling i blant annet C# – men fant ut at det var for tidkrevende. Det førte han videre til webutvikling.

På ungdomsskolen var det et webutviklingsprosjekt der elevene kunne lage hva de ville, og det var da Akar bestemte seg for å virkelig imponere læreren.

«Jeg skulle lage noe utrolig fett. Så jeg lagde et sosialt nettverk kodet i PHP.»

– Jeg skulle lage noe utrolig fett. Så jeg lagde et sosialt nettverk kodet i PHP, der man kunne poste statuser, følge hverandre, laste opp profilbilder, og så videre.

Akar strømmet hele prosessen fra start til slutt, og fikk masse støtte og hjelp fra andre på Twitch. Gjennom strømmingen bygget han også opp et personlig nettverk som har vært nyttig senere.

– Strømmingen ble en måte å være sosial på, og jeg ble motivert av andre som fulgte med på det jeg gjorde. Nettverket man kan bygge gjennom strømming er stort.

Han forteller at han hadde få venner i lokalmiljøet som hadde samme interesser som seg selv, eller i det hele tatt forsto hva han holdt på med. Derfor ofret han mye av det sosiale livet "i den virkelige verden" for å sitte på gutterommet, bli bedre på å kode og bygge nye prosjekter – opptil 16 timer om dagen.

Hentet en million dollar i investorpenger

På videregående ble kodeinteressen enda større, og Akar begynte å jobbe med større prosjekter.

Ett av prosjektene er Gamelib, en tjeneste for å gi poeng til spill – litt som IMDb, men for spill i stedet for film. Tjenesten fikk raskt mange tusen brukere, sier Akar.

– Jeg bygget det først med Laravel og PHP, men skrev det senere om til Next.js og Node. Den bruker IGDB – Internet Game Database.

Gamelib-tjenesten ble laget av Benjamin Akar da han gikk på videregående. 📸: Gamelib
Gamelib-tjenesten ble laget av Benjamin Akar da han gikk på videregående. 📸: Gamelib Vis mer

Gjennom kontaktnettet Akar hadde bygget opp som Twitch-streamer, fikk han som 18-åring jobb i det amerikanske selskapet Notify. Der jobbet han med blant annet web-design i Next.js og produktdesign i Figma, sammen med andre utviklere fra hele verden – alle fra strømmemiljøet på Twitch.

– De hentet inn 1 million dollar. Vi var åtte personer, ingen av oss hadde jobbet i tech-bransjen før. Vi prøvde å bygge en løsning, men det gikk dessverre ikke som tenkt. Uansett var det utrolig lærerikt.

Akar sier de hadde satset i ung alder og prøvd sitt beste, men at de kanskje manglet kompetansen og erfaringen de trengte den gangen for å lykkes. Derfor ønsket han personlig å gå videre og jobbe i større selskaper for å lære hvordan det faktisk er å jobbe i bransjen.

– Det var for å skaffe erfaring for å unngå å gjøre samme feil.

Droppet utdanning, ble yngste utvikler

Egentlig hadde Akar tenkt å studere på NTNU, men på grunn av pandemi og nedstengning bestemte han seg for å utsette dette og heller jobbe. Skulle han studere, ønsket han å være fysisk tilstede på universitetet.

Dermed søkte han heller på en ledig utviklerjobb hos Finn.no.

Etter å ha kommet gjennom både 1., 2. og 3. gangs intervju fikk Akar jobb på frontend-infrastrukturteamet.

– Som 19-åring var jeg den yngste utvikleren i Finns historie. Jeg tenkte: Yes, nå har jeg klart det – uten utdanning.

I Finn.no jobbet Akar blant annet med mikro-frontends og åpen kildekodebaserte frontend-biblioteker, og bidro med blant annet å lage verktøy de ulike teamene i Finn bruker for å bygge sine deler av Finn. En del reisevirksomhet ble det også.

– Det var moro å få reise rundt med Finn til universiteter og snakke om hvordan det er å jobbe der.

Det ble mye reising da Benjamin Akar jobbet i Finn. 📸: Privat
Det ble mye reising da Benjamin Akar jobbet i Finn. 📸: Privat Vis mer

Etter nesten to år gikk turen videre til Sanity.io, der Akar jobbet som fullstack-utvikler på økosystemteamet med blant annet plugins til Sanity Studio.

«Jeg hadde lyst til å starte noe selv der jeg kunne få den "viben" de hadde i Sanity i min egen startup.»

– Jeg lagde blant annet "sanity init" med støtte for Next.js, som gjør det superenkelt å bootstrappe nye Sanity-prosjekter med Next.js. I tillegg lagde jeg Sanity Visual Editing og ulike starter-"templates".

Perioden i Sanity ble ganske kort – bare fem måneder. Til tross for at han har bare positive ting å si om både selskapet og arbeidsmiljøet, ble trangen til å skape noe selv for stor.

– Selv om det var vanskelig å forlate Sanity, så gikk jeg hele tiden og tenkte på at jeg hadde lyst til å starte noe selv der jeg kunne få den "viben" de hadde i Sanity i min egen startup, sier Akar.

Store ambisjoner for egen startup

Med en masse verdifull lærdom fra jobbene i blant annet Finn og Sanity.io i bagasjen gjorde Benjamin Akar alvor av planene sammen med Minecraft-kompisen fra barndommen. Det er han som er maskinlæringseksperten av de to, mens Akar selv jobber mest med selve produktet.

Nå i sommer ble Braum.ai en realitet, foreløpig i en lukket versjon du må få tilgang til.

– Vi jobber tett med et selskap i USA innen "community shopping" – som allerede har tatt det i bruk.

Braum.ai henter data fra kundenes eksisterende datakilder og samler inn hendelsesdata i sanntid, så brukes disse til å trene maskinlæringsmodeller. Dette kan så brukes til å lage personlige brukergrensesnitt med innhold som er mest mulig relevant for brukerne – som "skrekkfilmer vi tror du vil like" eller "sko for deg".

Data fra kundenes eksisterende datakilder brukes til å trene maskinlæringsmodeller, så leverer Braum.ai anbefalinger skreddersydd for den aktuelle brukeren. 📸: Braum.ai
Data fra kundenes eksisterende datakilder brukes til å trene maskinlæringsmodeller, så leverer Braum.ai anbefalinger skreddersydd for den aktuelle brukeren. 📸: Braum.ai Vis mer

Det er også planer om funksjonalitet for innsikt og analyse som kan brukes til målrettet markedsføring, A/B-testing eller personlig kommunikasjon.

– Ett av våre mål er å levere den mest fleksible plattformen for anbefalinger.

Akar forklarer at det er viktig for dem at Braum.ai skal ha en virkelig bra DX – "Developer Experience". Dette er et verktøy for utviklere.

– Vi skal lage en skikkelig bra SDK, og gi våre brukere litt den samme utvikleropplevelsen som Vercel gir sine brukere.

Ingen planer om å gå tilbake til studiene

– Har du planer om å gå tilbake til skolebenken?

– Nei, selv om jeg mener at utdanning er veldig viktig, så er det like viktig å ha prosjekter å vise til. Har du ikke utdanning, du ha noe som viser hva du kan. Det var sånn jeg fikk jobb i Finn.

Han forteller at den største utfordringen for unge, er å få folk til å stole på seg – og til å forstå at du faktisk vet hva du holder på med. Hans råd er å oppsøke situasjoner der du får vist deg frem – slik han selv gjorde med Twitch-strømmingen og egne prosjekter.

– Plasser deg i riktige situasjoner for å bli det du vil bli. For meg har det vært streaming. Det har vært bra for karrieren. Dra på meetups, lag prosjekter, vis deg frem! avslutter Akar.