Fikk drømmejobb etter heftig kodekurs: – Du nærmest sover, spiser og dusjer kode

- Vi velger de som er mest motivert, forteller Kodehode. Mikael og Victor var to av dem.

Mikael Ødegaard og Victor Larsen fikk begge jobb hos W3Schools etter å ha vært gjennom Kodehodes utviklerkurs. 📸: Privat
Mikael Ødegaard og Victor Larsen fikk begge jobb hos W3Schools etter å ha vært gjennom Kodehodes utviklerkurs. 📸: Privat Vis mer

– Uten Kodehode tror jeg ikke jeg hadde blitt utvikler i det hele tatt. Jeg manglet erfaring, utdannelse og referanser. Etter kurset hadde jeg alle tre, sier Victor Larsen.

Kodehode er et bootcamp-lignende kursopplegg som drives av JobLoop i samarbeid med firmaet Podium. I likhet med GET Academy, som vi har skrevet om tidligere, jobber Kodehode tett med NAV.

Den 26 år gamle fullstack-utvikleren Victor Larsen har sammen med Mikael Ødegaard (29) landet drømmejobben hos selskapet W3Schools i Sandnes, rett utenfor Stavanger.

– Det føles uvirkelig. Det kjennes ut som en "life hack" at uka går raskere enn helga. Jeg føler meg veldig sikker i denne bransjen også, i motsetning til annet arbeid jeg har vært borti, sier Mikael Ødegaard.

Usikre på valg av utdanning

Det var langt fra noen selvfølge at de to skulle bli utviklere, selv om teknologiinteressen var på plass hos begge.

Ødegaard forteller at han gikk på skole frem til fullført studiespesialisering. Men siden han var usikker på hva han ville utdanne seg som, klarte han ikke å bestemme seg for en bachelorlinje.

– Så da gikk jeg for noen årstudier i mellomtida i Tønsberg, Oslo og til slutt Stavanger, før jeg endte opp med å få en jobb der på et callcenter, sier Ødegaard.

«Jeg hadde ingen erfaring med jobb eller jobbsøking fra før, og visste ikke hvor jeg skulle begynne.»

Kollegaen Victor Larsen prøvde å studere matematikk og fysikk etter videregående, men det gikk ikke så bra som han hadde håpet. Han endte derfor opp med å heller søke jobb.

– Jeg hadde heller ingen erfaring med jobb eller jobbsøking fra før, og visste ikke hvor jeg skulle begynne. Det tok lang tid, men til slutt fikk jeg plass hos en varmepumpemontør som assistent, med mye hjelp fra Nav.

Det var NAV som anbefalte både Ødegaard og Larsen å søke om å få bli med på Kodehode-kurset.

Skal hjelpe unge i utenforskap

– I samarbeid med NAV tar vi unge i utenforskap og gir dem et ettårig kursløp, forklarer markedskontakt Stefan Eide, som er den som i sin tid startet opp Kodehode.

Det er NAV som rekrutterer deltakerne til kurset, og Kodehode som plukker ut de kandidatene de mener passer best til kursopplegget.

– Vi får inn folk med mange ulike bakgrunner. Noen har kodet i Python på soverommet, andre har en bachelor i IT, eller har bakgrunn som driftstekniker eller lignende. Det behøver ikke være utvikling, sier Inger-Johanne Mørk, teamleder i Kodehode.

Inger-Johanne Mørk og Stefan Eide i JobLoop. 📸: privat/JobLoop
Inger-Johanne Mørk og Stefan Eide i JobLoop. 📸: privat/JobLoop Vis mer

Det viktigste kriteriet for å få plass på ett av kursene er at man har interesse for å lære seg koding og er motivert.

– Vi velger ut de som er mest motivert og de vi tror kan ha mulighet til å gå inn i en juniorrolle som utvikler i løpet av ett år, sier Eide.

Kursene foregår per i dag i Bergen, Haugesund, Stavanger og Larvik. Det første halvåret er teori, før man får en halvt års praksisplass som juniorutvikler i en bedrift. Kodehode samarbeider med alt fra teknologimiljøer i store bedrifter til små firmaer "på hjørnet".

– Det er ingen lønnskost for arbeidsgiverne i praksisperioden, og vi opplever at mange arbeidsgivere ansetter deltakerne etter endt kursløp, sier Eide.

Lærer moderne løsninger

Teoridelen første halvår er lagt opp for å være mest relevant når kursdeltakerne skal ut i praksis senere.

I tillegg til å gå gjennom hva som trengs for å lykkes som utvikler, skal kursdeltakerne bygge noe de kan vise frem. Ett av de viktigste sluttproduktene deltakerne skal sitte igjen med er en portfolio med informasjon om seg selv, CV, lenker til det man har laget og en lenke til GitHub-profilen sin.

Alt foregår som klasseromsundervisning, men delvis hybrid ved at de har faglærere som sitter på ulike steder i landet.

«Er du ny på programmering er det å begynne med frontend en god intro.»

– Vi begynner der alle må begynne, med HTML, CSS og JavaScript. Er du ny på programmering er det å begynne med frontend en god intro. Du kan se hva du har gjort, og allerede første uken ha noe du kan vise frem, sier Eide.

Etter å ha fått taket på det grunnleggende, går man over til React, og deretter blant annet Node.js, Express, MongoDB, før veien går videre til headless CMS-løsninger, samt publisering hos Vercel.

– Vi er veldig glad i MERN-stacken, og henter mesteparten av pensum fra disse teknologiene. Men vi har såpass mange deltakere at selv om vi har samme pensum, så tilpasser vi oss det som er deltakernes sterke sider, sier Eide.

Inger-Johanne Mørk legger til at de har tett kontakt med arbeidsmarkedet, og justerer kursen avhengig av hva arbeidsmarkedet etterspør.

– Får vi nyss i at noen har lyst til å ta inn en praktikant som trenger for eksempel TypeScript eller Tailwind, så legger vi tilrette for at deltakeren skal kunne gå dette løpet, sier Mørk.

Hardt kurs, men angrer ikke

Som fullstack-utvikler jobber Victor Larsen i dag med blant annet interne administrasjonsverktøy som skal gjøre det enklere for W3Schools å hjelpe brukere, samt vedlikehold og oppdatering av eldre kode.

– Det er mye variasjon i oppgavene og alltid noe nytt å lære. Ukene går forbi på et blunk. Det er snart ett år siden vi startet, og dette er uten tvil den rette karrieren for meg, sier Larsen.

Han syntes at selv om kurset var interessant og lærerikt, så var det hardt. Det var krevende å lære alt de skulle igjennom på veldig kort tid.

«Du nærmest sover, spiser og dusjer kode i seks måneder.»

Inger-Johanne Mørk i Kodehode bekrefter at dette er et krevende kurs der innsatsen til hver enkelt deltaker er viktig for å lykkes.

– Hver enkelt har ansvaret for egen læring, vi legger bare til rette. Du nærmest sover, spiser og dusjer kode i seks måneder før du går ut i praksis for å bruke kunnskapen for å fortsette å videreutvikle deg, sier Mørk.

Larsen mener kurset sørger for at du havner på radaren til bedrifter som søker etter nye utviklere.

– Og det hjelper deg gjennom hele prosessen fra første gang du skriver kode til første gang du går på intervju hos en bedrift.

Føler seg trygg som utvikler

Mens Victor Larsen ikke hadde kodeerfaring, bortsett fra å ha vært litt borti C, MATLAB og litt enkel skripting under studiene, hadde kollega Mikael Ødegaard laget en nettside tidligere.

– I 2016 fikk jeg en ide som krevde webutvikling, så jeg fant faktisk HTML- og CSS-tutorials på W3Schools og forsøkte å bygge min første nettside. Dessverre ble det ikke noe mer utover det enn en statisk side, og jeg gjorde ingen programmering etter det fram til Kodehode, sier Ødegaard.

Nå jobber Ødegaard med mange forskjellige oppgaver hos W3Schools, blant annet maler for W3Schools Spaces. Dette er en løsning som lar brukere kode egne nettsider eller øve på kodeferdighetene sine med en kodeeditor rett i nettleseren.

Mikael Ødegaard har fått jobbe med å lage maler tilW3Schools Spaces. 📸: kode24 / W3Schools
Mikael Ødegaard har fått jobbe med å lage maler tilW3Schools Spaces. 📸: kode24 / W3Schools Vis mer

– Gjennom det har jeg lært blant annet Express.js, Handlebars for Node, Django og litt PHP, og vi utvider hele tiden.

Han sier intensivkurset var avgjørende for at han i det hele tatt ble utvikler.

– Før det drev jeg ikke med programmering. Det åpnet en dør for meg som jeg hoppet igjennom så fort jeg kunne.

Et problem at alle vil ha seniorer

Det er en kjent sak at norsk IT-bransje sliter med å få tak i nok utviklere. Likevel får mange nyutdannede utviklere avslag på jobbsøknader fordi de mangler erfaring. Noen får også avslag fordi bransjen har urealistisk høye krav til utdanningsnivået.

Eide mener bedrifter må ta et større ansvar for å lære opp juniorutviklere – gjerne i samarbeid med selskaper som dem selv, slik at bransjen på sikt får de utviklerne de trenger.

– Alle vil ha seniorer, men ingen juniorer. Det er et problem, sier Eide.

Mørk oppfordrer også flere bedrifter til å tenke inkludering, og mener det vil lønne seg for dem på lang sikt.

– Veldig mange flinke utviklere går ikke nødvendigvis den tradisjonelle veien. Arbeidsgivere skal ikke inkludere for å være snille, men fordi de kan få en dyktig utvikler, sier Mørk.