Krillbite-gründeren lager virtuelle puber

Mikser 3D-grafikk og webkameraer med Unity. - Ganske utfordrende!

Her henger kode24-redaksjonen på en virtuell PubMash-utgave av puben Jimmys i Porsgrunn, mens vi ser på Youtube-video av oss selv. Drømmekveld! Jørgen til høyre har tatt på seg en krone for anledningen, og under krona ser du altså video fra webkameraet hans. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Her henger kode24-redaksjonen på en virtuell PubMash-utgave av puben Jimmys i Porsgrunn, mens vi ser på Youtube-video av oss selv. Drømmekveld! Jørgen til høyre har tatt på seg en krone for anledningen, og under krona ser du altså video fra webkameraet hans. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

- Idéen ble til i løpet av denne pandemien, og er et resultat av å ikke alltid kunne møte venner fysisk for en øl på byen, forteller Ole Andreas Haley til kode24.

Ole Andreas Haley. 📸: Privat
Ole Andreas Haley. 📸: Privat Vis mer

Haley er en av grunnleggerne bak spillstudioet Krillbite, og var daglig leder under lanseringen av blant annet Among the Sleep. Etter dette starta han utviklingen av språklæringsplattformen Box of Words, som senere ble Capeesh, hvor Haley nå jobber som Chief Product Officer. I august returnerer han til spillbransjen, nå som ansatt i Red Thread Games.

Men parallelt med alt dette jobber han på et sideprosjekt, sammen med Box of Words-medutvikler Matthew Smalley: PubMash.

- Matthew ringte meg, og lurte på om vi kunne lage en slags virtuell pub-løsning. Så vi begynte å konseptualisere noe, som vi nå mener er ganske kult, sier Haley.

I denne videoen ser du PubMash i aksjon.Vis mer Vis mer Vis mer

Virtuelle puber

På PubMash.com blir du først presentert for et kart med alle pubene i nærheten av deg.

- Kartet er bygget på OpenStreetMap, og henter for øyeblikket kun ut steder som er merket som "pub". Dette er kjapt å utvide om vi ønsker, selvfølgelig, men ga et bra utgangspunkt, forteller Haley til kode24.

Logger du deg inn, gjennom Googles Firebase, og trykker på en av pubene på kartet, kan du gå inn i den. Og der har du mye av greia med PubMash:

Virtuelle puber i 3D, hvor du kan bevege deg rundt som i et vanlig førstepersons skytespill, bare i nettleseren.

Denne biten er det spillmotoren Unity som står for.

- Jeg har over ti års fartstid med Unity, så dette valget falt veldig naturlig, sier Haley.

Foreløpig er pubene ganske så like innvendig, med unntak av pubnavnet over bardisken og unik utsikt ut vinduene, henta fra Street View der hvor den ekte puben befinner seg. I framtida ser Haley for seg større ulikheter, kanskje gjennom et eget system for å bygge opp puber innenfra.

Her har vi beveget oss til Porsgrunn, for å ta inn på puben Jimmys. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Her har vi beveget oss til Porsgrunn, for å ta inn på puben Jimmys. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Videoprat i 3D

Men hva skal man egentlig gjøre inne i pubene? Henge med folk, såklart!

For det første vil andre folk på samme pub dukke opp som avatarer som går rundt - igjen, slik vi kjenner det fra spill. Dette fikser utviklerne blant annet gjennom løsningen Photon Unity Networking (PUN).

Men minst like viktig; når man setter seg ved et bord sammen med andre, blir fjeset ditt bytta ut med video fra webkameraet ditt, så dere kan videoprate i virtuelle omgivelser.

«Videochat er bygget på WebRTC, og var en av de mer utfordrende oppgavene.»

- Videochat er bygget på WebRTC, og var en av de mer utfordrende oppgavene. Det å sette opp Signaling, STUN og TURN så man alltid får en vellykka tilkobling, var noe vi fikla med en stund. En annen utfordring var også det å få dette til å snakke bra med resten av stacken, forteller Haley.

Ved de virtuelle bordene kan man også sette på en Youtube-video på en virtuell TV, så man kan titte sammen. Og snart kommer det spill, også, som Kortskalle.

- Vi har innsett underveis at måten man interagerer med et sosialt "space" på i Pubmash åpner for så utrolig mange nye interaksjoner. Som for eksempel muligheten til å ha quiz hvor man spiller bord mot bord, drømmer Haley.

Her ser du Matthew Smalley med sombrero, og i vinduet øverst til høyre Ole Andreas Haley. De to utvikler PubMash sammen. 📸: Ole Andreas Haley
Her ser du Matthew Smalley med sombrero, og i vinduet øverst til høyre Ole Andreas Haley. De to utvikler PubMash sammen. 📸: Ole Andreas Haley Vis mer

Stor stack

Som du ser er altså PubMash en slags mashup av en haug teknologier, men å utvikle løsningen har på ingen måte vært noen enkel tur på puben.

- Jeg liker veldig godt å jobbe med Unity, men det har vært ganske utfordrende å få denne stacken, med Unity kjørende i WebGL inne i React, med både Firebase, sanntids flerspiller og WebRTC, til å snakke sammen på en god måte, avslører Haley.

Og prosjektet, som foreløpig er på hobbybasis, er på ingen måte ferdig.

- Men målet var alltid å lansere det så tidlig som mulig, uansett hvor flaut og uferdig det føltes, for så å se hva andre brukere ville si om det, forteller spillutvikleren.

- Responsen har vært veldig positiv så langt, og vi har sett brukere vi ikke kjenner sitte flere timer der inne på en lørdagskveld for å "henge" på bar.

- Jeg har over ti års fartstid med Unity, så dette valget falt veldig naturlig, sier Ole Andreas Haley om valget av spillmotor. 📸: Privat
- Jeg har over ti års fartstid med Unity, så dette valget falt veldig naturlig, sier Ole Andreas Haley om valget av spillmotor. 📸: Privat Vis mer

Trenger vi PubMash?

- Det finnes allerede virtuelle verdener for sosialisering, som Second Life og VR-Chat. Hva skiller PubMash fra disse?

- Second Life og VR Chat er fantastiske verdener, men ingen av disse har mulighet for videochat. De henvender seg nok også til ganske andre målgrupper; vi ønsker å nå ut til en bredere målgruppe, svarer Ole Andreas Haley.

«Folk hadde jo et behov for å møtes på digitale flater tidligere også.»

- Nå begynner jo samfunnet å åpnes opp igjen, også. Trenger vi egentlig virtuelle puber lenger?

- Godt spørsmål! Jeg tror at pandemien og hele situasjonen med hjemmekontor har åpna øynene til folk om at det er mange muligheter for interaksjon digitalt - det har på en måte åpnet endel nye markeder, mener Haley.

- For mange vil Pubmash potensielt være en mulighet til å sosialisere seg med venner som ikke bor i samme by eller land. For noen vil det kanskje tilby en mulighet til å sosialisere seg, som de ikke har følt seg komfortabel med eller hatt muligheten til tidligere. Folk hadde jo et behov for å møtes på digitale flater tidligere også, og jeg tror Pubmash tilbyr en mer avslappa og tilpasset løsninger for dette enn de mer tradisjonelle og flate plattformene som Zoom og Skype.