Slik lager de årets store, norske spill

Etter 6 år og over 15 millioner kroner er Krillbite Studio snart klare med Mosaic. - Alt tar lenger tid og er mer komplisert enn du tror.

Krillbite Studio under et morgenmøte i kontorene sine i Oslo. De har elleve faste ansatte, og starta som et eksamensprosjekt på Høyskolen i Hedmark med spillet Among the Sleep. Nå lager utviklerne Mosaic. 📸: Privat
Krillbite Studio under et morgenmøte i kontorene sine i Oslo. De har elleve faste ansatte, og starta som et eksamensprosjekt på Høyskolen i Hedmark med spillet Among the Sleep. Nå lager utviklerne Mosaic. 📸: Privat Vis mer

Det har skjedd mye hos Krillbite Studio siden kode24 besøkte dem på halloween i fjor.

Utviklingen av deres andre spill, Mosaic, pågår for fullt. Og i sommer slapp Krillbite mobilspillet BlipBlop, som et reklamestunt under spillmessa E3.

BlipBlop er skulle være parodisk enkelt, med sin blipping og blopping, men ble likevel latterlig avhengighetsskapende for mange. Og alt er veldig meta; BlipBlop er også et mobilspill inne i Mosaic-spillet, som skal fange den meningsløse, dystopiske framtida spillet foregår i.

Krillbite Studio-direktør Jon Cato Lorentzen. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Krillbite Studio-direktør Jon Cato Lorentzen. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Mosaic har ikke fått noen endelig utgivelsesdato ennå, men i løpet av året skal det være klart til både PC, Mac, Xbox, Playstation og Switch. Og forventningene er høye: Krillbites første spill, Among the Sleep, ble en salgssuksess for studioet som ble grunnlagt av Høyskolen i Hedmark-studenter i 2011.

Så nøyaktig hvordan henger Mosaic sammen? Hva slags teknologi bruker det norske spillstudioet i kontorene sine i Oslo, og hvor arbeidskrevende er det egentlig å lage et slikt spill? I denne utgaven av kode24s serie Norske Spill har vi blippet noen spørsmål til Krillbite-sjef Jon Cato Lorentzen, som bloppet noen svar tilbake.

📸: Krillbite StudioVis merVis mer Vis mer

Hva går spillet ut på? 🕹️

Mosaic er en fabel om vår moderne samtid og systemene og teknologien vi har omringet oss med og som er med å styre hverdagen vår.

Spilleren er en arbeidstaker i et gigantisk teknologiselskap, og føler seg utilpass og fremmedgjort i en kald og moderne by.

Spillet blander surrealistiske mareritt og dagdrømmer med utforsking og mer pek- og klikk-aktig eventyrspillelementer.

Skjermdump fra Mosaic. 📸: Krillbite Studio
Skjermdump fra Mosaic. 📸: Krillbite Studio Vis mer

Hvordan foregår utviklingen av spillet? ☕

Utviklingen startet i allerede i 2013, da den opprinnelige ideen ble omformet til et designdokument. Deretter ble det jobbet med et par ulike prototyper før den skikkelige produksjonen ble satt i gang i starten av 2017.

Takket være salget av Among the Sleep er Krillbite Studio en profesjonell bedrift, så alle har dette som fulltidsjobb. Størrelsen på teamet som har jobbet på spillet har variert fra 2-3 til 13 på det meste.

Skjermdump fra Mosaic. 📸: Krillbite Studio
Skjermdump fra Mosaic. 📸: Krillbite Studio Vis mer

Hva slags spillmotor brukes? 💪

Vi bruker Unity, mye fordi det er det vi brukte i Among the Sleep, og dermed en motor hele teamet er vant til å jobbe i. Også fordi den egner seg godt til denne type spill.

Hva er de viktigste tredjeparts-løsningene spillet bruker? ⚙️

Vi bruker noen Unity-plugins, for eksempel Fabric for lyd, men de fleste verktøy og tools er laget av oss selv.

Skjermdump fra Mosaic. 📸: Krillbite Studio
Skjermdump fra Mosaic. 📸: Krillbite Studio Vis mer

Hva er de største tekniske utfordringene med spillet? 😥

Det har nok vært å realisere ideene på en måte som er engasjerende og forståelig.

Mosaic er et ganske kunstnerisk og ambisiøst spill, med ulike typer gameplay og scener som skal endre seg dynamisk.

Så det å få opp - og vedlikeholde - et rammeverk som lar oss iterere og eksperimentere med scener og interaksjoner, har nok vært den største tekniske utfordringen.

Kan du fortelle litt om hvordan grafikken er laget? 🎨

Vi har hovedsaklig brukt Maya, Blender og Photoshop.

Vår lead artist skaper den overordnede stilen og visjonen, så har vi flere ulike tech artister, environment artists og animatører som har vært involvert.

Vi brukte mye tid på å lande på den endelige visuelle stilen som gir spillet det særpreget det har fått. Her har vi blant annet konsultert med Lee Petty i Double Fine rundt det visuelle.

Skjermdump fra Mosaic. 📸: Krillbite Studio
Skjermdump fra Mosaic. 📸: Krillbite Studio Vis mer

Og hvordan er lyden og musikken laget? 🔊

Vår lydmann Martin Kvale er kanskje Norges mest erfarne lydskaper for dataspill, og har jobbet med mange norske og internasjonale produksjoner. Han har hovedansvar for lydbildet.

Vi har også musikk i spillet komponert for Mosaic og fremført av blant annet Håkon Kornstad og et par andre musikere som har en sentral plass i opplevelsen.

Hvilke plattformer skal spillet gis ut til? 🎮

Spillet skal ut på alle konsollplattformer, samt PC og Mac.

Porting er langt mer komplisert enn folk tror, det er gigantiske smørbrødlister med krav og spesifikasjoner fra konsollprodusentene, og strenge sertifiseringsprosesser man må gjennom.

For Among the Sleep har vi portet og sertifisert og publisert spillet selv på alle plattformer, bortsett fra Nintendo Switch. Med Mosaic samarbeider vi med en publisher som heter Raw Fury, som har leid inn en portingpartner for oss som tar seg av konsollversjonene.

Skjermdump fra Mosaic. 📸: Krillbite Studio
Skjermdump fra Mosaic. 📸: Krillbite Studio Vis mer

Hvordan går det med økonomien til spillet? 💰

Vi har brukt over 15 millioner kroner på å lage spillet, det meste ut av egen lomme takket være inntekter fra salget av Among the Sleep.

Vi har også vært heldige og fått over tre millioner kroner i støtte fra NFI til utviklingen, samt støtte fra Innovasjon Norge og NFI sitt Spill ut i verden-prosjekt. I tillegg finansierer Raw Fury sluttspurten av spillet nå.

Gi ett råd til nordmenn som har lyst til å begynne med spillutvikling! 💡

Vær tålmodig og ikke gi opp. Å lage et spill er noe av det vanskeligste du kan begi deg ut på. Alt tar lenger tid og er mer komplisert enn du tror.