Unngå disse fellene når du lager portefølje-nettside

- Det er forskjell på CV og portefølje, sier høgskolelektor Tore Marius Akerbæk.

Har du som student tre prosjekter innenfor webutvikling og fire innen systemutvikling vil en kategorisering gjøre det enklere å gi spesifikke søknader kortere vei til det mest relevante innholdet, mener Tore Marius Akerbæk. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Har du som student tre prosjekter innenfor webutvikling og fire innen systemutvikling vil en kategorisering gjøre det enklere å gi spesifikke søknader kortere vei til det mest relevante innholdet, mener Tore Marius Akerbæk. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

- Hvis man er tekniker og utvikler er det viktig å huske at en porteføljenettside er et arbeide og prosjekt i seg selv. Det vil se best ut om man har brukt kompetanse og ferdigheter til å lage denne selv, sier Tore Marius Akerbæk, høgskolelektor hos Institutt for informasjonsteknologi og kommunikasjon ved Høgskolen i Østfold, til kode24.

Mange utviklere har mekket egne nettsider for å vise fram porteføljen sin til interesserte arbeidsgivere. Men her er det lett å trå feil.

For det er fort gjort å trø på med så mye innhold og detaljer at potensielle arbeidere får informasjonsoverbelastning og klikker seg videre. Eller motsatt: At siden din er nettets Sahara og arbeidsgiveren jakter på annen kildekode etter mindre tørre bits.

I møte med det som kan framstå som et eksistensielt spørsmål, porteføljenettside eller ikke, har kode24 kontaktet høgskolelektor Akerbæk for å få tips til hvordan du får ditt digitale jeg til å skinne.

Deg selv og arbeidet ditt

Ifølge Akerbæk gir porteføljenettsider en svært tilgjengelig plattform for å markedsføre arbeidene sine, som også er enkel å linke til i en CV eller arbeidssøknad, og er en mulighet til å fortelle noe om deg selv og arbeidet ditt.

Tore Marius Akerbæk er høgskolelektor hos Institutt for informasjonsteknologi og kommunikasjon ved Høgskolen i Østfold. 📸: Privat
Tore Marius Akerbæk er høgskolelektor hos Institutt for informasjonsteknologi og kommunikasjon ved Høgskolen i Østfold. 📸: Privat Vis mer

- En god porteføljenettside kan vise forståelse og kompetanse for både tekstskriving, grensesnittdesign, informasjonsarkitektur og utvikling – og er et arbeid eller produkt i seg selv man bør jobbe for å bli stolt av å vise fram.

- Hva er det viktigste å tenke på?

- Gi leseren det de forventer å finne. En porteføljenettside skal vise fram deg og arbeidene og prosjektene dine. Det er en forskjell på CV og portefølje, hvor CV typisk viser formalkompetanse som utdanning, verv og så videre, mens en portefølje gir deg muligheten til å være litt mindre formell og vise hvordan du setter kunnskap og ferdigheter om til praksis, sier han.

Hva du vil vise fram

Akerbæk legger til at når du lager siden vil det kanskje være vanskelig å lage en generell mal for hvordan man viser fram prosjekter, fordi det kan være stor bredde i prosjektene man jobber med, spesielt som student.

- Ha derfor et bevisst forhold til hva du ønsker å vise fram for hvert prosjekt – hva er «gullklumpene» som gjør prosjektet nyttig, spesielt, solid? Litt tekst og bilder vil være naturlig på visningen av hvert prosjekt, men ikke undervurder video som en mulighet til å vise en praktisk gjennomgang av produktet, eller linker til kode-repositories eller skisser, wireframes og blueprints lagret i skya.

Høyskolelektoren mener at kategorisering også kan være nyttig:

- Har du som student tre prosjekter innenfor webutvikling og fire innen systemutvikling vil en kategorisering gjøre det enklere å gi spesifikke søknader kortere vei til det mest relevante innholdet, sier Akerbæk.

«Finner ikke leseren det den ønsker er sjansen stor for at den forlater porteføljen, så tenk kort og presis navigasjon»

Følg reglene for webtekster

Ifølge ham er det heller ikke lurt å ha hundrevis av prosjekter, da de vil overskygge hverandre og forverre navigasjonen.

- Hans Gerhard Meyer fra Westerdahls anbefaler 5 til 20 prosjekter i en portefølje, hvor du viser de beste først, og sparer et knallgodt prosjekt til slutt. Dette virker fornuftig også for en nettportefølje.

Ettersom det er en portefølje på nett gjelder noen av "reglene" for web her også:

- Lange, ordrike tekster blir antagelig ikke lest, så å skrive tydelig og fokusere på «gullklumpene» og egne bidrag og kompetanse i prosjektene er fornuftig. - finner ikke leseren det den ønsker, er sjansen stor for at den forlater porteføljen, så tenk kort og presis navigasjon.

God søkemotor-optimalisering

- Er det noen tekniske løsninger som er å anbefale framfor alle?

- Som et generelt svar; nei. Hvis løsningen tillater deg å lage en portefølje som tar hensyn til ting nevnt tidligere, og som klarer å gi siden god søkemotoroptimalisering er du langt på vei.

Han trekker likevel fram at "ferdige" plattformer som Adobes Behance, Flickr, Pinterest og DeviantArt er beregnet på visuelle arbeider, og tillater få tilpasninger. Akerbæk mener at disse derfor egner seg lite som en nettsideportefølje hvor du skal vise fram deg og ditt arbeide - med mindre det er av veldig grafisk og visuell art.

- Og hvis man er på jakt etter en spesifikk jobb, la oss ta frontend-utvikler som eksempel, vil det jo se veldig bra ut om porteføljenettsiden er laget i React eller Vue med modulær CSS.

Innlasting og bildestørrelser

Akerbæk sier at dersom man ønsker å bruke porteføljen for en jobb i en webverden er det greit å huske at en nettside adresseres av et lovverk om universell utforming.

- Med det nye kravet om tilgjengelighetserklæring for nettsider i offentlig sektor fra 2022 blir det nøyere fulgt opp. Da er det kanskje greit om en nettside man viser fram også har et minimum av universell utforming i seg.

Ellers mener Akerbæk at den store kunsten i moderne utvikling er å velge riktig verktøy til riktig jobb.

- En porteføljenettside er en relativt liten og kompakt nettapplikasjon som ikke trenger store, voldsomme rammeverk eller biblioteker for å driftes, men den vil antagelig inneholde mye bilder og kanskje video, så noe skalerbarhet og gode praksiser rundt innlasting og bildestørrelser er viktig å ta hensyn til, sier han.

For mye innhold

En av de største tabbene man kan gjøre når det gjelder selve innholdet på porteføljenettstedet er å glemme å lage det, ifølge Akerbæk.

- Å lage ferdig prosjektet for så å legge det i en porteføljenettside, er ofte vanskeligere, siden man har alt ferdig, og veien til det ferdige produktet er det som er verdt å vise fram. Mobiltelefon for bilder, skjermdumper og skjermvideoer kan sørge for mye godt innhold, og tas underveis i prosjektet. Men det kan bli for mye av alt.

Det kan også bli for mange linker, kategorier, prosjekter og for mye tekst.

«I de fleste tilfeller vil det være fordelaktig med visuelle hjelpemidler og mindre tekst enn lange, inngående tekster.»

- Alt dette er med på å gjøre det vanskeligere å finne det gullet brukeren har lyst til å finne. I de fleste tilfeller vil det være fordelaktig med visuelle hjelpemidler og mindre tekst enn lange, inngående tekster.

I kodeprosjekter hvor man har laget en løsning som krever flere filer og mange gode kodeløsninger er det kanskje mer naturlig å presentere dette som en artikkel i en blogg eller et supportforum, og linke denne i porteføljeprosjektet for å «spare plass», mener Akerbæk.

- Hvis det finnes lenker til en fungerende versjon eller prototype, legg med dette så brukeren kan oppleve prosjektet selv uten å nødvendigvis måtte lese for mye, avslutter han.

Er det virkelig nødvendig med en porteføljenettside i 2022? Suger Adobes Behance, Flickr, Pinterest og deviantArt til å vise fram arbeidet sitt i? Rop ut i kommentarfeltet under! 💬