Se AI-en finne opp nye bowling­teknikker: – Jeg ble kastet ut!

Mafiaens krypterte telefoner, datakunst fra 50-tallet, imponerende GitHub-kart og mye mer i ukas lørdagsgodt.

På fredag ble Norge rammet av nok en inneklemt dag, og nesten hele kode24-redaksjonen hadde fri. Unntatt jeg (!), som dermed har fått æren av å skrive ukens Lørdagsgodt, mens Mattis og resten av redaksjonen tar en velfortjent pust i bakken.

Hvis du lurer på hvordan du skal snakke med barna dine om inneklemte dager, og hvorfor mamma og pappa ikke var på jobb, anbefales denne klassikeren fra 5080 Nyhetskanalen:

Her er noe av det beste kode24-redaksjonen har funnet på det store internettet denne uken:

🔫 Mafiaens krypterte telefoner

Mattis:

Lurer du på hvordan mafiens krypterte telefoner funker?

Det gjør jaggu meg også. Men Jospeh Cox, Vice sin eminente cybersec-journalist, har svaret i denne artikkelen: Inside the Italian Mafia's Encrypted Phone of Choice.

Apropos cybersec: Wired har en fet artikkel skrevet av legenden Andy Greenberg om Big Pipes, en vigilante-gruppe som jakter cyberkriminelle ( i samarbeid med FBI da).

✔ Kjøpe seg kjendisstatus?

Ole Petter:

Før var det bare kjendiser som fikk sånn blå hake på Twitter. Så kunne man kjøpe seg den. Men betyr det at man nå kan kjøpe seg kjendisstatus?

Ja, det kan kanskje virke som om noen tror det, faktisk!

🎳 AI finner opp nye bowling-teknikker

Kurt:

YouTube-brukeren b2studios har forsøkt å bruke maskinlæring til å få en tredimensjonal "filledukke" på skjermen til å finne opp nye bowlingteknikker. Det hele fungerer ved å belønne dukken når den gjør noe riktig (som å treffe bowlingkjeglene).

Resultatet er en hysterisk morsom video som viser hvordan dukken blir bedre og bedre, og til slutt klarer opptil flere "strikes". Riktignok med noen veldig merkelige teknikker. Som en seer kommenterer:

– Jeg ble kastet ut av den lokale bowlinghallen etter å ha forsøkt dette i fylla!

🔥 Gled dere til den nye kode24-logoen!

Ole Petter:

Selv om jeg har brukt mye tid i det siste på å diskutere hvorfor media bør holde seg unna Midjourney, er det jo supergøy også, da. Men den er vrien å bruke, synes jeg, gjennom Discord og alt det der.

Så nå håper jeg å få innvilga søknaden min til Adobe Firefly! For det ser kjempegøy og enkelt ut – spesielt det å lage tekst! Fy søren, det er bare å glede seg til den nye kode24-logoen, fårrå sirre sånn.

🤯 Github slik du aldri har sett det før

Kurt:

Det var Jørgen som tipset om meg om denne her om dagen, og for å være helt ærlig må dette være noe av det kuleste jeg har sett på lenge.

Utvikleren Andrei Kashcha har laget et søkbart og zoombart kart over mer enn 400.000 GitHub-prosjekter, der hvert prosjekt er en prikk. Hvis mange som har gitt prosjekt X en stjerne også har gitt prosjekt Y en stjerne, vil disse befinne seg nærmere hverandre.

image: Se AI-en finne opp nye bowling­teknikker: – Jeg ble kastet ut!

I tillegg er det brukt algoritmer for å gruppere repoer i det som ser ut som kontinenter eller øyer på et kart, med morsomme ChatGPT-genererte navn som "Androidia", "Fronterra", "Javaland" og "Cloudderra".

Sjekk det ut selv på https://anvaka.github.io/map-of-github/

🎤 Tung og slitsom scenerigging

Ole Petter:

Sånn cirka etter den fløytespillende, kortvokste karen i årets MGP-finale, begynte jeg å heller interessere meg for det tekniske bak sirkuset. For hvordan i huleste klarer de å rigge om den vanvittige scenen så kjapt mellom hvert innslag?

YouTube har svaret, som vanlig! Den beste videoen jeg fant er fra perspektivet til en av de stakkarne som faktisk løper, og ja jeg mener LØPER, rundt for å få på plass alt i tide, fra finalen i 2021.

Fy søren for et opplegg, det ser sjukt tungt og slitsomt ut.

🎨 Datakunst på 50- og 60-tallet

Kurt:

Det er ingen tvil om at de som lagde digital kunst på 60-tallet måtte ha god tålmodighet: Etter å ha matet datamaskinen med instruksjoner via hullkort, måtte man vente i mange timer eller dager på at resultatet skulle tegnes opp ved hjelp av mekaniske plottere eller gjennom andre kompliserte prosesser.

Denne interessante artikkelen fra kunstneren Amy Goodchild tar for seg de første forsøkene på å lage datakunst på 50- og 60-tallet ved hjelp av alt fra oscilloper til svære stormaskiner verdt millioner av dollar.

God helg!