– Vi har merket noen ganger at hvis det blir for mye remote, så kan det bli kjedelig, fordi den sosiale biten mangler. Så da prøver vi å finne på noe, sier Thomas Kjær Johannessen, utviklingsleder hos Komplett, til kode24.
Hos Komplett er det imidlertid ingen krav til hvor ofte utviklerne må komme inn på kontoret.
– Vi har en hybridmodell hvor vi velger selv når vi vil være på kontoret. Det fungerer veldig bra, jeg har aldri merket noen "hickups" fordi vi ikke kan møtes fysisk, sier utvikleren Jonas Rønning.
Han har jobbet i Komplett i to år, som backendutvikler på blant annet lagersystemene til selskapet.
Utviklere i Norge og Polen
Som kode24 allerede har fortalt om: I stedet for å kjøpe hyllevare, har Komplett valgt å lage nesten alt til sine nettbutikker selv.
Komplett hiver ut gammel kode: – Vanskelig
De har mellom 40 og 50 utviklere som sitter delvis i Norge og delvis i Polen hos et konsulentselskap Komplett eier deler av.
– De ulike teamene har stor frihet til å velge hvordan de vil jobbe. Vi hadde en utvikler som alltid pleide å forsove seg, og løsningen ble å flytte standupmøtet til klokken 13 i stedet for klokken 9, ler Rønning.
Kjær Johannessen legger til at selv om det er stor frihet til å jobbe slik det er best for hver enkelt, så er alle utviklerne innom kontoret jevnlig.
– Vi er veldig opptatt av det sosiale og arbeidsmiljøet, og har en strategi på at vi ønsker at det skal være så gøy å jobbe her, at du ikke har lyst til å stikke herfra, sier Kjær Johannessen.
Det betyr at de fleste i praksis er innom kontoret et par dager i uken. Og noen ganger er det også samlinger eller andre ting som krever fysisk oppmøte.
En bra kantine og alltid tilgang på brus, energidrikk og is er blant noen av frynsegodene som brukes for å lokke utviklere til kontoret, blir vi fortalt.
Flat struktur
Tomasz Synak er seniorutvikler, og jobbet tidligere fra Polen. Nå har han valgt å flytte til Norge for å jobbe på Sandefjord-kontoret. Den erfarne utvikleren har jobbet for Komplett i 6-7 år med backendløsninger og arkitekturdesign.
«Tilbakemeldingene til alle er alltid velkomne, så lenge argumentene er rasjonelle.»
Synak liker at det er flat struktur, og at alle kan komme med sine meninger – uansett erfaringsnivå.
– Du kan alltid spørre noen. Og tilbakemeldingene til alle er alltid velkomne, så lenge argumentene er rasjonelle, sier Synak.
Både Synak og Rønning jobber i hovedsak med backendløsninger, blant annet med å bygge en ny serviceplattform som skal ligge mellom Kompletts ERP-løsning og nettbutikkløsningene til blant annet komplett.no.
Fem "squads"
Komplett har valgt å organisere seg i såkalte "squads", også kalt "Spotify-modellen". Som det fremgår av navnet ble modellen først introdusert av Spotify, som en modell for hvordan utviklerteam kan organiseres – basert på smidige ("agile") prinsipper.
– Vi har tweaket litt på den så den passer måten vi jobber på, sier Kjær Johannessen.
Sentralt i Spotify-modellen er altså squads – eller "tropper" på norsk. Dette er ifølge definisjonen kryssfunksjonelle og autonome team som fokuserer på ett bestemt område.
I Komplett har squadene ulike farger. For eksempel jobber den røde squaden med alt som har med utsjekking i nettbutikkene å gjøre, som kassaløsning, transportmåter, og så videre.
– Det er det siste bildet du ser når du kommer til Komplett, sier Kjær Johannessen.
Den blå squaden er markedsførings-squaden, og håndterer alt det som gjør at ting ser bra og fristende ut på nettsiden og sørger for at varene selger. Det er også en grønn squad som jobber med alle verktøy relatert til prising av produkter. Det kan være ganske omfattende, ettersom det er et stort antall produkter med ulike priser i ulike land, kampanjepriser, og så videre.
Og så har du en egen svart squad som jobber med blant annet innlogging og handlekurvløsning.
Tomasz Synak og Jonas Rønning jobber i den blå squaden, og alle squadene har jobbet med serviceplattformen. Det er også en en uoffisiell plattform-squad.
– Den har ingen offisiell farge enda, men vi refererer til den som «oransje» fordi det var den fargen plattform-squaden hadde for flere år siden. Vi jobber med å få denne squaden tilbake i fullt driv, sier Kjær Johannessen.
Utviklere overraska over Elkjøps black friday-kø
Eksperimenterer mye
– Prøver dere ofte ut nye teknologier, eller kjører dere mest mulig "safe"?
– Vi eksperimenterer mye! Hver fredag har vi mulighet til å bruke halve dagen til å gjøre hva man selv vil, så lenge det er relevant, sier Rønning.
Noen dager er det dedikerte "læredager" der utviklerne i praksis møter opp på kontoret for å lage noe kult. På slutten av dagen presenteres resultatet for de andre utviklerne.
– Det er da vi gjerne eksperimenterer med nye teknologier, som kanskje til slutt blir tatt i bruk i teknologistacken vår, forklarer Rønning.
Synak legger til at Komplett ikke er det han kaller et "hype-drevet" selskap.
– Men alle er åpne for å utforske nye teknologier og holde seg oppdatert.
Innimellom arrangeres også hackatons.
– Vi skal ha et hackaton nå snart der vi skal prøve å lage den kuleste løsningen med AI, forteller Kjær Johannessen.
Vanskelig å skaffe seniorer i Sandefjord
Som så mange andre selskaper, merker også Komplett mangelen på seniorutviklere. Det hjelper heller ikke at mange ikke er klar over at selskapet har en utviklingsavdeling i det hele tatt.
– Den største ulempen med å lage alt selv, er at det er vanskeligere å finne folk til å gjøre det. Onboarding tar lenger tid. Men så har egenutvikling så mange fordeler med tanke på smidighet. Vi kan gjøre hva vi vil, når vi vil, sier Kjær Johannessen.
– Det er mangel på utviklere i Norge, spesielt seniorutviklere. Og i Sandefjord kan det være vanskelig å få tak i de spesifikke utviklerne vi trenger, fortsetter han.
Selv om de av og til kan få tak i folk i Oslo, vil de helst ansette i Sandefjord.
– Det er hovedkvartet vårt, og vil vil jo ha folk her.
Streaming-rom og gigantisk TV
Mens selve kontorlokalene til utviklerne kanskje ikke skiller seg så veldig mye fra et hvilket som helst annet kontor, med åpent landskap og noen møterom – fikk vi på vårt besøk i Sandefjord også se ting du definitivt ikke finner overalt.
Komplett arrangerer nemlig jevnlig en masse streams på Twitch i forbindelse med ulike arrangementer eller hendelser. Det kan være alt fra unboxing av nye spennende produkter til gaming-events, og streamsene har gjerne mange tusen visninger.
– Vi har blant annet "Gamere mot barnekreft", sier Rønning.
For å gjennomføre Twitch-streamene har Komplett innredet et nytt og temmelig avansert streaming-rom fullstappet med utstyr. Det er også et rom med en stor "greenscreen" som blir brukt i forbindelse med produksjonene.
Det aller mest imponerende vi fikk se, var imidlertid et rom rett utenfor streaming-rommet: En lounge med sofaer, bord og spill-PC-er – og på den ene veggen: En enorm Samsung-TV med temmelig overbevisende bildekvalitet.
TV-en var en 130-tommers "WowMaker" fra Samsung til rundt 400.000 kroner. Hele rommet var sponset av Samsung, ble vi fortalt.
Her er noen flere bilder fra vårt besøk: