- Programmering trenger en rebranding, mener Scrimba, som øker kvinneandelen

- Bør brande seg på en "vennligere" måte, sier Scrimba-sjef Per Harald Borgen, med rekordhøy kvinneandel.

Per Harald Borgen er gründer og daglig leder i Scrimba. 📸: Scrimba
Per Harald Borgen er gründer og daglig leder i Scrimba. 📸: Scrimba Vis mer

Kun 7 prosent av de som svarte på undersøkelsen State of JavaScript var kvinner, skriver mannen bak undersøkelsen, Sacha Greif, i et blogginnlegg.

Men selv om kvinneandelen i undersøkelsen var lav, var det en annen ting Greif la spesielt merke til:

Den norske e-læringstjenesten Scrimba har en vesentlig høyere andel kvinnelige brukere enn andre læringsplattformer.

I undersøkelsen er 16,6 prosent av de som brukte Scrimba kvinner, mens de fleste andre plattformer ligger på 5 til 9 prosent. Scrimbas kvinneandel er altså 2-3 ganger høyere:

  • Scrimba: 16,6 prosent
  • Codecademy: 9,2 prosent
  • FreeCodeCamp: 7,4 prosent
  • Udemy: 6,5 prosent

Gründer og daglig leder i Scrimba, Per Harald Borgen, sier til kode24 at deres egne tall faktisk er enda bedre enn det som kom frem i State of JS-undersøkelsen.

– En intern spørreundersøkelse viste at hele 22 prosent av brukerne våre er kvinner, sier Borgen.

«Mange nettsteder er ganske lite imøtekommende ikke bare for kvinner, men for alle som ikke kan kode fra før.»

Har tatt bevisste grep

Borgen mener det ikke er tilfeldig at de har en høyere kvinneandel. Da de rebrandet Scrimba i 2020 gjorde de en analyse av markedet, og fant ut at de fleste konkurrentene så ganske like ut.

– Mange nettsteder er ganske lite imøtekommende - ikke bare for kvinner, men for alle som ikke kan kode fra før. Ved å brande seg på en "vennligere" måte vil man nå ut til flere mennesker, og som en konsekvens da også flere kvinner, sier Borgen, som altså tror programmering trenger en rebranding.

Det at andre nettsteder gjerne bruker mørke farger og at alt ser litt vanskelig ut, kan virke ganske ekskluderende på folk som ikke er dypt inne i "programmeringsverdenen" fra før, mener Borgen.

Da de nye Scrimba-nettsidene skulle designes var det ikke bare fargevalg som var viktig, men også ting som språk og valg av illustrasjoner. For å tiltrekke seg et større mangfold av ulike personer ble det som illustrasjoner brukt tegneseriefigurer som skulle representere flere ulike kulturer, aldersgrupper og kjønn.

Rekruttert kvinnelige lærere

I tillegg til å prøve å utforme Scrimba-plattformen slik at flest mulig skal føle seg velkomne, har Scrimba fokusert mye på å bygge et fellesskap der folk skal være vennlige og positive mot hverandre.

– Vi så at det i mange utvikler-communities kan være et litt fiendtlig miljø der man kan bli "skutt ned" hvis man stiller "dumme spørsmål". Hos oss skulle takhøyden være lav, og ingen spørsmål for dumme.

Borgen forteller at de også har gått aktivt inn for å rekruttere kvinnelige lærere, og fronte disse lærerne på kurssidene. I tillegg har de intervjuet kvinnelige utviklere som har fått jobb, og sørger for å dele så mange suksesshistorier som mulig i sosiale medier.

– Alt i alt har grepene gjort at Scrimba føles mer imøtekommende enn konkurrentene, uavhengig av kjønn. Og konsekvensen av å være imøtekommende ser ut til å være at man får en bedre kjønnsbalanse, sier Borgen.

Pedagogikk som appellerer

Det er fortsatt en stor overvekt av mannlige utviklere i IT-bransjen. Borgen tror at noe av nøkkelen til å få flere kvinner interessert i koding er å se på hvordan man lærer bort faget.

Mange som skal lære bort programmering fokuserer veldig mye på det teoretiske. Borgen mener det kan være lurt å bruke mer praktiske eksempler og vise alt det spennende og morsomme man kan lage.

– Det er få ting som er mer kreativt enn programmering. Du kan starte med en tom kodeeditor og lage nesten hva som helst ut av ingenting.

Gjennom blant annet inkluderende tegninger har Scrimba klart å tiltrekke seg flere kvinner enn konkurrentene. 📸: Scrimba
Gjennom blant annet inkluderende tegninger har Scrimba klart å tiltrekke seg flere kvinner enn konkurrentene. 📸: Scrimba Vis mer

Ved å heller fortelle om alt det spennende som er mulig å lage, i stedet for å fokusere på det programmeringstekniske, vil koding kunne appellere til enda flere i befolkningen – uavhengig av kjønn.

– Pedagogikken vår følger disse prinsippene. Vi bruker praktiske perspektiver du kan kjenne deg igjen i. For eksempel bygge et spill som skal se kult ut. Det skal være gøy, og vi bruker masse humor og prøver å få det til å virke minst mulig skremmende, forklarer Borgen.

Ulempen er kanskje at kursene er mindre appellerende for det Borgen kaller "den klassiske programmereren" som lærte å kode på barnerommet. Men det bekymrer han ikke – per i dag har Scrimba rundet 1 million brukere over hele verden.

– Nå er vi faktisk størst i India med tanke på antall brukere, mens USA er størst på inntekter.