PlayStation velger Kubernetes: - Noen vil si det er en elendig idé

DevOps-ingeniør Joe Irving i PlayStation avslørte hvordan de skal gjennomføre det på KubeCon.

PlayStation sier at de fremtiden til servere deres er skyen med Kubernetes. 📸: NTB
PlayStation sier at de fremtiden til servere deres er skyen med Kubernetes. 📸: NTB Vis mer

Utsolgte KubeCon går av stabelen i Amsterdam om dagen, og det var en litt uventet foredragsholder som tok scenen for å fortelle om deres Kubernetes-satsing, nemlig spillselskapet PlayStation.

Fra scenen forklarte DevOps-ingeniør i PlayStation, Joe Irving, om hvordan selskapet har begynt å teste spillservere som skal takle sanntids-trafikk fra spill i skyen med Kubernetes.

Ikke uten utfordringer

Irving forklarer at det medfører en rekke utfordringer for dem å satse på Kubernetes, og trekker spesielt frem at Kubernetes-pods ofte er kortlevde og har potensiale til å stoppe automatisk for å restarte. Noen som fort kan ødelegge spillopplevelsen til en bruker.

Løsningen de skal ha landet på, i følge Irving, er å bruke open source-prosjektet Agones, som sprang ut av et samarbeid mellom et annet spillselskap Ubisoft og Google Cloud i 2017.

Målet den gang skal ha vært å nettopp lage en enklere måte å orkestrere flerspiller-servere for spill på toppen av Kubernetes.

- Noen vil synes det er en elendig idé

Irving sa selv under foredraget til de oppmøtte Kubernetes-fansene at:

- Noen av dere vil synes dette høres ut som en elendig idé å kjøre PlayStation-servere på Kubernetes på denne måten, og at det ikke er noen sjans for at dette vil fungere effektivt.

Irving forventet nok at salen kom til å være skeptisk, med tanke på at han under foredraget påpekte at det kanskje ikke er optimalt for PlayStation hvordan Kubernetes allokerer ressurser, slik som å fjerne enheter som ikke blir brukt nok med autoskalering, eller at Kubernetes sømløst justerer ressurser når man for eksempel ruller ut en patch.

Ingen servere foreløpig

Da nettavisen The Stack, som er tilstede på konferansen, spurte Irving hvor mange spillservere PlayStation faktisk har kjørende med Kubernetes og Agones foreløpig var svaret kort: "ingen".

Irving sier likevel at de planlegger at det skal skje i nær fremtid og at han tror det vil korte ned på utviklingstid, operasjonelle kostnader, samt skalering av tjenestene deres.

Skal vi ta den nye stillingsannonsen PlayStation la ut her om dagen, hvor de søker Senior DevOps som har "god forståelse for kontainere og Kubernetes", er det liten tvil om at dette er veien det bærer for selskapet.