Øyvind ansatte barberen sin som utvikler: - Han kan levere under press og kaos

Ingen erfaring, ingen utdanning, ingen problem, mener Netlife-sjefen. - Å være utvikler er et serviceyrke.

Øyvind Storli Hoel i barberstolen, mens Fredrik Kvalvik gjør det han gjorde da han var barberer. Nå er han utvikler - uten hverken utdanning eller erfaring, men med erfaring fra serviceyrker. 📸: Privat
Øyvind Storli Hoel i barberstolen, mens Fredrik Kvalvik gjør det han gjorde da han var barberer. Nå er han utvikler - uten hverken utdanning eller erfaring, men med erfaring fra serviceyrker. 📸: Privat Vis mer

Tidligere i år, nærmere bestemt i vår, måtte jeg besøke en barberer. Jeg hadde grodd et helskjegg som så noe sjuskete ut, og innså at jeg trengte profesjonell hjelp for å rydde i villnisset.

Barbereren, Fredrik, spurte hvordan jeg ville ha det og satt i gang med klippingen.

Og smalltalk. Vi skravlet i vei hver gang jeg var innom denne våren.

En av gangene fortalte han om sin tidligere jobb i ostedisken hos Colonialen Fetevaren. Nå var han altså barberer, men "planen min er å bli utvikler", som han sa - ta opp fag på videregående i ett år, og så studere i to år ved Universitetet i Bergen.

Han visste ikke at jeg er leder i et teknologi- og designbyrå; Netlife i Bergen.

Så "det trenger du ikke", sa jeg.

Lekser og barbering

Jeg hadde under disse sporadiske besøkene merket meg at fyren var meget skarp.

Mange lærer selvsagt godt i en universitetssetting, og vi har mange flinke folk hos oss med mastergrad. Så med all respekt for alle utdanningsinstitusjoner:

"Han trenger ikke tre år med skole, dersom han virkelig er motivert", tenkte jeg.

Så jeg ga han lekse. Følgelig skulle han til neste gang det var tid for skjeggstuss ta tutorials på w3schools.com og mijongo.com.

Da 14 dager hadde passert og jeg igjen satte meg ned i stolen var jeg spent. Han begynte å legge ut om hva han hadde gjort og lært.

Han fikk nye lekser av meg hver gang: "Lær deg grunnleggende React, sjekk ut Craft og Sanity, forstå Git-deployment" og så videre. Hver gang jeg kom tilbake la han villig vekk ut om React-hooks, semantisk HTML og Javascript-knoting, eksempelvis.

Nye brikker i puslespillet hans falt på plass litt etter litt. Han hadde begynt å bleke det enorme lerretet kalt «teknologi».

Utvikling er serviceyrke

Da jeg etter noen måneder følte meg trygg på at han kunne nok og var motivert nok, foreslo jeg at han kunne få prøve seg hos oss.

Da ville han få jobbe i team, ha noen å spørre om hjelp. Lære raskere. Vi inngikk en avtale om at vi skulle gi det et forsøk fra midten av august, og innlede en prøveperiode som egentlig skulle vare ut året.

For alt jeg vet er CV-en hans, som jeg ikke har sett, hullete som en Jarlsberg, og karaktersnittet sør for midt på terningen.

«Mange glemmer, eller ignorerer, at halve jobben til en utvikler er å være service-tenkende.»

Men det spiller ingen verdens rolle: Han har nå fått fast jobb i Netlife. Uten utdanning eller erfaring.

Hvorfor det?

Å være utvikler er et serviceyrke. Mange glemmer, eller ignorerer, at halve jobben til en utvikler er å være service-tenkende. Du skal forstå behov, være løsningsorientert, kommunikativ, presis og forutsigbar.

Dette er grunnleggende egenskaper i konsulent- og byrålivet som dessverre ikke læres på skole. Men disse egenskapene har Fredrik.

Selve kodingen får han alltids lært seg, det vet jeg han er smart nok til.

Fredrik Kvalvik har bytta ut barbersalongen med kontorene til Netlife i Bergen. 📸: Netlife
Fredrik Kvalvik har bytta ut barbersalongen med kontorene til Netlife i Bergen. 📸: Netlife Vis mer

Kontinuerlig læring

Hos oss har vi troen på "det lærende mennesket". Vi synes growth mindset resonnerer godt, og tror dermed at åpenhet for endring og utvikling spiser vedtatte sannheter til frokost.

Utdanning og konvensjonelle løp er ikke eneste veien til kompetanse. Jeg kom selv til Netlife som gutteromslært tech og design-jypling med ett år fra videregående (landbruksskole) og en karriere som delvis vellykket musiker i ryggsekken.

Rollen jeg har i dag står på skuldrene til alle som har hatt troen på meg, utfordret meg og lært meg opp.

Vi er gode på læring gjennom prøving og feiling. Hos oss har vi en regel om at man aldri skal knote med noe i mer enn 15 minutter uten å spørre om hjelp. Uansett fagområde. Ingen er for senior til å spørre om hjelp.

Kunnskap vokser når den deles. På grunn av vår heltransparente kommunikasjonsstil hvor alle deler villig vekk i Slack-kanaler. Vi diskuterer ikke i direktemeldinger. Med denne typen læringsstrøm får alle som ønsker å bli eksponert for problemstillinger og løsninger med seg hva, hvorfor, og hvordan.

Slik fasiliterer vi for kontinuerlig læring. Dette kan være alt fra hvordan vi tilnærmer oss kunden og prosjektet, til tech-stacken og kodebasen. Dette fører også til mindre unødvendige statusmøter.

Godt skodd

Verden trenger flere utviklere.

I samarbeid med Try bygger vi et unikt miljø i Bergen innenfor kreativitet, strategi og teknologi. Vi trenger flere flinke folk for å videreutvikle dette miljøet.

«Fredrik er med sin tidligere erfaring godt skodd for alt dette, selv om det er i andre yrker han har lært å levere under press og kaos.»

Fredrik er vant til å jobbe systematisk for kunder, med løpende leveranser. Det er krevende å være utvikler. Man skal holde seg oppdatert på det nyeste innen teknologi parallelt med at ørten Slack-meldinger renner inn, samtidig som man midt i en komplisert loop-løkke man grubler på blir klasket i ryggen og bedt om å sette på kaffe, samtidig som man skal kommunisere og levere til kunder, gjerne med en eller annen urealistisk tidsfrist å forholde seg til.

Fredrik er med sin tidligere erfaring godt skodd for alt dette, selv om det er i andre yrker han har lært å levere under press og kaos.

Vi ser at blandingskunnskap og variert bakgrunn er verdifullt. Det er verdifullt når vi skal løse sammensatte kundeprosjekter, og når vi skal jobbe godt på tvers av fagdisipliner.