Nå skal Google ha 100 prosent AI-genererte søkeresultater

Folk ønsker mer AI-støtte for å lete seg fram til innhold, påstår Google-topp i blogginnlegg.

Brukere skal ha bedt Google om mer AI-verktøy for søk. Selskapet er ikke vonde å be, her eksemplifisert med en tommel opp fra toppsjef Sundar Pichai. 📸: Blondet Eliot/ABACA/Shutterstock
Brukere skal ha bedt Google om mer AI-verktøy for søk. Selskapet er ikke vonde å be, her eksemplifisert med en tommel opp fra toppsjef Sundar Pichai. 📸: Blondet Eliot/ABACA/Shutterstock Vis mer

Googles forsøk med AI-genererte svar i søkemotoren, AI overview, var langt fra å være en ubetinga suksess da det kom.

Til tross for dårlige forslag som å tilsette lim i pizza-ost og spise minst én stein om dagen, har Google fortsatt arbeidet med å gjøre søket AI-drevet.

Nå skal de teste ut neste steg: 100 prosent AI-genererte søkeresultater.

Tell, don't show

Den nye visjonen til Google er enkelt oppsummert av blant annet Ars Technica: Selskapet går fra å "vise" hva internett kan by på, til å "fortelle" hva som finnes på internett.

Med andre ord, det stikk motsatte av begrepet «show, don't tell.»

Det er Robby Stein, Googles VP of Product, Google Search, som forteller om status og planene for deres AI Overview i et blogginnlegg.

Han skryter nå av at over én milliard brukere har tilgang på funksjonen. Tjenesten er enn så lenge utilgjengelig i Europa.

Det nye er at Overviews nå er oppgradert til å ha Googles egen modell Gemini 2.0. Ifølge Ars Technica skal dette gjøre den bedre skikka til å svare på mer kompliserte spørsmål om blant annet koding.

Påstår folk etterspør mer AI

I tillegg til Overviews kunngjør Google også et nytt AI-verktøy, i Labs. Dette har fått navnet AI mode, og kommer etter at brukere angivelig skal ha bedt Google om flere måter å søke ved hjelp av AI.

Ifølge selskapet skal dette være godt egna for spørsmål som krever utfyllende forklaringer, sammenligninger og argumentasjonsrekker. Det som tidligere kunne fordret flere søk, skal nå kunne oppsummeres i ett svar.

Interne tester skal ha gitt svært gode tilbakemeldinger, hevder Google.

Enn så lenge har denne funksjonen også vært tilgjengelig hos de som faktisk betaler for Google One AI Premium. Ars Technica skriver at dette tyder på at funksjonen er svært kostnadskrevende.

De påpeker samtidig at Google jobber raskt, og at derfor kan ta kort tid før løsninger blir et standardtilbud.

Erkjenner svakhet i modellen

Selv om de beskriver AI-søk som en stor suksess i landene det er innført, understreker samtidig Google at det å hjelpe folk finne nytt innhold fortsatt skal være det sentrale for tilnærmingen deres til søk.

Med AI gjør vi det lett for folk å utforske og gjøre det de vil. Modellene vil gjøre det lettere for folk å uttrykke hva de leter etter, påstår Stein i innlegget.

I innlegget vises det også noen eksempler på hvordan resultatet vil se ut, og disse er uten lista over relevante nettsteder. I stedet er det et lenkesymbol i svaret fra AI-modellen.

Ifølge Ars Technica er det ikke mulig å scrolle forbi oppsummeringene dersom du er i AI Mode. Du må i stedet spørre etter lenker, som om det var en vanlig samtale.

Kanskje mer overraskende, så er Google åpne om at AI-verktøyene noen ganger vil komme til kort. Da skal brukere i stedet få opp den tradisjonelle lista av nettsider.