Meta, Spotify, Match Group og større apputviklere har gått sammen om en lobbygruppe i Washington.
Formålet til gruppa er å beskytte sine egne interesser, og ruste dem til kamp mot Apple og Google, i de tilfellene det det er klare interessemotsetninger.
Gruppa har også et klart første mål: Det er markedsplassene, og ikke appene, som skal ha ansvar for aldersverifisering.
Vil slippe ansvaret sjæl
Koalisjonen ønsker å flytte ansvaret for aldersverifisering vekk fra appene og over til Apple og Google som har ansvaret for hver sine plattformer for nedlasting av apper, melder Bloomberg.
Dette skjer mens bransjen møter et stadig større press fra lovgivere og myndigheter, også her hjemme i Norge.
Utah har allerede vedtatt en lov som pålegger appbutikker å verifisere alder, og hente inn foreldresamtykke før mindreårige kan laste ned visse apper.
– Vi vet at det ligger styrke i å stå samlet mot selskaper med så mye makt, sier koalisjonsleder Brandon Kressin.

Vil endre loven for 15-årsgrense på SOME og Netflix
Vil bedre forhold for tredjepart
Gruppen vil også jobbe for ny lovgivning som begrenser dominansen til de to mobilplattformene.
De vil også støtte det amerikanske justisdepartementets pågående sak mellom Apple og Epic, der Apple tidligere inndro utviklerlisensen til Epic etter uenighet om inntektsfordelingen.
The Verge melder at den nye gruppa så dagens lys i forbindelse med at en dommer 1. mai forbød Apple å ta provisjon av salg utenfor App store.
Garmin er blant medlemmene i den ny lobbygruppa, og har uttrykt ønske om at Apple og Google må åpne for bedre samspill med tredjeparts maskinvare og programvare.
Apple og Google har ikke kommentert initiativet.
