Konsulenter vs. inhouse-utviklere: «Jeg er mektig irritert»

– Folk bryter ned de gode teamene i søken etter sin personlige agenda. Et hardt skille mellom rivaliserende stammer. Det er oss mot dem, skriver Andreas Dreyer Hysing.

– Jeg prøver bare å være tilfreds, men dette går ikke lenger. Jeg setter kaffen i vrangstrupen, skriver Andreas Dreyer Hysing om forholdet mellom konsulenter og inhouse-utviklere. 📸: Privat
– Jeg prøver bare å være tilfreds, men dette går ikke lenger. Jeg setter kaffen i vrangstrupen, skriver Andreas Dreyer Hysing om forholdet mellom konsulenter og inhouse-utviklere. 📸: Privat Vis mer

Nå er festen over.

Det er dyrtid og i hele landet.

Spillereglene for arbeidsmarkedet har endret seg.

Det begynner å bli trangt i døren når nye jobber lyses ut.

Det har ført til amper stemning i IT-bransjen – og alle parter taper.

Hvordan havnet vi her?

Sommerjobber som blir kansellert. kode24 dekker permitteringer og konkurser.

Bildet er ikke bare dystert heldigvis: Sparebank 1 Utvikling har tidligere skrevet at flere ønsker å skifte fra konsulent til inhouse. Bra for Sparebank 1.

Rett etter artikkelen ble publisert svarer Njaal fra Yne opp med sitt syn på saken. Han er uenig i at flere utviklere vil jobbe inhouse. Dette ble en debatt for eller mot å være inhouse og fast ansatt, eller ekstern og konsulent.

Nå nylig kunne vi lese at en eks-konsulent er «så inderlig lei dette råtne spillet». Konsulentvirksomhet går på bekostning av skribentens verdier. Med mye humor sammenligner han jobben sin med å jobbe på en sigarettfabrikk. Tobakksindustrien. Dette er kraftig kost for leseren!

Konsulenter forteller om sine selskapers fortreffelighet i ny jobb her på kode24. Samtidig som hele konsulentbransjen argumenterer for sin egen eksistens. Permitteringsrundene for fast ansatte er ikke noe hyggelige, de heller.

Jeg prøver bare å være tilfreds, men dette går ikke lenger. Jeg setter kaffen i vrangstrupen.

Hvordan havnet vi her? Hvor gikk det galt? Jeg er mektig irritert.

Misfornøyde konsulenter

Det er litt utydelig hva som går galt for eks-konsulenten som er "så inderlig lei det råtne spillet". Men eks-konsulenten, som forresten heter Steffen, har sannsynligvis tatt oppdrag han ikke ønsker.

Verdiene hans strider med programmene han bygger for sine kunder. Kanskje er det av nødvendighet. For Steffen trenger arbeid.

Han bør vurdere å søke en stilling som fast ansatt utvikler. Som fast ansatt kan man besøke nettsiden til selskapet han vurderer. Der kan man lese om selskapets verdier samt produktene de lager. Dessuten får man som fast ansatt tilhørighet i en avdeling. Det sørger for at selskapets verdier samsvarer med hans egne verdier gjennom hele arbeidsforholdet.

Steffen gjør ingen god jobb. La oss håpe at han finner en trivelig arbeidsgiver med gode betingelser.

Misfornøyde ansatte

Men kan vi klandre Steffen alene? Sannsynligvis ikke.

Steffen har blitt dårlig behandlet på jobben av de faste ansatte. Jeg kan kjenne meg igjen i situasjonen fra mine egne arbeidserfaringer.

Kanskje er de faste ansatte sjalu på Steffen. Den høye konsulentlønna hans, og den frie rollen, gjør at de må "ta igjen" på Steffen. De gir han drittoppgaver og micro management. Det er ingenting i disse oppgavene som gir Steffen mulighet til å ta initiativ eller eierskap til produktet han bygger.

Disse folkene burde begynne å stole på ham, med litt større oppgaver. Sitter det langt inne, kan de selv bli konsulenter.

«Kanskje er de faste ansatte sjalu på Steffen. Den høye konsulentlønna hans, og den frie rollen.»

Fag inhouse vs. eksternt

Njaal Gjerde påpeker at faglig påfyll innen teknologi er essensielt for Yne.

Gjennom fagkvelder, internkonferanser og eksterne konferanser får deres ansatte det faglige påfyllet de trenger. Teknologi og programmering står i hovedfokus i Yne. Det gjør at deres utviklere foretrekker å være konsulenter heller enn å ta fast stilling hos deres kunder.

Njaal har helt rett. IT-konsulentselskaper er veldig dyktige på faglig påfyll av teknologi og programmering. Spesielt tidlig i karrieren er dette viktig. En sertifisering eller en konferanse er som en vitamininsprøytning for et helt nytt tema som den nyutdannede ikke kan noe om.

Dette står ikke like høyt i kurs i produktselskaper. Ingen andre følger opp kompetanseheving på teknologi og programmering i produktselskaper.

Det er produktet som er hovedfokus i produktselskaper, tross alt.

Konsulenten – en teknolog

Men hva skjer når de dyktige konsulentene kommer ut i utviklerteamene hos sine kunder? Hva skjer når Yne synes det er så viktig å påpeke i fagpressen at IT-konsulenter har teknologi og programmering som hovedfokus?

Jo: Man får konsulenter som hevder seg på teknologi i teamet. Konsulenten føler at han må tilføre mer spesialkompetanse enn de fast ansatte. Han er tross alt ansatt som fagekspert.

Derfor innfører han nye verktøy inn i teamet. Plutselig har teamet nye rammerverk og applikasjoner i drift som løser et hypotetisk scenario. Nye verktøy dukker opp alt for hyppig. Resten av teamet henger ikke med. Og når det blir trangt om dørene, og få jobber, blir problemet bare enda verre.

Når Njaal skriver innlegget sitt setter han også griller i hodet på sine ansatte: Teknologi og programmering er det viktigste vi driver med.

Og Njaal er ikke alene om å dyrke konsulentrollen. Jeg kunne kommet med en håndfull artikler fra IT-nyheter i året som var der bedriftsledere argumenterer for mer bruk av IT-konsulenter. For eksempel:

Dette utløser noe veldig grunnleggende ved oss mennesker. Stammekultur. Det er en kamp mellom oss og dem.

Vi brenner bedriftens penger

Hva er det vi prøver å få til?

Vi bygger produkter og tjenester. Vi ønsker høy adopsjon blant brukerne. Vi ønsker å bringe innsikt om produktet. Vi prøver å implementere produkteierens visjon slik at vi sammen får fornøyde kunder. Fornøyde kunder gir klingende mynt i kassa. Det er det vi lever av.

Alt dette får vi til gjennom utviklere som tar ansvar. Teamet må følge produktet fra vugge til grav. For å få det til må teamet være sultne på å forstå alle oppgavene som skal til. Programmering, release, backup, overvåkning og mange, mange flere.

Det vanskeligste med produktutvikling er å ikke bygge feil ting, men å:

  1. Unngå å bygge funksjonalitet som ingen trenger
  2. Unngå dobbeltarbeid
  3. Unngå feil funksjonalitet på grunn av misforståelser
  4. Unngå produkter som ingen vil ha

Alle kjenner seg igjen i et av punktene. Vi synder på dette hele tiden. Og det er dyrt for bedriften. Vi brenner bedriftens penger!

Gode team trumfer alt

Løsningen ligger i teamet:

Med smidige metoder danner vi utvikler-team som samarbeider tett, hele tiden.

De jeg synes jeg ser i artiklene over er individualister. Folk som bryter ned de gode teamene i søken etter sin personlige agenda. Et hardt skille mellom rivaliserende stammer.

Det er oss mot dem. Derfor er jeg irritert.

Ikke bry deg om hvem som fyller lønningsposen til kollegaene dine. Hjelp kollegaen din med opplæring. Spør juniorene om hjelp. Ta eierskap til produktet. Ikke bare ta eierskap til kode.

For å få innsikt, les systemlogger fra produksjon, analytics, eller brukerintervjuer. Alt som kan fortelle deg hva kunden tenker. Gjør det som skal til for at produktet skal bli lønnsomt.

Du kommer til å bli godt likt. Du kommer til å få kontrakten forlenget.

Samarbeid tett. For gode team trumfer kompetente utviklere.