- Ja, lønnsvekst-ukulturen er kjent i bransjen

CEO Steinar Koffeld mener bransjen må ta ansvar for at utviklere slutter i jobben for å få høyere lønn.

Steinar Koffeld er CEO i Vivende, og sier at bransjen er kjent med lønnshoppet man får når man bytter jobb i utviklingsbransjen. 📸: Vivende
Steinar Koffeld er CEO i Vivende, og sier at bransjen er kjent med lønnshoppet man får når man bytter jobb i utviklingsbransjen. 📸: Vivende Vis mer

(Innlegget er skrevet som svar til Jørgen Jacobsen sitt innlegg om "ukulturen" ved at det lønner seg å bytte jobb, heller enn å bli i den gamle)

Takk for at dere tar opp dette! For ja - dette er kjent i bransjen:

Sitt i en god og spennende jobb og ta til takke med standard lønnsvekst, eller ta steget over i det ukjente etter to år og få et skikkelig hopp.

Jeg tror det primært er to årsaker til at det blir slik:

  • Usikkerhet rundt verdiutvikling hos nyansatte

  • Kortsiktig budsjettering

Unnasluntrere på teamet

Vi vet alle at de virkelig dyktige blant oss leverer kode og systemer både raskere og bedre enn andre - med dertil tilhørende høyere verdi.

Tilsvarende har nok mange opplevd unnasluntreren på teamet som alltid har en unnskyldning for at testene plutselig breaker og som gang på gang dropper ut av stand-up.

Da jeg selv gikk fra utvikler til å bli leder og skulle ansette, satset jeg på at du var i første kategori og jekket på intern policy for å tilby deg en konkurransedyktig lønn, så du i det hele tatt skulle vurdere et jobbtilbud.

Heldigvis var differansen fra der du kom fra stor nok til at du takket ja, og jeg pustet letter ut, selv om jeg visste at det var best at ikke for mange visste hvor mye mer enn de andre du tjente.

Lønnsjustering i hamsterhjulet

Så kom jo tiden for lønnsjustering, allerede etter ett år!

Heldigvis har du levert bra, men styret presser meg på økt lønnsomhet - og lønnskosten synes de allerede er kjempehøy. Om du kommer til meg og argumenterer godt, så klarer jeg nok kanskje å få til noe om jeg går i krigen, og i alle fall om du truer med å slutte og jeg kan vise ledelsen at du er uunnværlig.

Men du trives jo tross alt godt i jobben, med hyggelige kollegaer og spennende prosjekter, så du vil ikke skape dårlig stemning, er lojal og sitter stille i båten.

- Enda bra, tenker jeg, og kan gi deg en generell lønnsjustering som er litt under snittet i bransjen.

Siden du jo allerede tjener mye bedre enn en sykepleier, så synes jeg vel ikke du skal klage. Du følger jo med og ser at lønnstatistikken etter hvert ikke taler til din fordel, og eneste vei til høyere lønn uten å lage bråk blir "en tannlegetime"…

«Det fører bare til at flinke ansatte over tid føler seg urettferdig behandlet.»

Et skudd i foten

Det var veldig godt å kunne gå ut av dette hamsterhjulet og starte opp noe nytt, der vi selv kunne bake disse tingene inn i selve forretningsmodellen vår.

For - flinke utviklere kan skape enorme verdier. Og lønnsstatistikkene viser jo at dette er det helt klart betalingsvilje for. Lønn og lønnsmodell er bare nødt til å fungere for den enkelte, ellers så hjelper det ikke hvor mye teambuilding, fagkvelder og shuffle board-runder man har.

Om ikke bedriften lager en langsiktig plan ved ansettelse for hvordan en utvikler kan få igjen for å bygge erfaring og levere økt verdi, mener jeg det er et stort skudd i foten. Det fører bare til at flinke ansatte over tid føler seg urettferdig behandlet, noe som er drepen for all motivasjon. Da blir resultatet enten utviklere som leverer på halv fart, eller at de rett og slett slutter.

Dessuten mener jeg det er viktig å koble totalpakken man tilbyr ansatte sammen med det man faktisk jobber for å produsere og som den ansatte til syvende og sist har valgt å bli med på reisen for. Enten det er som andel av konsulenttimer man leverer mot kunde, eller som aksjer i selskapet man er ansatt i.