- Ikke bevist at clean code gjør noen produktive

Starfield-anmeldelser, iMac G3, Captain Credible og koden bak første applemaskinen i ukas Lørdagsgodt.

De kule folka i 404 media kom denne uka med en podkast der de prater om Instagrams problem med annonser som promoterer, ja, kriminelle ting da. Som dop, stjålne kredittkort, hackede kontoer og våpen.

Saken er også ganske kul, sjekk her.

Og sjekk alle de kule tingene vi har funnet denne uka. Som ikke er våpen, dop eller stjålne kredittkort.

🚀 Staaarfield-anmeldelser

Ole Petter:

Har du et fnugg av interesse for spill, må du se minst én anmeldelse av Starfield denne uka; ett av de mest ettertrakta spilla på årevis, for meg selv inkludert.

Jeg er glad jeg ikke er spillanmelder for tida, for fytti katta for en hissig gjeng du erter på deg da, om du gir dette noe mindre enn full pott - som blant annet Gamespot ikke gjør.

🔥 Den fin/styggeste datamaskinen

Kurt:

På 90-tallet jobbet jeg med produkttesting i PC World Norge, og sjelden har det vært mer krangling i redaksjonen enn da vi fikk inn Apples iMac G3. Var det verdens fineste eller styggeste datamaskin?

Du fikk den i en masse forskjellige farger, og noen syntes kanskje den var litt... Lego-aktig.Men visste du at et selskap i 1999 lagde en touchskjerm-variant av iMac G3?

Se hvordan en prototyp på en iMac G3 med god, gammeldags CRT-skjerm og touch fungerer:

🎮 Sånn løste de hakking i spill

Jørgen:

Ramlet over denne videoen her om dagen. En skikkelig grundig forklaring fra et programmeringsståsted på hvordan utviklere oppnådde myke bevegelser på karakterer i spill på Nintendo Entertainment System.

Problemet var nemlig at systemet i utgangspunktet bare kunne animere en piksel til høyre eller venstre om gangen, men det ga for hakkete bevegelser i karakterer.

Her er hvordan de løste det:

💊 Spinnvill serie

Mattis:

Jeg har starta å se serien "Painkillers" på Netflix, som handler om opioid-epidemien i USA.

Helt vanvittige greier, og veldig kul serie.

🧙 Et stykke norsk geni

Ole Petter:

Vi er skikkelig stolte over å ha Captain Credible på programmet til neste kode24-dagen!

Og hørte du på kode24-timen denne uka, fikk du høre en smakebit av hva du kan vente deg. Leser du Lørdagsgodt i tillegg, kan du herved også seee hva som er greia med dette norske geniet.

Jeg gleder meg skikkelig.

➗ Mattefunfact fra kalkislegende

Kurt:

Jeg lærte på skolen at i matematikk, så finnes det bare ett riktig svar. Men ikke alltid.

Ifølge David William Plummer i Dave's Garage er det ett i utgangspunktet enkelt regnestykke som til og med noen kalkulatorer gjør feil.

Dave vet sikkert hva han snakker om: Han lagde faktisk noen av de første kalkulatorene i Windows:

Dave takes you on a journey beginning with an incredibly simple math problem that many people - and even calculators - get wrong. For info on my book on Asperger's, Autism, and ASD, visit: https://amzn.to/3DNfQao Vis mer

🎙️ Historien bak grotte-gate

Ole Petter:

Du kan mene hva du vil om at NRK låser alle podcastene sine ned i sin egen radio-app, men at de kan lage god radio, er det liten tvil om.

Denne uka har jeg kost meg med deres Hele Historien-episoden om grottefesten i Oslo, som du sikkert husker fra koronatida.

Og jeg tar meg i å gå fra tanker som "For en dustegjeng" til å tenke... noe litt mer nyansert, i alle fall.

💡 Koden bak første Apple-maskinen

Jørgen:

Nysgjerrig på hvordan gamle datamaskiner ble programmert? Selvsagt er du det!

Ta en titt på denne videoen som viser hvordan Steve Wozniak skrev koden til den første Apple-datamaskinen.

🤖 ChatGPT på data fra 1984

Mattis:

Denne er gøy. En utvikler bruker ChatGPT på en datamaskin fra 1984.

⌨️ QWERTY for lyfe!

Ole Petter:

Som våre elskede Instagram-følgere er smertelig klar over, har jeg bygd meg et nytt tastatur den siste uka.

Og du skal ikke være lenge nedi dette kaninhullet før man stiller seg spørsmålet: "Hm, kanskje jeg skal gå for noe annet enn QWERTY?".

Men nei - etter å ha sett diverse videoer, tror jeg joggu meg konklusjonen blir at nei, det er det ikke verdt, ass.

🕺 Mer produktiv CPU!

Kurt:

– Jeg føler ikke at noen har virkelig bevist at clean code gjør noen produktive. Men det gjør i hvert fall CPU-en mer produktiv!

Det sier spillutvikleren Casey Muraturi i denne videoen, der han intervjues av The Primagen. Ganske interessant: