Halvparten av KI-relaterte oppsigelser blir reversert, viser rapport

Mange arbeidsplasser, som Klarna og Duolingo, angrer på at de har sagt opp ansatte og erstattet dem med KI. Det er de ikke alene om, viser fersk rapport. 

Klarna sa opp ansatte for å erstatte dem med AI, men angrer.
Publisert

Flere organisasjoner angrer på at de har sagt opp ansatte for å erstatte dem med KI.  

Det viser den ferske rapporten «Predictions 2026: The Future Of Work», som opplyser at omtrent halvparten av AI-relaterte oppsigelser sannsynligvis bli reversert, skriver The Register

– 55 prosent av arbeidsgiverne angrer på å ha sagt opp ansatte på grunn av AI, står det.

Selskaper som Duolingo og Klarna er nevnt i rapporten. 

Lavlønte erstatter KI

Rapporten opplyser at det særlig gjelder stillinger knyttet til kundeservice og HR-avdelinger. I mange tilfeller klarer de ikke erstatte mennesker, viser det seg.

I juni 2025 spådde et av de rivaliserende forskningsfirmene i USA, Gartner, at over 40 prosent av agenetiske KI-prosjekter kommer til å bli kansellert innen utgangen av 2027 – på grunn av enten økende kostnader eller for stor risiko.

En agenetisk AI defineres som en autonom programvare som kan utføre oppgaver uten kontinuerlig menneskelig tilsyn.

Rapporten viser også til at arbeidsplassene ansetter mennesker tilbake, men spår at de vil gi dem lavere lønn, eller ansette folk fra andre land.

– Vi spår at mange av de nye ansettelsene vil bli gitt til folk der det kan gis lavere lønn, legger rapporten til. 

Trenger mennesker på kundeservice

Klarna har i dag en AI-assistent som håndterer saker tilsvarende cirka 800 årsverk, opp fra 700 ved lansering, opplyser selskapet til kode24. 

– Det gir høy kundetilfredshet og raskere responstider enn før, skriver de en en e-post.

kode24 har tidligere skrevet om Klarna som skal hente inn mennesker igjen til å jobbe på kundeservice. Hvor mange de tar inn igjen er ukjent. 

– Det er helt avgjørende at du kan gi kunder et løfte om at det alltid finnes et menneske å snakke med, dersom de ønsker det, sa Sebastian Siemiatkowski til Bloomberg i mai. 

Klarna mener kuttet kan ha fått uheldige utslag for kundeservicen i selskapet.

Den populære språk-appen Duolingo gjorde det samme. I april skrev uttalte selskapet at de ville være et «AI først»-selskap, men har i høst reversert denne AI-strategien. 

AI kan utføre juniorarbeidet

Teknoligibransjen ser også et tap av arbeidsplasser, der robotene kan utføre juniorarbeidet. 

Amazon har denne uken meldt om nedskjæringer på grunn av blant annet AI. De sier AI endrer måten selskapet jobber på, som fører til at de må nedbemanne. Den rammer også AWS. 

Det er noe usikkert hvor stor nedskjæringen blir:

Flere aviser og byråer har skrevet at hele 30.000 stillinger skal kuttes. Men i en pressemelding fra selskapet selv, er det nevnt et betydelig lavere tall – at 14.000 årsverk kuttes kuttes.

Powered by Labrador CMS