Erlend har samla inn over to millioner til Ukraina: - IT-folk har et ekstra gir

- De aller, aller fleste har kollegaer eller kollegaers kollegaer i Ukraina, sier Erlend Schei bak Nerd Aid.

Utvikler Erlend Schei i Oslo Origo samler nå inn penger til Ukraina gjennom Nerd Aid 8. Foreløpig har han fått inn over to millioner kroner. 📸: Håkon Jakobsen / Oslo Origo
Utvikler Erlend Schei i Oslo Origo samler nå inn penger til Ukraina gjennom Nerd Aid 8. Foreløpig har han fått inn over to millioner kroner. 📸: Håkon Jakobsen / Oslo Origo Vis mer

Utvikleren Erlend Schei i Oslo Origo, Oslo kommunes digitalsatsning, har akkurat nå sin åttende utgave av sin innsamlingsaksjon Nerd Aid.

- Navnet spiller på en kombo av "@nerdegutt", som er mitt nick i alle sosiale medier, og Live Aid. "Live Gutt" ga litt gufne assosiasjoner, selv om sikkert det også ville dratt inn penger. Så da ble det Nerd Aid, forteller Schei til kode24.

I år går pengene til Røde Kors, i anledning invasjonen av Ukraina.

Og siden innsamlingsaksjonen starta fredag kveld, har han tirsdag morgen samla inn over to millioner kroner, takket være en engasjert IT-bransje - og engasjerte utviklere.

Utviklere engasjeres

- Som utvikler i flere selskaper har jeg, og veldig mange i bransjen, et forhold til mange utviklere fra flere østeuropeiske land; eksempelvis Polen, Hviterussland, Litauen og Ukraina. Jeg hadde også nylig en utviklerkollega fra Ukraina som flyttet tilbake av familiære årsaker. Han var vel den første jeg tenkte på, men har forstått at han er trygt tilbake i Norge igjen, forteller utvikleren.

Han tror konflikten naturlig nok engasjerer alle nordmenn, fordi det er såpass nært og fordi vi frykter at det samme kan skje med oss, men han tror konflikten kanskje engasjerer IT-bransjen enda et hakk.

- At IT-folk har et ekstra gir å sette inn skyldes nok at de aller, aller fleste har kollegaer eller kollegaers kollegaer i Ukraina, sier Schei.

- Og nerder flest har en spesielt godt utviklet evne til å ta tak i et problem, bryte det ned i håndterbare biter, og forsøke å løse oppgaven. Vi løser neppe konflikten, men ser at vi kan gjøre en stor forskjell både motivasjonsmessig og i det praktiske hjelpearbeidet.

Selskaper med hundretusenvis

I skrivende stund har innsamlingsaksjonen 1.265 givere. Og alle pengene går uavkorta til Røde Kors, da Spleis, hvor innsamlingsaksjonen foregår, har sagt at de ikke vil ta de vanlige gebyrene på aksjoner for Ukraina.

De virkelig store engangssummene kommer fra selskapene som har bidratt. For eksempel:

  • Bakken og Bæck: 250.000,-
  • Kodemaker: 100.000,-
  • JProfessionals: 100.000,-
  • Forse: 100.000,-
  • ITverket: 100.000,-
  • Blank: 75.000,-

- Men når de store er nevnt, så må også de kanskje viktigste nevnes: De mer enn 1.100 enkeltpersonene som har gitt alt fra to- til femsifrede beløp. De har gitt penger, og de forteller om det i sine sosiale kanaler. Du skal være temmelig avskrudd om du er i bransjen og ikke har hørt om Nerd Aid 8 nå. Dette hadde ikke de store selskapene klart alene, forteller Schei.

- Og det er kanskje nettopp derfor de er villige til å bla opp de enorme summene som plutselig dobler det som er samlet inn. Kombinasjonen av de store og de mange er kanskje urkraften i dette.