De unge rammes hardest: - Vi har avlyst julebord og merker at de fleste er lei

Særlig unge og nyansatte utviklere blir hardt rammet av koronatiltakene, mener arbeidsgivere.

Frode Wærnes, økonomisjef i Kantega og leder for bedriftens bergenskontor, forteller at spesielt nyansatte synes det er leit å måtte være hjemme. 📸: Privat
Frode Wærnes, økonomisjef i Kantega og leder for bedriftens bergenskontor, forteller at spesielt nyansatte synes det er leit å måtte være hjemme. 📸: Privat Vis mer

- På sikt er vi like utsatt når det gjelder kropp og psyke som andre yrker, sier Aslak Ege, daglig leder i Capra Consulting AS, til kode24.

Omikron-varianten har ført til at regjeringen har strammet inn restriksjonene ytterligere. Tirsdag forrige uke anbefalte regjeringen blant annet én meters avstand og økt bruk av hjemmekontor.

I kveld kan det bli enda flere tiltak, melder blant annet Dagbladet.

«Vi ønsker at folk skal sitte på hjemmekontor i den grad det er mulig.»

Flat bedrift

Ifølge Ege er Capra opptatt av å forholde seg til påleggene og anbefalingene fra myndighetene.

- Utviklere har en ekstra mulighet til å følge opp tiltakene, ettersom vi i mange tilfeller kan gjøre jobben fra hvor som helst. I hvert fall for en stund, sier Ege.

Capra har en helt flat struktur. Så nå har selskapet gjenopprettet “Team Covid” med ansvar for smittevernet i bedriften.

Teamet har blant annet laget retningslinjer for hjemmekontor og bruk av kontoret.

- Vi ønsker at folk skal sitte på hjemmekontor i den grad det er mulig, sier Ege.

Tungt og vanskelig

Ege sier at bedriften har forståelse for at det er noen som har det ekstra tøft.

- Vi har plasser til dem, som det er mulig å booke. Så har vårt nye "Team Covid" vært tydelige på hvem de prioriterer.

Ege forteller at det var flere ansatte i forrige runde med nedstengninger som syntes det var tungt og vanskelig å være hjemme.

- Dette gjaldt særlig unge som bor alene og i små leiligheter.

Han legger til at situasjonen nå er lik den som var i 2020.

- Det er flere som synes det er kjipt, sier Ege.

Ny nedstengning

Capra har oppfordret de ansatte til å snakke ofte og mye med hverandre og sin nærmeste HR-ansvarlige.

- Vi oppfordrer også til å bruke bedriftshelseforsikringen for å gå til psykolog. Vi følger også ekstra tett opp de som trenger det mest, og oppfordrer dem til å være på kontoret, sier Ege.

Ege sier at bedriften har vært heldig med å ha kunder som har forståelse for at teamene kan bestemme om de vil sitte alene og hvor de skal jobbe fra.

- Vi ser at teamene ute hos kundene tilpasser seg påleggene lett. På kort sikt oppleves tiltakene relativt uproblematiske, sier han.

Har besøkslogg

- Vi følger rådene fra myndighetene, og ber alle som har mulighet å jobbe hjemmefra. Kontorene våre er tilgjengelige for de som trenger dem, men med halvert kapasitet, sier Frode Wærnes, økonomisjef i Kantega og leder for bedriftens Bergen-kontor, til kode24.

Han sier at alle ansatte som ønsker å dra innom kontoret må også føre seg opp i besøkslogg slik at bedriften har oversikt over hvem som er der og kan sørge for godt smittevern.

- Vi opplever at denne muligheten er verdifull, særlig for de som ikke har mulighet til å jobbe hjemmefra.

«Vi oppfordrer også til å bruke bedriftshelseforsikringen for å gå til psykolog.»

Får tilskudd

Ifølge Wærnes har Kantega også et tilskudd på 10.000 kroner til hver ansatt som har behov for å gå til innkjøp av utstyr eller møblement til hjemmekontor.

- Siden vi er et konsulentselskap må vi også forholde oss til at våre utleide konsulenter er prisgitt de reglene og tiltakene som innføres hos kundene våre, sier Wærnes.

- Men generelt opplever vi at kundene våre er dyktige til å legge til rette for et godt og trygt arbeidsmiljø under pandemien.

Trøtte av pandemien

- Hvordan opplever de ansatte situasjonen?

- Det er klart de ansatte synes det er kjedelig at det stenges ned igjen nå. Vi har avlyst julebord og julelunsj og vi merker at de fleste generelt er lei av pandemien.

Ifølge Wærnes er det de nyansatte og de som bor alene eller i mindre leiligheter som rammes hardest.

- Vi prøver å komme dem i møte ved at de prioriteres ved besøk på kontoret og lignende. De følges også opp med ekstra samtaler.

I tillegg jobber bedriften mye i team og forsøker å tilrettelegge for at nyansatte og de som bor alene får møte teamene sine én gang i uka på kontoret

- Selvsagt under godt smittevern og avstandsbegrensninger, sier Wærnes.