Coca-Cola gjør det igjen: KI-genererer årets julereklame
– Før måtte vi starte et år i forveien. Nå kan vi få det gjort på rundt en måned, sier reklamesjefen.
Coca-Cola, oppfinneren av den moderne julenissen, gjør det igjen:
Lar datamaskiner generere årets julestemning, med sine KI-genererte julereklamer. Akkurat som i fjor.
Allerede fra første scene i årets reklame ser du ting som ikke stemmer:
- En Cola-kork som ikke lystrer fysikkens lover.
- Trailere med frontlykter som peker i alle retninger.
- Mennesker som tilsynelatende blir meid ned av de nevnte trailerne i det de ankommer en liten juleby.
- Men heldigvis er det ingen nærbilder av hverken folk eller julenisser i år, som i fjor havna dypt ned i «uncanny valley» – i år har de valgt å fokusere på dyr.
Reklamen merkes med «Created by Real Magic AI» i starten, som virker å være et samarbeid mellom Coca-Cola og OpenAI, og rundes ironisk nok av med:
«Coca-Cola. Real Magic.»
Fra ett år til én måned
«Coca-Cola’s new AI holiday ad is a sloppy eyesore» slår The Verge fast.
Og til Wall Street Journal forteller markedsføringsdirektør Manolo Arroyo i Coca-Cola hvorfor de velger å KI-generere den påståtte magiske julestemningen.
– Før, når vi filmet og gjorde alle standardprosessene for et prosjekt, måtte vi starte et år i forveien. Nå kan du få det gjort på rundt en måned, sier Arroyo.
Coca-Cola skal tidligere i høst ha sagt at de ser for seg færre ansatte framover, fordi KI og KI-agenter tar over mer av arbeidet. Og julereklamene som før krevde rundt 100 folk, skal nå være skapt av rundt fem KI-folk, ifølge produksjonsselskapet bak, Silverside.
Forstår ikke kritikken
Animatør Alex Hirsch skrev i fjor på X at Coca-Cola-merkevaren er rød fordi «den er laget av blodet fra arbeidsløse kunstnere».
Også i år kommer kritikken på løpende bånd. Spesielt fordi Coca-Cola fikk så mye kritikk i fjor, likevel gjør akkurat det samme i år, og ikke virker å forstå hva folk egentlig kritiserer.
– I fjor kritiserte folk håndtverket. Men i år er den ti ganger bedre, sier KI-direktør Pratik Thakar i Coca-Cola til The Hollywood Reporter.
Bare så kode24-leserne forstår det Cola-sjefene ikke virker å forstå: Kritikken handler ikke om håndtverk, men etikk.
– Det ser fortsatt helt grusomt ut, og det er utrolig at Coca-Cola liker å kringkaste at de er så gjerrige at de ikke engang gidder å betale folk, slår filmkritiker Mathew Buck på Bluesky tilbake.
Mange eksempler i Norge
Også her i Norge har vi hatt mange runder med KI-genererte reklamer, som har møtt mye kritikk:
- XXL kjørte KI-genererte modeller i reklamene sine.
- LO hadde KI-generte kampanjer i forbindelse med 1. mai.
- Posten har hatt KI-genererte frimerker.
- Sparebank 1, Friele og flere andre har også KI-generert reklamene sine, som du kan se flere eksempler på i innlegget til Comte Bureau-konsulentene som tidligere i år forfektet merking av KI-genererte reklamer på kode24.