Coca-Cola gjør det igjen: KI-genererer årets julereklame

– Før måtte vi starte et år i forveien. Nå kan vi få det gjort på rundt en måned, sier reklamesjefen.

Det ser unektelig ganske bra ut, men de som kritiserer årets KI-genererte julereklamer fra Coca-Cola er uansett ikke mest opptatt av hvordan det ser ut.
Publisert

Coca-Cola, oppfinneren av den moderne julenissen, gjør det igjen: 

Lar datamaskiner generere årets julestemning, med sine KI-genererte julereklamer. Akkurat som i fjor.

Allerede fra første scene i årets reklame ser du ting som ikke stemmer: 

  • En Cola-kork som ikke lystrer fysikkens lover.
  • Trailere med frontlykter som peker i alle retninger.
  • Mennesker som tilsynelatende blir meid ned av de nevnte trailerne i det de ankommer en liten juleby. 
  • Men heldigvis er det ingen nærbilder av hverken folk eller julenisser i år, som i fjor havna dypt ned i «uncanny valley» – i år har de valgt å fokusere på dyr. 

Reklamen merkes med «Created by Real Magic AI» i starten, som virker å være et samarbeid mellom Coca-Cola og OpenAI, og rundes ironisk nok av med: 

«Coca-Cola. Real Magic.»

Fra ett år til én måned

«Coca-Cola’s new AI holiday ad is a sloppy eyesore» slår The Verge fast.

Og til Wall Street Journal forteller markedsføringsdirektør Manolo Arroyo i Coca-Cola hvorfor de velger å KI-generere den påståtte magiske julestemningen. 

– Før, når vi filmet og gjorde alle standardprosessene for et prosjekt, måtte vi starte et år i forveien. Nå kan du få det gjort på rundt en måned, sier Arroyo. 

Coca-Cola skal tidligere i høst ha sagt at de ser for seg færre ansatte framover, fordi KI og KI-agenter tar over mer av arbeidet. Og julereklamene som før krevde rundt 100 folk, skal nå være skapt av rundt fem KI-folk, ifølge produksjonsselskapet bak, Silverside.

Forstår ikke kritikken

Animatør Alex Hirsch skrev i fjor på X at Coca-Cola-merkevaren er rød fordi «den er laget av blodet fra arbeidsløse kunstnere». 

Også i år kommer kritikken på løpende bånd. Spesielt fordi Coca-Cola fikk så mye kritikk i fjor, likevel gjør akkurat det samme i år, og ikke virker å forstå hva folk egentlig kritiserer

– I fjor kritiserte folk håndtverket. Men i år er den ti ganger bedre, sier KI-direktør Pratik Thakar i Coca-Cola til The Hollywood Reporter.

Bare så kode24-leserne forstår det Cola-sjefene ikke virker å forstå: Kritikken handler ikke om håndtverk, men etikk. 

– Det ser fortsatt helt grusomt ut, og det er utrolig at Coca-Cola liker å kringkaste at de er så gjerrige at de ikke engang gidder å betale folk, slår filmkritiker Mathew Buck på Bluesky tilbake.

Mange eksempler i Norge

Også her i Norge har vi hatt mange runder med KI-genererte reklamer, som har møtt mye kritikk: 

Powered by Labrador CMS