Vil merke AI-reklame: – Du har rett til å vite

– Dette handler ikke om å begrense uttrykk eller kreativitet, men om å sikre informerte valg, skriver skaperne av AI-merket.

Designere og konsulenter hos Comte Bureau foreslår å merke AI-genererte reklamer med dette merket. Tidligere har blant annet SATS engasjert seg i debatten, med denne reklameplakaten.
Publisert

✍ leserinnlegg

Dette er et leserinnlegg fra en ekstern skribent, som betyr at innholdet ikke nødvendigvis speiler kode24s meninger. Vil du også bidra? Send oss en epost på [email protected], eller les mer her!

Kunstig intelligens har for lengst sluttet å være et fremtidsfenomen. 

Og i tråd med utviklingen av bedre verktøy og mer virkelighetsnært materiale, blir linjen mellom hva som er produsert av KI og hva som er produsert av mennesker, vanskeligere og vanskeligere å definere. 

Bilder produsert med kunstig intelligens kan vise en fordreid versjon av virkeligheten, slik retusjerte reklamebilder kan vise uoppnåelige og dermed skadelige idealer for menneskekroppen.

Og eksemplene på bilder benyttet som reklame begynner å bli mangfoldige.

Mange eksempler

AtB, busselskapet i Trondheim, fikk mye kritikk etter sin kampanje sommeren 2024:

Friele lagde, etter mye kritikk, en “menneskelig” versjon av sin KI-genererte julereklame:

Treningskjeden SATS fikk Forbrukerrådet til å etterspørre nye lovverk i kjølvannet av sitt reklamestunt: 

Og allerede i 2023 vurderte digitaliseringsminister Karianne Tung et påbud etter en kampanje fra Sparebank 1:

KI-merket

Per i dag finnes det ingen spesifikk norsk lov om bruk av KI i reklame, og de som gjør det må heller være obs på å følge markedsføringsloven. Flere land og organisasjoner, blant annet EUs “The AI Act”, har derimot tatt tak i situasjonen.

Derfor har vi i Comte Bureau tatt initiativet til å lage KI-merket; et åpent, fritt tilgjengelig merke, som gir produsenter muligheten til å være ærlige om innhold som er KI-produsert:

Merket er et spesifikt, tydelig emblem, som skal festes i bunnen av et bilde og fortelle alle som ser på et bilde at det er produsert med KI. 

Inspirert av kravet om merking av retusjert innhold, samt en økende trend i sosiale medier og nettaviser til å merke kunstig genererte tekst og bilder, bygger KI-merket på samme prinsipp: 

Publikum har en rett til å vite hvordan innholdet de møter er laget. 

Må være ærlig om bruk

Dette handler ikke om å begrense uttrykk eller kreativitet, men om å sikre informerte valg.

Jeg bruker KI hver dag selv, til alt fra idemyldring, skrive kode eller holde styr på kalenderen min. Den observante bruker vil se at kimerket.no også er skapt ved hjelp av KI-verktøy. 

Nytten er effektiv, åpenbar og legitim på mange områder. Behovet for å bruke slike verktøy skal ikke være noe man skjuler – tvert i mot kan ærlighet rundt det testyrke tillitten mellom skaper og publikum.

Debatten rundt både etiske og praktiske aspekter ved bruk av KI i innholdsproduksjon har pågått lenge. Noen er skeptiske til det, mens andre vil prøve å fokusere på de beste sidene

Dette merket er et bidrag i diskusjonen rundt KI og er ikke ment å skulle dytte noen i retning verken for eller imot. Vi ønsker derimot å bidra til å bygge praktiske rammeverk, mens diskusjonen pågår, som lar profesjonelle aktører opptre åpent.

PS: Også denne teksten har jeg fått hjelp til å skrive av KI-verktøy!

Powered by Labrador CMS