Apple ødelegger for norsk PWA-app: «Dette er bare bullshit!»

Bjørn Jarle Kvande i Trailguide kaller Apples nedleggelse av PWA-er misbruk av monopolmakt.

Peter Seidl (til venstre) og Bjørn Jarle Kvande (til høyre) står bak Trailguide-appen. 📸: Privat
Peter Seidl (til venstre) og Bjørn Jarle Kvande (til høyre) står bak Trailguide-appen. 📸: Privat Vis mer

Apple bekreftet nylig at de har gjort endringer i iOS som gjør at PWA-er (progressive web-apper) ikke lenger kommer til å fungere i EU-området. Ettersom DMA vurderes å innlemmes i EØS-avtalen kan det også spøke for PWA-er her i Norge.

Selskapet skylder på sikkerhet og personvern, og at det vil bli for omfattende å bygge en helt ny arkitektur for å bruke PWA-er på en sikker måte når det skal være flere nettlesermotorer på iOS.

Det får sjefsutvikler Bjørn Jarle Kvande i Trailguide til å se rødt:

– Dette er bare bullshit. De har hatt 15 år på seg for å ordne opp i dette, og det er to år siden lovteksten kom. Den enkle løsningen på dette problemet er å tillate alle nettlesere å installere "home-screen" web-apper og benytte den nettleseren som installerte den til å kjøre den, sier Kvande til kode24.

Raskere, enklere og bedre med PWA

Kvande sier at en av fordelene med deres Trailguide-app er nettopp at den er en PWA. Nå ramler mye sammen på grunn av Apples beslutning.

Kort fortalt lar Trailguides teknologi aktører i reiselivet digitalisere turmuligheter og gjøre dem tilgjengelig for gjestene ved at de kan skanne en QR-kode eller klikke en lenke. Da åpnes en web-app med utvalgte turer med beskrivelser, bilder, kart, GPS-spor og navigasjon. I tillegg lager de "whitelabel" turapper for andre.

Siden det er en PWA skjer dette på rundt ett sekund, uten at gjesten behøver å installere noe, registrere seg eller betale.

– Ved å ta bort muligheten for å installere en web-app forsvinner store deler av vårt "unique selling point". Om man ikke kan installere destinasjonens-app eller andre apper bygget på toppen av vår teknologi så forsvinner et stort argument for at en destinasjon skal velge oss når de vil lage en egen turapp for destinasjonen. Da blir det jo bare en webside! sier Kvande oppgitt.

Med konkurrerende native-apper kan det ifølge Kvande ta opptil 10 minutter å få gjort det samme, siden appen må lastes ned og installeres, man må registrere seg, og så videre.

Bjørn Jarle Kvande i Trailguide. 📸: Privat
Bjørn Jarle Kvande i Trailguide. 📸: Privat Vis mer

Høyere utviklingshastighet med færre ressurser

I tillegg til at det er enklere og raskere for brukeren, mener Kvande at web-apper også har en del andre fordeler.

– Du kan ha én kodebase for Android, iOS, Web, Tesla og så videre. En utvikler i stedet for tre.

Dette betyr høyere utviklingshastighet og større fleksibilitet ved at man deler kode på tvers av operativsystemer, web-integrasjoner, server, og så videre.

– Og så gir det kortere omløpshastighet. Vi legger gjerne ut ti nye versjonen om dagen, med bugfikser og nye features.

«Dette er bare bullshit, og de satser på at EU skal tro på dem.»

Tror Apple må snu

– Hva kommer dere til å gjøre nå som Apple kutter ut PWA-er i Europa?

– For å være ærlig, så tror jeg at dette kommer til å backfire veldig for Apple og de må gjøre om på sin beslutning. Så foreløpig fortsetter vi i samme spor, sier Kvande.

For at Apple skal endre på beslutningen så mener han det er nødvendig at utviklere klarer å overbevise EU om at det finnes tusenvis av web-apper som er avhengig av plattformene for at forretningsmodellen skal virke og at man skal kunne tjene penger.

– Om dette ikke går, så kan det være vi kommer til å se på innpakning av en webapp som en native app, men da mister vi jo hele fordelen med hyppige releaser og vi blir avhengig av deres betalingsløsninger.

– Apple sier de forventer at endringen vil påvirke ganske få brukere?

– Dette er bare bullshit, og de satser på at EU skal tro på dem.

Kvande mener Apple har vært trege på web-apper i alle år, men gitt litt og litt. Likevel har det vært enkelt å installere en PWA på Android etter å ha skannet en QR-kode, mens Apple har hatt det Kvande kaller et "high-friction" UI.

Det at Apple nå fjerner muligheten for web-apper helt betyr imidlertid at Apple reverserer den utviklingen som har vært for web-apper på iOS:

– Jeg kan ikke se på dette på noen annen måte enn at dette er et soleklart misbruk av monopolmakt for å beholde sin enormt profitable app-store.

Øl-app måtte droppe kun PWA

En som er enig i at Apple ikke akkurat har gjort det enkelt å tilby PWA-er, er Thomas Gangsøy, som står bak ølbrygge-appen Brewfather. Den var opprinnelig bare tilgjengelig som en PWA, men etter noen år innså Gangsøy at det å legge til en PWA på iOS var så tungvint at ingen brukere skjønte hvordan de gjorde det.

– Jeg måtte til stadighet forklare brukere hvordan man la til web-appen på iOS. I tillegg til at enkelte funksjoner ikke virket som PWA på iOS, sier Gangsøy.

Løsningen ble å bruke kryssplattformløsningen Capacitor for å gjøre om appen til native iOS- og Android-apper, i tillegg til også ha en PWA for webversjonen. Gangsøy er imidlertid kritisk til det Apple nå gjør i EU, selv om det får få konsekvenser for Brewfather – ettersom de fleste burkere henter ned appen fra App Store.

– Jeg er stor tilhenger av PWA og Apple forsetter å gjøre det vanskelig eller umulig å fokusere på en ren PWA. Har alltid hatt et håp om at det kun var et spørsmål om tid før PWA kunne stille på lik linje med andre apper, men nå er fremtiden veldig usikker på det området. Håper de snur i avgjørelsen, sier Gangsøy.