AI-generert musikk spilles på norsk radio

Radio Haugaland spiller AI-musikk, mens Tono ønsker flere rettssaker: – Vi er opptatt av at det kommer noen dommer snart. 

«DJ Solberg og Maja» er laget ved hjelp av AI-verktøy, men spilles på norsk radio – AI-generert musikk blir stadig vanligere.
Publisert

Du har kanskje hørt AI-generert musikk på radioen – eller blitt gjort oppmerksom på det i feeden din på Spotify.

AI-musikk blir mer og mer vanlig. 

– Det er mange tjenester der ute hvor man kan lage musikk kun med å skrive noen enkle «prompts», sier kommunikasjonsdirektør Willy Martinsen i Tono.

Denne uken skrev Journalisten.no om lokalradio­kanalen Radio Haugaland, som hadde hele 70 avspillinger av låtene til «DJ Solberg og Maja» på én dag, som avslørt i et langt Reddit-innlegg.

Det er daglig leder i radiokanalen, Egil Martin Solberg, som står bak låtene. Han bekrefter til nettavisen at han har tatt i bruk en rekke kunstig intelligens-verktøy for å lage låtene.

– Deler av jobben med å lage musikk kan AI hjelpe veldig mye til med. Har man en god idé, kan man prøve seg fram og få videre inspirasjon. Så jeg har spilt ball med ungdommene i studio, og de har inspirert meg. Dette er ikke AI-generert musikk, men AI-inspirert og AI-forsterket musikk, hevder Solberg til Journalisten.

Radio Haugaland spiller musikk laget ved hjelp av AI på radio.

AI-generator gjør jobben

Med eksempelvis AI-verktøyet Suno, å kan man i dag be en maskin lage en sang – og den gjør hele jobben for deg. 

– Det er mange som har det gøy med slike programmer. Men det vi er opptatt av er at tjenestene betaler for seg, sier Martinsen.

Tono jobber med forvaltning av rettigheter til musikkverk har god oversikt over musikken som spilles på konserter, på radio og andre steder i Norge. De er veldig oppmerksomme på den store økningen av AI-generert musikk som lages – både i Norge og utenlands. 

Videre forklarer han at mye av AI-musikken i dag er generert fra opphavsbeskyttet musikk, og omtaler det som problematisk. 

– Etter norsk rett er det ikke lov å trene på eller bruke beskyttet musikk uten tillatelse fra opphaveren, påpeker Martinsen. 

– Vi har klare opphavsrettslige regler i Norge, som fastslår at det er opphaveren, rettighetshaveren, som skal samtykke i at musikk blir brukt, legger han til.

Willy Martinsen er kommunikasjonsdirektør i Tono.

Flere rettssaker på gang

– De samme regler gjelder i hele Europa og i USA og andre land. Men i USA mangler det en avklaring på hvor lang rekkevidden av «fair use» går. 

Det pågår også en rekke rettssaker på området, både i USA og i Europa. Flere av søksmålene omhandler hvordan AI-modeller kopierer eksisterende opphavsrettsbeskyttede sanger, og bruker den for å genere ny musikk. 

I Tyskland har tyske Tono («GEMA») saksøkt både Suno og OpenAI. De foreløpige signalene fra domstolene er i rettighetshavernes favør.

– Vi er opptatt av at det kommer noen dommer snart som kan ha rettighetshaverne i favør, sier han.

Jeg er sikker på at folk fortsatt vil ha menneskeskapt musikk.

– Hva er musikk?

Martinsen i Tono tror det i fremtiden vil oppstå mange både filosofiske og etiske spørsmål knyttet til AI-musikk.

– Hva er musikk? Er det bare lyd eller er det talent og lidenskap? undrer han. 

På Tonos offisielle retningslinjer for registrering av verk som er generert med kunstig intelligens (KI), kreves det at minst 50 prosent av verket må være menneskeskapt for at det skal kunne registreres i Tono og forvaltes som et opphavsrettslig verk.

– Slik det er i dag, så kan ikke musikk som lages av en maskin ha opphavsrett, påpeker han.

Mindre enn 50 prosent av låtene til «DJ Solberg og Maja» er laget av AI. Disse kan derfor ikke registreres i Tono.

Selv om det stadig blir mer AI-generert musikk rundt oss, så tror ikke Martisen at fremtiden bare er maskinlaget musikk. 

– Jeg er sikker på at folk fortsatt vil ha menneskeskapt musikk. Mennesker har mye på hjertet og kan skrive låter som har betydning for folk, sier Willy Martinsen i Tono.

Spotify fjernet nylig 75 millioner AI-genererte spor, som de kaller «musikkspam», skrev The Guardian nylig.

Musikere kan tape inntekter

I 2024 ble det utført en undersøkelse som viste at AI kan kutte musikkskapernes opphavsrettsinntekter med 24 prosent innen 2028 – hvis det ikke kommer reguleringer på plass. 

Studien ble utført av organisasjonen CISAC – den globale paraplyorganisasjonen for forvaltningsselskaper. Undersøkelsen hevder at AI-generert musikk vil ta over store deler av musikkmarkedet.

– Tech-selskaper trener AI-teknologi på beskyttet musikk uten tillatelse og uten å betale musikkskaperne. Enorme beløp flyttes fra musikkskapere til tech-selskaper. Dette er ikke bærekraftig for hverken nåværende eller kommende generasjoner av musikkskapere, sa adminstrerenede direktør i Tono, Karl Vestli i desember da undersøkelsen ble lagt frem. 

Powered by Labrador CMS