Teknomagasinet i 1998: Blås i å lære deg HTML

I 1998 skulle Teknomagasinet ta webutviklere på alvor, men rådene de ga, var ikke nødvendigvis de beste.

Norske Tekno-magasinet var pionerer på å dekke data- og internettkultur. I første utgaven fra 1998 prøvd de å gi noen velmenende tips til webutviklere. 📸: Jørgen Jacobsen
Norske Tekno-magasinet var pionerer på å dekke data- og internettkultur. I første utgaven fra 1998 prøvd de å gi noen velmenende tips til webutviklere. 📸: Jørgen JacobsenVis mer

På 90-tallet var vi ikke prisgitt all slags kule nettsamfunn og nettaviser (som kode24!) for informasjon om programmering og datakultur. Neida, vi måtte ta til takke med trykte medier. Du vet, de greiene man leste på do før smarttelefonen kom.

For oss datafrelste var det ikke mange norske publikasjoner å velge blant. De store avisene som Dagbladet og VG tok sjelden datakultur på alvor, med mindre det var noe galt som skjedde.

Litt som i dag med andre ord.

Men det var ett magasin i bladhyllene som tok oss nerder på alvor. Tekno-magasinet løp fra 1993 til 1999 og dekte alt fra datapartyer som The Gathering til videoredigering, BBS-oversikter, og til og med spillanmeldelser av PC-spill. Da internett begynte å etablere seg i norske hjem mot slutten av 90-tallet var de en av få publikasjoner som tok online-livsstilen på alvor. Ikke minst var de en av få som henvendte seg til folk som ville skape innhold på nettet. Men som vi skal se, var det litt merkelige tips folk fikk, i årets første utgave fra 1998.

Folkens, HTML er kjipe greier. Løsningen: sleng på litt Shockwave! Verden var annerledes før Steve Jobs kappet fingeren av Flash på 2000-tallet. 📸: Jørgen Jacobsen
Folkens, HTML er kjipe greier. Løsningen: sleng på litt Shockwave! Verden var annerledes før Steve Jobs kappet fingeren av Flash på 2000-tallet. 📸: Jørgen Jacobsen Vis mer

#1. Lag "shockerende" websider med Shockwave og Flash

Du husker kanskje ikke Shockwave, men vi kan banne på at du har hørt om Flash. I 1998 var dette to hotte teknologier, som folk klødde etter å få integrert i nettsidene sine. Som Mats-Ola Strøm i Tekno skriver:

- Fakta: HTML er trist. Tiltak: Shockwave, så klart.

- Shockwave er den beste måten å levere multimedia på over internett eller et intranet.

Shockwave var et todelt system bestående av en robust editor, kalt Director, hvor du kunne skape alt fra spill til multimedia-opplevelser. Og Shockwave Player, en plugin til nettleseren din. Director ble riktignok hovedsakelig brukt til interaktive CD-ROM-er, og kom med sitt eget programmeringsspråk, Lingo.

For de som ønsket å fikle med animasjoner på nett var lillebror Flash et bedre alternativ. På 90-tallet var programvaren forholdsvis begrenset, hovedsakelig til animasjoner med vektorgrafikk.

- Du kan tone farger, flytte saker, rotere, skalere om - ja, alt du kan tenke deg, forteller Mats-Ola Strøm henrykt.

Man kan få en følelse av å leve i en scene fra Tilbake til Fremtiden når Strøm avslører hva den virkelige triumfen til Flash er.

- Det beste med Flash er filstørrelsene. En animasjon som ville blitt 300 kb som GIF-animasjon tar nå bare ca. 5-10 kb. DET er revolusjonerende.

Selv i 1998 forstod vi altså at GIF-animasjoner var alt for store for webben.

I 1998 var det ikke VSCode som var flaggskip-editoren for webutviklere. Neida, Frontpage 98, det var det som gjaldt. 📸: Jørgen Jacobsen
I 1998 var det ikke VSCode som var flaggskip-editoren for webutviklere. Neida, Frontpage 98, det var det som gjaldt. 📸: Jørgen Jacobsen Vis mer

#2. Få deg en ny web-editor, fra Microsoft!

Når vi først er inne på Tilbake til Fremtiden. Som VSCode i dag var det en hot ny editor fra Microsoft som tok utviklerbransjen med storm i 1998 også. Den het Frontpage 98, og i følge Tekno "gjorde den jobben".

Litt av essensen i Frontpage var at det var et WYSIWYG-verktøy. Med andre ord kunne du komme i gang med nettsidebygging uten å lære deg det ultrakompliserte scriptespråket HTML.

I ingressen spør Tekno-journalist André E. Eide sarkastisk om du misliker kryptiske kodeord, og mennesker som briefer med dyptgående kjennskap til HTML-kodens fortreffelige form? Ja da er Frontpage 98 for deg!

Det skal sies at web-standarder var ikke det de er i dag i 1998. Det var enorm forskjell mellom hvilke HTML-tagger nettleserne støttet, og å få nettsiden din til å funke på tvers av nettlesere kunne være et lite mareritt. Det var ikke rart webutviklere i 1998 klødde etter et verktøy som maskerte HTML-virrvarret.

Da var det kjekt at Microsoft kom til unnsetning, slik at folk kunne konsentrere seg om å bygge gatas beste "homepage". Og hva klødde folk etter å legge inn på nettsidene sine i 1998? Vel, i følge tekstforfatter Eide var det; "Hit-counter", Tekster som ruller over skjermen, reklameplakater som bytter bilde og Java Applets.

Og Eide gir til og med et lite tips til webutviklere som vil imponere kompiser.

- Med hit-counteren kan du jukse så mye du vil, for du behøver ikke la telleren starte med null.

Blås i å lære deg HTML, var det klare rådet fra Tekno-magasinet i 1998. 📸: Jørgen Jacobsen
Blås i å lære deg HTML, var det klare rådet fra Tekno-magasinet i 1998. 📸: Jørgen Jacobsen Vis mer

#3. Blås i å lære deg HTML

Tekno hadde også en egen helsides spørrespalte om internett. Lurte du på hvorfor nedlastingene dine stoppet, eller hvilken IRC-server du skulle bruke, var dette stedet å spørre.

Innsender Christoffer Løvdal lurer på om Tekno kan kjøre et HTML-kurs. Han synes det er så "vanskelig med alle disse forskjellige kodene".

Om du først absolutt vil lære deg HTML, mener Tekno at du bør bruke nettet. Det er kanskje åpenbart at dokumentasjon er best på nettet nå, men i 1998 brukte vi fortsatt tekstbøker som manualer for koding. 📸: Jørgen Jacobsen
Om du først absolutt vil lære deg HTML, mener Tekno at du bør bruke nettet. Det er kanskje åpenbart at dokumentasjon er best på nettet nå, men i 1998 brukte vi fortsatt tekstbøker som manualer for koding. 📸: Jørgen Jacobsen Vis mer

Rådet fra Tekno-redaksjonen er kanskje ikke så uventet, sett i lys av forrige anbefaling. De skriver rett ut:

- Jeg vil ikke anbefale noen å lære seg HTML-kode i dag, siden det nå finnes flere kodeprogrammer som genererer disse kodene automatisk.

Men om du likevel vil lære deg HTML anbefaler redaksjonen at du besøker The National Center for Supercomputing Applications sin hjemmeside. En side som forøvrig fortsatt er tilgjengelig idag, gjennom w3.org.

Alle lagde giffer i 1998, men du trengte et godt verktøy for å sette bildene sammen. 📸: Jørgen Jacobsen
Alle lagde giffer i 1998, men du trengte et godt verktøy for å sette bildene sammen. 📸: Jørgen Jacobsen Vis mer

#4. Bruk GIF-construction set

Med hver utgave av Tekno-magasinet fulgte en CD fullspekket med programvare, musikk og videoer. En av høydepunktene fra førsteutgaven i 1998 var programmet GIF Construction Set, som i følge Tekno-journalist Bengt-Åke Olofsson var "ønskeprogrammet" for deg som vil lage GIF-animasjoner. For giffer skulle vi lage, og de skulle ut på nettet.

- Så kom igjen, skap en riktig GIFtig animasjon!, avslutter Olofsson.

De fantastiske nettsidene til 3Dfx var ikke Tekno-magasinet spesielt imponert over. Dårlig brukervennlighet mente redaksjonen. Det som derimot var bra, var frames. 📸: Jørgen Jacobsen
De fantastiske nettsidene til 3Dfx var ikke Tekno-magasinet spesielt imponert over. Dårlig brukervennlighet mente redaksjonen. Det som derimot var bra, var frames. 📸: Jørgen Jacobsen Vis mer

#5. Bruk frames

Hva? Er ikke frames kult sier du? I 1998 ville den jevne webutvikler vært særdeles uenig. Frames var en teknikk hvor du kunne dele opp nettsiden din i flere uavhengige HTML-sider, med hver sin url. Da kunne du blant annet laste menyen til nettsiden din i en egen "frame", slik at den ikke måtte lastes ned på nytt, når brukere navigerte fra samlesiden din med Simpsons-giffer, til gjesteboka.

Tekno skriver riktignok at mange profesjonelle nettsider har begynt å gå bort fra frames, siden de kan forvirre søkemoterer og gjøre det vanskelig å bokmerke siden din.

Mozilla Developer Network kan fortelle at frames i dag ikke lenger anbefales, men likevel støttes taggene av alle moderne nettleseren. Så kanskje ditt neste prosjekt blir en raff frames-basert hjemmeside, med fotoalbum, Java Applets, animerte giffer, Zen-historier og litt Flash-krydder på toppen?

På internett i 1998 var det Taomestere med Zen-råd som gjaldt. 📸: Jørgen Jacobsen
På internett i 1998 var det Taomestere med Zen-råd som gjaldt. 📸: Jørgen Jacobsen Vis mer

BONUS: Hør på Taomesteren Chuang Tzu

Hvordan beviser du at du er en ekte nett-entusiast på 90-tallet? Jo, du lærer deg å sitere en Zen-mester selvsagt!

"Taomesteren Chuang Tzu drømte en gang at han var en sommerfugl som fløy omkring. I drømmen var han ikke bevisst at han var et menneske med en egen personlighet. Han var bare en sommerfugl. Plutselig våknet han og oppdaget at han var en person. Men så tenkte han: - Var jeg nettop et menneske som drømte at jeg var en sommerfugl, eller er jeg nå en sommerfugl som drømmer at jeg er et menneske?".

Jada, på 90-tallet elsket vi denne typen Zen-historier, og hva er vel bedre enn en egen nettside med Zen-historier skreddersydd for naboer og kollegaer? Monika Orski var i hvert fall solgt, og anbefalte nettsamfunnet "Zen Stories to Tell Your Neighbours". Og utrolig nok er nettsiden fortsatt tilgjengelig i dag.